Gå til innhold

Navneguide i bokform?

Anbefalte innlegg

Navneguiden her har 17.000 navn, de navnebøkene som fins i bokhandelen har 4-5000 bare.

Ville det være en idé å gi ut en Navnebok med alle navnene som brukes i Norge, også innvandrernavn? Ville det være enklere å sitte og bla i den enn å lete på nettet hele tiden?

Hvis det høres ut som det er interesse for en Navnebok, skal jeg prøve å ta det opp med utgivere...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141426376-navneguide-i-bokform/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det ville blitt mer slitsomt. Jeg blir helt rar i øynene bare jeg leser gjennom alle navn på A i Navneguiden her inne, så tør nesten ikke tenke hvordan det hadde vært i en bok. :) Så jeg synes det holder med noen få av gangen jeg:)

Morsommere å forske tilbake i slekten sin!

Liker ikke navneguiden her inne.

En bok er ikke dumt, men det forutsetter at en legger den opp på en god måte, ikke bare en oppramsing. Det er så slitsomt å lese.

Kanskje inndeling etter opprinnelse

navn brukt i norge siden 500-tallet

navn brukt i norge siden 1000-tallet

navn brukt i norge siden 1500-tallet

1800-tallet

1900-tallet

navn fra middelhavsområdet

navn fra midtøsten

angloamerikanske navn

osv

Ville blitt en del overlapping, men men..

Jeg har sjekket endel amerikanske navnebøker, noen av dem har helt opp til 100.000 navn, og faktisk er det likevel en lett og grei paperback der en utnytter sidene godt og har en grei oversikt. Jeg syns sjøl det tar så mye tid å bla i Navneguiden hvis en vil sammenligne litt, selv om den jo er en gullgruve det ikke fins maken til på norsk.

Prisen på en slik bok bør jo heller ikke være så avskrekkende, men når jeg ser i bokhandelen på diverse bra paperbacks, er ikke prisen så ille, syns jeg,

Uansett vil det ta litt tid å få klar en slik navnebok, men det burde være mulig å få ut en bok til høsten, tror jeg,..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...