Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 blei helt paff da hun sa det å at jeg også måtte gjøre det. sa at det kom ikkje på tale at jeg gjorde. har aldrig hørt om folk som pottetrener så tidli trudde ikke det var mulig.
Gjest ->>- Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Det er ikke så helt uvanlig, og lar seg fint gjøre. Om bestemoren hans bør begynne å innføre vaner foreldrene ikke ønsker, er selvsagt en annen diskusjon. Men det vel opp til ungens far når han er der.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 er både mulig og ikke helt uvanlig, vi har en på 6 mnd og skal frem med potta nå... Til og med unger helt ned i 1 mnd kan lære å si i fra når de må bæsje... Sier ikke at de blir helt bleiefri fra så tidlig alder, men gjerne tidligere enn andre... les bladet Barn og foreldre som er ute nå så er det en artikkel om det der
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Joda, det er fullt mulig. Ganske mange gjør det faktisk, fordi de vil unngå frykt for potten/do ved start i senere i alder, eller fordi de mener det er mer naturlig for barnet å være renslig og ikke gjøre fra seg i en bleie. Når ditt barn skal begynne, er derimot helt opp til deg, ikke din svigermor.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Ja, snakk om kamp mot vindmøller... Det kommer jo aldri til å gå, så hun skaper seg unødvendig jobb. At hun ikke heller vil bruke tiden med barnebarnet sitt på noe koselig!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Hva er det som er galt med det? Mange begynner med pottetrening så tidlig, og det var veldig vanlig å gjøre det før i tiden når man hadde mange små barn i hus samtidig, og endel måtte begynne å jobbe tidligere også. I andre land, feks USA, begynner de så snart ungen kan sitte selv. Jeg selv slutta med bleie tidlig, og satt på potte før jegvar 1 år. Jeg har da ikke tatt noen skade av det. Ei jente i barselgruppa mi bæsja på potte i en alder av 8 mnd. Så lenge ungen kan sitte selv, og det gjøres til en positiv greie, gjør det ingenting å begynne pottetrening- men det er jo du som mor som må bestemme når det passer for dere å begynne med det hjemme.
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Det som er galt med det er at bestemor har tatt en avgjørelse som må tas av foreldrene. Når et barn skal pottetrenes kan det ikke pottetrenes et sted og ikke et annet, det er foreldrene som skal stå for avgjørelsen og gjennomføringen og de må være enige slik at de gjør det på samme måte.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Det er jo nettopp det jeg sier, at det er foreldrene som må bestemme når det er greit å begynne med det og hvordan det skal gjøres. Men HI får det til å høres ut som en forferdelig ting å gjøre, omtrent som om barnet kan ta skade av det- og at det er så forferdelig uvanlig. Og det er det ikke.
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Gaar fint det. Jeg kjenner til folk som har barn som aldri har brukt bleie jeg Men selv er jeg for lat da. Du faar ta en prat om oppdragelse med pappaen til barnet og finne ut hva dere synes er fornuftig.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Flott at hun engasjerere seg. Minien din kan faktisk bli pottetrent så tidlig. I Kina er det vanlig!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 http://mammanett.no/barn_0_12_aar/barnets_utvikling/pottetrening
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 På den annen side tviler jeg på at barnet tar noen som helst skade av å sitte på potte noen ganger når det er på besøk hos bestemor. Det kommer sikkert ikke til å virke foreløpig, men jeg ser ingen grunn til å nekte henne det.
Makko med to små gutter Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Er det så farlig da? Antar at hun ikke tar av ungen bleiene eller straffer han hvis han ikke gjør det i potta? Men at de bare "leker" litt? Han er jo stor nok til å sitte selv, så det skader han jo ikke på noe måte. Nå er det folk som ikke bruker bleier på ungene i det hele tatt. Så en film på youtube med ei dame som tok ungen (3mnd) sin på do og hun sa hun hadde få uhell, hun lærte å tolke ungen sin. (satt også med potte under baken på ungen når hun ammet). - Hvorfor noen gidder derimot skjønner jeg ikke. Men å sitte på potte, og kanskje tisse ol sånn for "trenings del" skjønner jeg. Mini på 1.5år tisser f.eks. alltid når han blir naken og kommer i dusjen. Han får nå sitte litt på do før han går i dusjen. Noen ganger kommer det noe andre ganger ikke. Når han vil ned får han det. Det kan ta tid for ungene å venne seg til å sitte på potte/do, og enda lenger før de tørr å gjøre noe der! Hvis du begynner når de er små er du kommet litt igang.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Svigermor her har bestemt at hun vil pottetrene mini til sommer'n på hytta når han kan gå "løs" uten bleie (dette har hun gjort med 5 andre barnebarn, og er liksom hennes greie). Helt ærlig så lenge jeg slipper å stresse med det får hun gjerne prøve (så lenge ungen ser ut som han har det greit). Vi pottetrente ei jente jeg passet i usa ved 18mnd, men det var fordi hun hadde alvorlig bleieutslett og fikk ikke lov av legen å ha på bleie annet enn på natt. Det tok en uke (med mye vask!). Foreldrene begynte meg bleie igjen (de stresset ungen voldsomt), men hele dagen sammen med meg gikk hun uten.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Min på 8 mnd har bæsja på potte, men er hipp som happ om det kjem der eller i bleia. Er vel ikkje farleg om ungen har site litt på potte hjå bestemora vel? Eg fann ut at eg vil venne han til potte tidleg, etter at svigerinna mi har hatt eit svare strev for å få snart 3 åringen til. Svigermor seier dei starta så snart ungane kunne sitje. Er jo ikkje snakk om å presse ungen til å sitje der heilt til det kjem noko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå