Gå til innhold

hormonspiral eller kobberspiral??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med spiral og som vil dele med meg?

Er så usikker på hva jeg skal velge....Har egentlig ikke lyst til å proppe kroppen full av hormoner, men samtidig ikke lyst på værre blødninger heller....ikke så lett å velge...

Er det like mye hormoner i hormonspiral som i f.eks p-piller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hormonspiral og er veldig fornøyd med det. Jeg tror det må være mindre hormoner i hormonspiralen enn i p-piller. Jeg får nemlig ikke lov til å ta p-piller, men ble anbefalt hormonspiral av kardiolog. Spiralen virker jo veldig lokalt.

Skrevet

Jeg har kobberspiral, og er fornøyd med den.

Blør ikke noe mer enn før jeg satt den inn.

En hormonspiral tilsvarer 5 p-piller, fikk jeg beskjed av legen min, så det er jo nesten ingen ting!

Fikk også beskjed om at kobberspiralen kan sitte inne i 7 år, mens hormonspiralen kan sitte inne i 5år.

Lykke til med valget!

Skrevet

Jeg har kobberspiral, og er kjempefornøyd. Jeg har en dag under hver periode som jeg blør veldig mye ellers har jeg ikke merket noe større forskjell.

Skrevet

Jeg har fått anbefalt hormonspiral pga lokalt-virkende hormoner og færre blødninger. Den er det sikreste prevensjonsmiddelet og kan sammenlignes med sterilisering av kvinner, har jeg lest. (Veldig betryggende for meg som absolutt ikke skal ha flere barn, og ikke vil gå igjennom flere graviditeter pga dramatisk hastesnitt nå sist.)

Skrevet

Min gynekolog så at hvis mengden hormoner i p-piller kan sammenlignes med en full kaffekoff, så er mengden i spiralen litt bunnskvip. hun mente at hormonnivået ikke var noe å tenke på.

Slik jeg har forstått det så passer kobberspiral best for de med små blødninger da de kan bli kraftigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...