Gå til innhold

Trenger råd da det gjelder å spare penger til barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne spare penger til barnet mitt fra h*n blir født. Men jeg har lest at hvis man overstiger en sparekonto i barnets navn på over 75000 kr innen barnet er 18 år, så kan barnet miste rettigheter på stipend, osv? Hvordan fungerer dette? Og gjelder dette kun for videregående opplæring, eller for universiteter/høyskoler?

Jeg vil legge av så mye som mulig hver eneste måned, samt sette inn alle bursdag/jul/konfirmasjons penger til barnet mitt inn på en sparekonto, så h*n har litt å støtte seg på den dagen store utgifter kommer i livet til h*n. Jeg vil også sette på sperre slik at pengene ikke kan benyttes før barnet er 21 år, for å være forsikret om at pengene ikke brukes opp på tull.

Hvordan skal jeg gjøre det ang sparing? Spare penger vil jeg uansett. Og jeg vil spare så mye som mulig!

Så lurer jeg på om man fint kan ha fler sparekontoer i eget navn? Da tenker jeg på en som jeg har mine egne sparepenger på, en til ferier, sparing til konfirmasjon til barnet, osv..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke mindre enn 8 sparekonti i mitt navn, og en til hver av ungene.

Skrevet

Lurte på det samme selv, og det tipset jeg fikk, var at du oppretter kontoen i ditt navn, og sparer sånn.. Istede for i barnets navn. Og kanskje ha en egen konto til gaver og slikt, som kan stå i barnets navn.. Høyrente konto.

Dette er jo og ting som en bankrådgiver vil kunne svare på... :)

Skrevet

Har vært i banken og rådført meg med dette ang sparing til barna og hindre at overformynderiet overtar hele sparebeløpet.

Ble anbefalt å opprette høyrentekonto i mitt eget navn, til hver av barna, noe jeg gjorde umiddelbart.

Skrevet

Her har ungene en sparebøssekonto som bursdagspenger o.l går inn på, den kontoen står i barnets navn og vi kan bruke av pengene til sykkel, ski osv hvis vi ønsker det.

Langtidssparing til barna gjør jeg i eget navn etter anbefaling fra banken. Da slipper du overformynderi, forkorting av stipend/lån, at barnet får tilgang til pengene på 18-års dagen og bruker det på fylleturer til syden osv. Pengene står i mitt navn til jeg bestemmer meg for å gi av de til barna, da kan jeg bestemme om de skal gå til nedbetaling av studielån, bsu-konto, innskudd på leilighet eller hva det nå er jeg velger å "sponse" for barna.

Har andre konti som jeg sparer på også, både en feriekonto og en mer langsiktig konto og fond. Tror ikke det er noen begrensninger på hvor mange sparekontoer du kan ha.

Skrevet

Tror ikke du kan sperre det til h-n blir 21. Er ikke lov det. 18 år er myndighetsdato her til lands...

Annonse

Skrevet

Jo, jeg tror det er mulig i noen tilfeller. Moren min gjorde det til meg for å unngå at jeg skulle bruke mine penger på tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...