Misti Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Jenta mi er 8 måneder, har faste rutiner på mating men hun vil ikke ha noen ting. Hva spiser de når de er 8 måneder. Prøvd hver dag i ca 2 måneder med middag og brød men hun vil ikke ha. Hun brekker seg av alle middagsglass, det jeg lager selv brekker hun seg ikke av men bare hyler og skriker og det spruter ut. Brød åpner hun munnen av de 2 første bitene men ikke no mer, klarer jeg og lure inn noe mer kommer det ut. hun hare bare 2 tenner så kan ikke vente allverdens. men hun elsker og gomle skalk og skorpe. hun liker melk, frukt og grøt. spiser grøt morgen og kveld. hva kan jeg forvente ? blir så lei alt skik og mas ved mating..
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 La henne spise selv. Vesla er litt som din, men hvis broedet er delt i smaabiter tar hun gjerne aa spiser en broedskive eller to selv Hun elsker aa sitte og jakte paa bitene og putte dem i munnen!
Trollemor75 Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Jeg brekker meg også av middagsglass... ;-) Spøk til side, prøv fingermat. Om hun føler at hun kontrollerer prosessen vil hun muligens være mer åpen for å prøve å spise. Ikke stress med at hun kan sette mat i halsen, det skjer uhyre sjeldent fordi barn har refleks til å brekke seg som sitter høyt i ganen, mye lenger frem enn hos oss. Gode ting å starte med: mørt oksefilet i striper/tynne skiver, laksefilet i terninger (sjekk nøy for bein), kylling (litt vanskeligere for det blir lett tørt), dampkokt brokkolibuketter (litt mykere enn de voksne, men ikke helt bløt), stekte sjampinionskiver (velg store sopp), poteter i skiver, dampkokte gulerøtter (i lange staver). Les gjerne boken "Baby Lead Weaning" for tips. Den er på lettfattelig engelsk. Vi brukte ikke hele konseptet, gutten fikk og får fremdeles most mat av og til, men i det store og hele har han spist helt selv siden Jul (9,5 mndr gammel). Ikke prøv å lure mat i henne, du vil bare stresse henne og gi hun matskrek. Så lenge veksten er normal, vil hun justere matmengden etter appettitten, og den trenger ikke være stor. Noen dager spiser ikke Trollet noe særlig, andre dager spiser han like mye som meg. Gi henne mat samtidig som dere, og helst det samme som dere (vi spiser skikkelig sunt i hvert fall 5 dager i uken!) så hun kan ape etter dere. Måltidene skal være koselige for alle, deg inkludert (men regn med å måtte vaske gulvet minst 2 ganger per dag). Lykke til!
Frk Vims Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Gutten vår er snart 9 mnd, spiser grøt, brød og middag. Liker veldig godt å spise brød selv. Kan hende det er lurt hvis hun ikke vil spise? Ellers så er ikke minsten her like ivrig på mat som tidligere, fryktelig urolig i stolen (reiser seg opp, klatrer på bordet hvis han får mulighet), men spiser selvom et måltid er slitsomt for den som mater...
Tøssa Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 har du prøvd å blande det hun ikke vil spise sammen med noe hun vil spise. Min grein litt på nesa av mosa potet, så jeg blanda det med fruktmos, og da fikk det bein å gå på
♡ A & E ♡ Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Her har jeg ei på snaer åtte som ikke vil ha grøt engang Men siden hun spiser grøt så synes jeg bare du skal prøve deg frem med litt forskjellige middagsglass, mos dem gjerne litt mer hvis de er litt klompete. Brødbiter kan dyppes i vann eller mm for å bløtgjøres først, prøv å lag egne middager og mos. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå