Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er bare passe fornøyd med jordmoren jeg har fått tildelt og ønsker egentlig at kontrollene hos henne skal gå så raskt og smertefritt som mulig. Nærmer meg kontroll i uke 32 og lurer på om jeg noengang må gjennom GU eller om jeg må kle av meg når en skal sjekke om hodet er festet eller av andre grunner. Er førstegangs og lurer veldig på hva de sjekker på kontrollene nå i 3.trimester. Vurderer bestille alle kontroller hos fastlegen min istedet da jeg trives bedre hos ham og spesielt om jordmoren skal titte inn i mitt mest personlige på noen av de kommende kontrollene.
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Du kan aldri tvinges til noen GU, og det er heller ikke vanlig at dette blir gjort før man evt er over termin, da er det frivillig om en vil undersøkes for åpning og evt "strippes". Om du kommer så langt skal du ikke se bort i fra at du ikke har noe i mot tanken lenger uansett ;-)
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Nei, det er ikke lenger vanlig med noen GU under svangerskapet. Før gjorde man dette helt i starten av svangerskapet, men kom visst fram til at det er unødvendig. Eneste er hvis du går over tiden og vil sjekke modning på vanlig svangerskapskontroll, men det er ikke så veldig vanlig. Ikke gå til en du ikke trives hos, det gjorde jeg lenge med førstemann fordi jeg trodde jeg måtte. Kontrollene skal jo være LITT ålreite å gå til da:)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Jordmor kommer ikke til å gjøre noen GU på deg. Slapp av Hodet sjekker de ved å kjenne på magen helt nederst. Når du er fødeklar (og da driter man i alt, som nevnt i innlegget over her) så gjør en GU fra eller til ikke noe. Men de skjer på sykehuset, jordmora på helsestasjon er ofte ikke involvert. I min kommune har den lokale jordmora også timer på sykehuset, men det tror jeg ikke er så vanlig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Du trenger da ikke gå til jordmor om du ikke liker henne! Dropp henne og ta kontrollene hos lege du, det er helt greit Ingen som tvinger deg til gynekologisk undersøkelse heller, jeg har fått flere barn og ble sjekket for modning/åpning før fødselen i bare et av svangerskapene og da spurte jordmor først om jeg ville hun skulle gjøre det (helt frivillig med andre ord).
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Tusen takk for kjappe og supre tilbakemeldinger.
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Du trenger ikke noe GU nei. Fastlegen min kjente om hodet var festet ved aa kjenne utenpaa og jeg hadde ikke en enste GU foer jeg var i gang med aa foede Foerste gangen gikk jeg kun til fastlegen. Andre gangen gikk jeg bare til jordmora og hun foretok ikke noen GU heller. Mest fordi jeg ikke ba om det da sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå