Gå til innhold

Hvor mye leker din 2/3 åring alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han driver og surrer rundt meg nå, er hjemme fra bhg i dag fordi han hadde feber i går kveld. Er ikke syk nå, krever oppmerksomhet og at jeg leker med han hele tiden. Jeg synes han kan blir litt flinkere til å leke alene, jeg leser for han, bygger lego, togbane, tegner etc etc....

I bhg sier de også at han er mer avhengig av de voksne enn f.eks. datteren min (1 år).

Fortsetter under...

Skrevet

Min på 2,5 år er veldig (over?)sosial, så han er ikke så veldig flink å leke alene. I bhg leker han nesten alltid med venner, sjeldent alene. Hjemme vil han helst være med oss eller søsken, men han kan pusle litt alene, være litt på rommet sitt alene osv, dog ikke på langt når så mye/ofte som de andre kan. Han har aldri vært flink på å være alene og var en ekstremt krevende baby, nå er det myyye bedre i forhold til da i det minste, hehe... Lager jeg mat, sitter han på kjøkkenbenken og hjelper til, skal jeg sette på en vask dilter han etter, han maser kronisk og vil ha noen med seg på det meste. Er utrolig søt og sjamerende og ekstremt dyktig sosialt, men kan bli slitsom for oss foreldre innimellom ja, han er så intens! :-)

Skrevet

Gutten vår er 2 år og 3 mndr, og han er heller ikke flink til å leke alene. Vi tok tiden en gang, og da lekte han alene i et kvarter - han har aldri lekt så lenge alene hverken før eller siden. Også han sitter på benken når jeg lager mat, er etter oss stort sett hele tiden. Kan godt se på tv/ film en 20 minutters tid av og til. Når vi er på besøk hos andre med barn går det bedre, da boltrer han seg i de nye og spennende lekene :-)

Skrevet

jenta mi på 2år er kjempeflink til og leke alene,hun kan holde på en times tid med dokkene sine og sitter der og nynner og koser seg. Synest det er viktig at de lærer seg og leke alene,men samtidig så leker vi sammen med henne av og til.

Hun er også veldig flink til og hjelpe til hjemme - henger jeg opp klær så gir hun meg etter som jeg henger opp. Lager jeg mat,skjærer grønnsaker så putter hun de opp i en bolle. Så hun er med hele tiden :-)

Skrevet

Ja, det er viktig at de lærer å leke alene, men gi meg gjerne oppskriften på hvordan! ;-) Hadde to barn før 2,5 åringen vår kom og begge de var kjempeflinke til å leke alene, spesielt nr 2, han var for flink egentlig. Nr 3 er bare en annen type, han har alltid vært ekstremt sosial og utadvendt, og da mener jeg ekstremt. Han var kronisk sutrete og rastløs hjemme med meg til vi fikk bhg plass til ham til redusert tid noen dager i uken, da roet han seg endelig litt. Hjemme snakker han masse om vennene sine, spør etter dem når det er noen dager siden han har sett dem, elsker å gå i besøk osv. Han kan altså leke litt alene, men i korte stunder, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få ham til å bli flinkere. Tror egentlig ikke det går, det er bare ikke hans personlighet rett og slett. De tre andre barna er ikke slik som han, til og med minste på 6 mnd leker mer alene enn ham. Hun kan, som de to eldste, kose seg i eget selskap, det har lillegutten vår aldri vært god på.

Skrevet

Bhg plass når han var 10 mnd skulle det stå, glapp den biten :-)

Annonse

Skrevet

Jeg skal ikke påstå det er oppskriften men det vi gjorde som fungerte veldig fint var at vi ordnet rommene til jentene våre da de var omtrent 2 1/2. Frem til det hadde de det meste av lekene sine nede i bruksrommene og soveværelsene oppe ble stort sett brukt til å sove.

Fra de fikk sine "nye" rom der deres ting er, og de får tak i ting selv, har de begynt å leke masse for seg selv oppe. Noen ganger sammen og noen ganger hver for seg.

Vi har fortsatt leker nede, men ikke så mye som før og bare ting de må dele. Hvis de vil ha noe for seg selv må det være på romet.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

1åringen leker alene. kan leke alene med dukkene sine iallefall.

3åringen leker aldri alene, aldri gjort det. rastløs. må har masse folk rundt seg hele tiden. typisk super aktiv barnehage jente:))

Skrevet

Ja, han på 3 år er utrolig fantasifull og kan leke lenge alene. Broren på 5 derimot... ;)

Skrevet

gutten min på 2 år og 8 mnd har altid vært veldig glad i å leke alene, da kan han leke et par timer med bilene sine, men når han er i bhg er han veldig sosial å har mange venner! (vet dette siden jeg jobber i samme bhg)

Skrevet

Veslefrøkna mi kan være flink å leke for selv selv hvis jeg er opptatt med middag eller annet husarbeid, men så fort jeg setter meg ned, så er hun og henter meg. At mamma kan slappe av med avisa og en kaffekopp er jo helt meningsløst ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...