Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Hvor lang permisjon skal dere ha? Jeg skal tilbake i jobb når snuppa er 7,5 måned. Mannen min skal ha resten, samt at vi skal ha en barnepike 2 ganger i uken.
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Jeg skal ha 7 måneder etter fødselen og de resterende 5 mndr skal mannen ha:) med tanke på amming mener vi at det er bedre enn 50/50deling, siden barnet da får vent seg gradvis til grøt og frukt etter de anbefalte 6 måneder med fullamming:) (også føler jeg at jeg må ha LITT lenger tid enn han da, siden det er jeg som har kommet ut av form etter svangerskapet:) )
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Mannen min skal bare ha 10 uker. Vi taper veldig mye penger på at han skal gå hjemme. Vi er derfor nødt til å finne en barnepike. Blir litt rart å overlate babyen min til en fremmed:( HI
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Mannen min skal ha 16 uker, jeg begynner å jobbe når mini er 7,5 mnd. Vi gjør det på denne måten fordi vi liker tanken på likestilling og likelønn. Det skal være like "pes" å ansette en mann som en kvinne! Jeg kommer til å ha ammefri og har sommeren å se frem til, så da er det ikke så trist å "gi bort" de ekstra 6 ukene. Pappan gleder seg veldig!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Vi ønsker i utgangspunktet 50/50 deling, men det er ikke så lett i forholdt til hans arbeidsgiver. Da kollegaen hans tok 10 uker var det mye mas om det ikke kunne "trikses til", så samboeren hans kunne ta alt osv, det var tydelig at de ikke satte pris på 10 ukers fravær. Enda mer vil føre til enorm misnøye. Sjefene hans er humørsyke nok som de er. Det er en liten bedrift og de taper mye penger på fravær, og kan ikke leige inn vikarer. Han går på jobben syk til stadighet fordi han ikke tør å være hjemme. Jeg er offentlig ansatt, og har ikke de samme problemene. Sjefen er glad på de ansattes vegne når de får barn. Dessuten er det mer akseptert at mor har lang permisjon enn at far har det. Dette er et punkt høyresiden overser når de vil fjerne fedrekvoten. Lovregulering er faktisk den eneste grunnen til at mannen min kan ta permisjon i det hele tatt. Det er lett å si at sjefen får bare bli sur, men i praksis vil det skape et helvete, og det er ikke bare å bytte arbeidsgiver når en er utdanna innen et spesielt felt. Har en ikke det ene problemet så er det det andre, Vi er i den situasjonen at det er jeg som tjener mest, og vi ville tjent best på at det var han som var hjemme og jeg i arbeid. Veit ikke om vi tar 100% eller 80% enda. Vi har bestemt oss for å ikke kjøpe bolig før etter at ungene er kommet i barnehage, slik at vi har økonomisk frihet til at jeg kan jobbe deltid en stund etter permisjonen hvis det viser seg å bli vanskelig med barnehageplass eller at ungene ikke er klar for barnehage etter 10mnd (barn er jo forskjellige). Kjenner feministen i meg gråter når jeg leser innlegget mitt her, skulle så gjerne ha skrevet at vi delte på og at far kunne jobbe deltid en stund (også i forhold til økonomi hadde dette vært gunstigst), men med hans arbeidgsgiver går det ikke. I små bedrifter er en prisgitt holdningene til sjefen.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Når eldste ble født hadde jeg alle ukene selv da jeg ikke var sammen med eller hadde barnefar i nærheten. søkte om å få fars uker over på meg og fikk det. Hadde da 52 uker. Når minste ble født begynte jeg å jobbe da hun var 7 mnd. Pappaen hadde sine 6 uker, og hun begynte i barnehagen da hun var 8,5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 De som taper penger er de som tjener mer enn 6G (som er en ganske god lønn) og derfor har råd til det! Dårlig argument!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Synes dette var litt "hardt" sagt, men er i grunn enig..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Om det hadde vært omvendt, at du var ansatt i en liten bedrift og han i det offentlige, hadde dere gjort det omvendt da? Hvis svaret er ja, kan feministen inni deg ta det helt med ro, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Hadde det vært jeg som jobba i den lille bedrifta hadde nok situasjonen vært annerledes, sjefer har lettere for å skjønne at mødre tar permisjon enn fedre, det er innarbeidet som normalen. Det som plager meg er at noen må gå først "mot strømmen" for å endre holdninger, men at vi lar være fordi det blir for mye ubehag og potensiell arbeidsløshet (han kan ikke sies opp pga permisjon, men arbeidssituasjonen hans vil bli umulig). Vi orker ikke ta denne kampen. Hadde jeg hatt hans jobb hadde det nok blitt 50/50, med meg hjemme først og han deretter. Håper stortinget tar til vettet og lovfester tredeling, slik at vi ikke kommer i samme knipe neste gang.
petite fleur Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Jeg skal ha 7,5 mndr, samboeren min 10 uker. Vi taper penger når han skal ta fedrekvota, men det får gå.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er ikke uenig i at 6G er en god lønn. Men de som har høye lønninger har gjerne høye utgifter også. Vi har en ganske dyr bolig som vi kjøpte før vi tenke på å få barn. Vi vil ikke ha særlig mange penger igjen etter at lånet er betalt hvis Pappaen går hjemme i permisjon. Som du ser så er problemstillingen mer komplisert enn som så. HI
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Det er en kjempekomplisert problemstilling, og det er mange som må velge en annen løsning en den en ser som optimal (det er jeg som her skrevet innlegget om at det ikke er akseptert på arbeidsplassen at mannen tar permisjon). Samtidig ser jeg hvor priviligerte vi er, min mor fikk 12 ukers permisjon, og min far ingen permisjon i det hele tatt!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Jeg tar alt, mannen ingenting. Blir nok hjemme i 3 år! God, gammeldags tradisjonell fordeling! Hilsen husmor
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Mannen min har ikke opptjent rettigheter til permisjon, så jeg får hele permisjonen. Jeg tar ett år med 80%lønn. Ønsker å ha barnet hjemme med meg lengst mulig. 6 G er da ikke høy lønn. Jeg skjønner godt de som ikke har råd til at pappan tar ut permisjon. Det er en skam at ikke pappans lønn ligger til grunn for beregningene i den tiden pappan tar permisjon. Vi kan ikke kalle det likestilling når det er mors lønn som ligger til grunn for beregningene. Mange familier har ikke et reelt valg.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Det er da fars lønn som ligger til grunn når han tar permisjon (uheldigvis for oss da han tjener lite og det hadde vært bra om han kunne vært hjemme på min lønn), følger du ikke med? 6G er høy lønn, vilken verden lever du i? En annen ting er at en legger opp forbruk etter inntekt, og at det kan være vanskelig for mange å gå ned i inntekt ift lån, jeg følger deg der. Men det betyr altså ikke at lønnen er lav.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 I forhold til landsgjennomsnittet så er det en høy lønn, men for min yrkesgruppe så er det ca det nyutdannede får betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå