Gå til innhold

Når noen tar hardt i ungen din.. hvordan hadde du reagert?

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle hente frøkna i barnehagen idag så kom hun ikke med en gang. Døra ble stengt mellom oss, så hun prøvde å gå ut gjennom badedøra. Da kom en som er ansatt (via NAV) og tok godt tak i armen hennes og løftet henne opp og dro henne inn på avdelingen igjen. Jenta mi begynnte å gråte, og jeg var ganske krass mot denne voksne om at man ikke drar barna i armene. Vi gikk inn igjen for å ønske henne god helg, og da sa hun at jenta mi en gang før denne dagen ikke hadde hørt på henne, så derfor dro hun henne opp etter armene.. Jeg synes det er helt på tryne, og ble ganske sint. Sa ingenting til henne om det. Hun sa ikke unnskyld til jenta mi, selv om jeg mener at det burde gjøres. Jenta mi gråt og sa at hun ofte brukte å gjøre det. Men ingen av de andre voksne gjorde det. Hva synes dere?

Fortsetter under...

Nei, jeg kjente at jeg reagerte kraftig på dette. Det er en måte vi ikke ønsker å oppdra vårt barn på, og dersom denne damen ikke har mer å fare med enn at hun drar barna etter armene når de ikke hører etter så burde hun kanskje jobbe en annen plass. men klart, jeg er jo litt partisk her da.. derfor ønsket jeg innspill fra dere.

Jeg jobbet i barnehage i noen aar. Vi dro ikke barna etter armen, med mindre det var snakk om at barnet var i fare (en gang maatte jeg dra barnet vekk fra doeren paa t-banen for eksempel).

Mindre barn kunne vi gjerne baere vekk fra situasjonen, stoerre barn forventet vi at hoerte etter og det gjorde de jo selv om det gjerne tok en stund foer de fikk respekt for nye ansikter (naturlig nok).

Jeg tror ped.leder hadde slaatt ned paa arm-draing ganske hardt.

Annonse

Jeg har også jobbet i barnehage i flere år.. Men en slik oppførsel skal ikke tillates! Anbefaler deg å ta det opp med en ped.leder eller bestyrer. For den personen fra NAV trenger ikke ha noe ped. utdannelse og det er ikke "alle" som vet hva de skal gjøre i en barnehage. Ja, har sikkert gjort mine feil jeg også men har i allefall rettet opp i det etterpå. Og fordi om jeg kanskje har vært uenig med foreldre så har jeg gjort det best mulig for dem og deres trygghet. Herrejesus, det er da et serviceyrke som mange andre. Barna skal ha det fint med de voksne i bhg.

Det har hun ikke lov til, jeg hadde blitt rasende forbanna, og gått til både ped.styrer og andre foreldre i barnehagen for å rapporteren dette. I tillegg hadde jeg tatt henne i tale så det suste etter, hadde ikke tatt meg fem øre å true med både anmeldelse og barnevern hvis ikke styrer hadde gitt henne en skriftlig advarsel om oppsigelse!

Jeg hadde ikke akseptert slik oppførsel. Dette er en måte å oppdra barn på som jeg ikke er enig i, og ikke ønsker å holde på med selv.

Alle kan bli irritert og gjøre feil, men barnehageansatte har som sin jobb å ta vare på barn, og da bør man kunne forvente at de takler vanskelige barn på en bedre måte. De burde vite bedre. På samme måte som jeg må takle vanskelige kunder uten å gå løs på dem, bør en barnehageansatt kunne behandle barn med mer respekt enn som så.

En med pedagogisk innsikt skjønner at dette var en dårlig reaksjon, og burde i det minste kunne unnskylde overfor barnet og innrømme at hun gjorde feil.

Ta det til styrer/ped.leder, og gi beskjed om at du finner det uakseptabelt. Barn skal føle seg trygge i barnehagen.

Jeg opplevde det samme i vår bhg.

En som jobbet der løftet en av gutta (1.5 år) opp i en arm.

Har tidligere tatt opp hennes oppførsel med ped. leder og bhg leder, hun har blitt snakket til mer enn en gang.

Hun nektet faktisk gutten min å gå på do, hadde ei venninne som hentet da jeg var i fødsel.

Venninna mi ble rasende, men det endte med at han tissa på seg.

Dagen etter fikk han ikke lov å vaske hendene.

Må bare nevne at de andre som jobber der er verdens beste, og jeg håper hun slutter i mars som det har blitt nevnt, men redd det ikke skjer.

Annonse

Vi tar hardt i barna når de ikke hører hjemme. Kanskje også knipser på hånda eller klyper de rundt munnen dersom de hylskriker på trass eller har bitt noen. Har ikke opplevd at ansatte i barnehagen gjør det. Tror ikke jeg hadde likt det, for tenker at det er vi foreldre som skal "tukte" barna på den måten.

Tukte barna mine gjør jeg bare ikke.

Tok storebror hardt i armen den ene gangen han løp rett ut i trafikkert vei.

Men, å knipse på fingrene eller klype rundt munn?

Har du respekt for barna dine?

æ hadde ikke godtatt det. æ jobbe selv i barnehage å vi skal ikke dra barna i armene eller noe sånt, med mindre de holder på å ramle eller er i fare som noen andre nevnte her...

Man har faktisk ikke lov til å dra eller slite barna i armene, det er straffbart.

men man har lov til å løfte barna bort fra situasjonen, å snakke med barnet...

Har respekt for barna mine ja, og vi har et kjærlig forhold. Knipse er bare en periode når de ikke skjønner/vil ikke skjønne "nei". Det samme er det å bli kløpet rundt munnen når de biter eller trasshyler. Det går fort over. Når det gjelder å bli tatt hardt i armen, så varer det lenger. Hører de ikke når vi snakker til de, så kan vi ta de hardt i armen og bære de inn på romma.

Du har ingen respekt for barna dine, og beveger deg farlig nær barnemishandling. Skal jeg knipse deg på fingrene og knipe deg i fjeset? Skal jeg klemme deg hardt rundt armen så du får vondt? Tenk litt på hvordan du selv vil bli behandlet og vær det samme medmennesket mot dine barn. Barn er små mennesker, og du får meg ikke til å tro at din oppførsel er bra. Stakkars barn tror vel at dette er normalt.

Bra taktikk, skrem dem til lydighet - kjærlig forhold er det nok ikke... Du er en dårlig mor, og du trenger hjelp til å utvikle empati og forståelse for andre mennesker. Jeg foreslår at du begynner i terapi.

Helst skulle barnevernet hatt deg under oppsyn for å beskytte de stakkars barna dine.

Skjønner ikke hvorfor alle motstandere av god gammeldags barneoppdragelse skal sammenligne med hvordan jeg ville likt å bli knipset. Det kan jo ikke sammenlignes! Noe er forbeholdt oppdragelse annet er forbeholdt epoker senere i livet. sex f.eks.

Jeg synes faktisk mye mer synd på de barna som ikke opplever grenser hos sine foreldre. Barn som går på montesorri b.hg og skoler...

Det er forskjell på grensesetting og vold mot barn. At du trekker inn sexlivet ditt er rett og slett kvalmt:-(

Det at du tyr til vold i barneoppdragelsen viser bare tydelig at du ikke evner å være en trygg mor. Du forstår ikke alvoret i det du gjør og kaller det "GOD? gammedags barneoppdragelse?"

Barn på Montesorriskoler opplever å bli sett og respektert som individer, i motsetning til dine barn.

Man kan fint sette grenser uten å være kriminell. Bruk hodet mer enn det fysiske overtaket ditt, for nå er du bare en ynkelig stakkar...

Ser hva du skriver, men finnes ikke enig. Lykke til videre :-) Er en grunn til at det er flere barn som sklir utenfor nå enn før. Flere ufordragelige barn og ungdommer. Flere kriminelle og flere med ulike problemer. Det er barneoppdragelsen som er endret. Få tilbake den gamle skolen!

Grenser har vi selv uten å knipse og klype.

Har en 4 åring som kan være trassig, det som hjelper mest når han setter seg på bakbena er å prate med han i en vennlig tone.

Jeg forklarer han at han må prate ordentlig for at jeg skal skjønne hva han sier.

Da kommer grunnen til at han ble sint eller sur, og det retter seg etter en prat.

Tror det hjelper bedre enn knips.

Og, igjen det handler om respekt.

Det er for enkelt å tenke at mer vold i hjemmet løser samfunnsproblemene. Det er store endringer i samfunnet som påvirker den negative utviklingen. Barn og unge tilbringer mindre tid med voksne og eldre, de blir mye overlatt til seg selv bl.a.

Når man snakker om ufordragelig, så vinner du glatt den konkurransen... Du er ikke engang flau over at du er kriminell? Jeg er lamslått!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...