Gå til innhold

Har noen en oppskrift på ekstremt goooode boller, blir jeg glad:)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Bruk den på møllerens mel pakker, bare at du bruker et par te-skjeer bakepulver itilegg

Skrevet

2pk tørrgjær

2dl sukker

2 ts kardemomme

- Bland dette i en bolle -

Smelt 200 g smør og ha i 6 dl melk, varmes til 40 grade så helles det oppi bollen...Rør sammen ... så har du mel i til passe deig :)

Heves i 30.minutt... Bak ut... Hev igjen og stekes i ovn på 200grader....

Skrevet

Verdens beste boller er Åpent Bakeri sine. Hemmeligheten ligger i H-melk, meierismør og tre runder med heving. Her er oppskriften:

6 dl melk, ca 30 grader

1 kg hvetemel

150 g sukker

3 ts havsalt

12 g (3 ts) kardemomme

50 g gjær

1 egg

150 g smør i terninger

Egg til pensling

Romtempererte råvarer. Bland alle ingrediensene, hold igjen smøret og 1 dl av melken. Kjør deigen på sakte fart i 3 min. Øk hastigheten de neste 5 min. Tilsett resten av melken litt etter litt. Elt til deigen er smidig og blank. Tilsett smøret og kjør deigen på sakte fart til smøret har blandet seg helt inn. Dekk til deigen og la hvile i ca. 1 time. Del i emner (175 g) og form til runde kuler. La hvile i 20-25 min.

Slå opp til vanlige runde boller eller kjevle ut en stor firkant, pensle med smør, strø kanel og sukker over. Brett en gang. Skjær i 3 cm tykke strimler. Surr strimlene rundt seg selv og fest enden under kanelbollen. Dekk med kjøkkenhåndkle og sett til heving. Når baksten har hevet til dobbel størrelse, pensle med egg. Strø litt sukker over kanelbollene og stek på 230 gr. midt i ovnen i 10-15 min. til de er gyldne.

Jeg bruker lavere temperatur(ca 200 grader), ellers blir bollene svidd utenpå og rå inni, men vår ovn er veldig varm.

Skrevet

Enig med Venja lengre opp her. Det der er så absolutt verdens beste boller! Og perfekt at de kan bakes ut med en gang for så å heves. Åh... Nå fikk jeg lyst på boller....

Annonse

Skrevet

ja detsoteliv sine er knallgode! laget de senest i sta. perfekt vær gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...