Gå til innhold

dere alenemødre eller dere som har menn som er mye borte/jobber mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere blir jo en del alene med ansvaret for hus og hjem og det som er.. Er dere effektive av natur, eller har dere noen gode rutiner/tips som er verd å få med seg? ;)

Samboeren min jobber mye (og kommer til å måtte reise en del i forbindelse med jobb også), og siden han da verken blir med på morgenstell eller middagsmat, så blir det jo en del på meg. Nå er det ikke lenge før jeg skal ut i jobb igjen etter permisjonen heller, så nå trenger jeg å bli mer strukturert for å få gjort alt slik jeg vil ;)

I helgene kommer han til å være hjemme som regel, så helgene vil jeg helst skal være masse kos og familietid - alle sammen i lag. Feks hyttetur osv.. Uten å måtte ta masse forefallent husarbeid osv..

Så, hvordan gjør dere det?? Jeg vil jo aller helst bli supermamma som alltid har det fint i huset, gjør det bra på jobben, og som ikke minst ALLTID har tid til barna :)

noen tips å dele? matpakke dagen før feks? hvordan ser deres dag ut?

TAKK :) (ja, jeg vet at det er stor forskjell på alenemødre og de som har en mann som er mye borte, men fellesnevneren er jo at dere har "hovedansvaret" i hjemmet så derfor spør jeg begge grupper:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på en måte alene, siden jeg ikke bor sammen med faren.

Nå bor jeg også hjemme hos mine foreldre da.

Men den gang jeg hadde ansvaret for sønnen min, så hadde vi en strukturert hverdag, der vi planla godt. Men det var når han var baby, og jeg ikke hadde noen "plikter" :P

Skrevet

Jeg er student, så vi kan tillate oss å sove litt på morran :)

Ca 7.30. Frøkna vekker meg. Frokost, morgenstell og litt barntv.

8.45: Drar avgårde til barnehagen

Mellom 15 og 16: Henter i barnehagen. de spiser siste måltidet ca

14.30 i bhg så hun er skjelden sulten når hun kommer hjem, men får en youghurt eller knekkebrød hvis hun vil ha. Vi leker og koser oss frem til jeg begynner med middagen.

18.00: Jeg er i full gang med middagslaging, mens hun ser barnetv.

18.30: Middag

Ca 19.15: Kveldsstell

19.30: Sengetid med bok og nattasanger.

Jeg rydder opp leker, rydder kjøkkenet, setter på en vaskemaskin, legger frem klær + div som vi trenger til neste dag.

Får med meg 21 nyhetene og litt internett før jeg kryper til køys :)

Skrevet

Hei :)

Her er det ikke alltid strøkent når mannen er borte for å si det sånn, men jeg gjør så godt jeg kan :)

Planlegging er vel første bud.

Det meste gjøres klart på kvelden etter at lillegull er i seng. Da forberedes middag til dagen etter (skreller poteter, steker kjøtt, gjør klart det som er mulig slik at det går fort dagen etter), så smøres niste til meg og lillegull, pakker barnehagesekken klar, legger frem klær til begge to. I tillegg rydder jeg over huset, bretter klær og ellers det som er nødvendig. De få timene jeg har sammen med lillegull fra barnehagen til sengetid prioriterer vi å leke og finne på ting sammen.

Derfor må jeg gjøre det meste etter sengetid for han. Blir lite kveld igjen for meg, men helgene er heldigvis til for å nytes :)

Skrevet

Jeg er gift me en sjømann, så han er veldig mye borte.

Jeg jobber i barnehage, så når jeg har senvakter må foreldrene mine hente gutta.

Men værdagen min er slik:

Jeg er oppe å dusjer ca halv 6.

Lager 4 matpakker.

Vekker gutta vist de ikke er allerede oppe.

steller å kler på de.

Ute gjennom døra før 7

Levverer i 2 forsjellige barneager, før jeg kjører til min barnehage på andre siden av byen.

slutter alt fra 15.15 og 16.30

Lager middag mellom 17 og 18 mens gutta ser litt tv og leiker.

Så har vi kveldskos med frukt/yoghurt,tv,lesing osv

kl.19 dusjer gutta og steller seg til kvelden.

så er d mere kos før de tar natta kl.20 på værdager. de er 2 og 4 år:)

Etter d årdner jeg til ny arb.dag, finner fram klær,setter fram matboxer osv.

støvsuger,rydder,setter på klær og mopper gulv.

Så kan jeg sette meg litt å gjøre nå småarbeid og se litt tv:)

Før jeg hopper til køys selv:)

Skrevet

Hei:)

Har en mann som jobber sinnsykt mye.....pluss at jeg jobber mye, vi driver hvert vårt firma. Han leverer i barnehagen og de kan være ganske sene. Siden jeg er et utpreget A menneske ( noe jeg plutselig ble etter fyllt 30) drar jeg gjerne på jobb i 6 tiden og er hjemme klokken 15

Jeg prøver og handle 1 til 2 ganger i uken og har en plan med middagene hele uken( endel middager lager jeg kvelden før, har en med cøliaki og da tar enkelte ting litt tid)

Jeg rydder og vasker litt hver kveld, så det er sånn passe ryddig. Jeg legger framm alle klærne og alt jeg og ungene skal ha på/med seg.

En annen regel vi har her hjemme, som vi hadde hjemme når vi var små, er at vi har ikke besøk eller unger inne fra 15-17 i ukedagene. Da spiser vi, gjør lekser og slapper av den tiden er hellig for oss.

Med to travle jobber unngår vi og alt av verv, trener jobber, frivillig arb osv, er ganske bevisst på og prioritere familielivet og ikke stresse.

Skrevet

Jeg har en mann som jobber mye. :-)

Kan flekse litt på jobben, så starter sent og går tidlig - men må ta igjen ev "rester" på kveldstid.

Midt beste tips er å ta ting litt "easy" på hjemmefronten - det er ikke alltid det er støvfritt hos oss, og hybelkaniner har vi besøk av titt og ofte. ;-)

Skrevet

hehehehe det hadde jeg faktisk aldri trodd solstråle:)

Skrevet

Jeg har mann som reiser med jobb, dvs jeg og barna er alene man-tor/fredag ... Hjemme stort sett i helgene...4 barn, to ungd og to i bhg

Slik gjør jeg det:

- smører mat pakker på kvelden mens barn spiser kvelds

- alle må rydde etter seg selv, forventer rydding etter alder

- har to store så det er mye kjøring på ulike treninger på de, men når de er hjemme hjelper de til. Feks leke med søskene mens jeg rydder etter middag pluss at de har faste oppgaver som å tømme oppvaksmaskin, holde rommene sine ryddig,

Men de beste tipset er at jeg prøver å rote mist mulig og rydde etter hvert. Vet at dagene går i ett og da vil jeg ikke ha tid til 2 timer med rydding.Pluss la barna delta, mine barn har måtte ryddet opp lekene sine siden de va ganske små og da er mi erfaring at de automatisk rydder opp lekene når de er ferdi med de....

Skrevet

LOTP - det er egentlig HELT "utypisk" meg! Riktig observert! :-)

Men etter at snuppa kom til verden for 4 år siden, har livet blitt forholdsvis anderledes kan du si - og mulig alder har litt å si, at jeg har blitt slækkere med årene. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...