Gå til innhold

Hvor godt leker deres 3-åringer med jevnalderende?

Anbefalte innlegg

Minsten min er 3 år, og er veldig glad i å leke, men han liker best å bestemme det meste selv ;)

Han har en bror på 5 år som er overraskende ettergivende med han, og vi foreldre lar han jo også styre på når vi leker med han.

Andre unger på 3 år er jo ikke like interessert i å "jatte med han" (forståelig nok) og han liker dermed ikke så godt å leke med de ;) Er derfor endel alene i barnehagen, eller dilter etter storebroren...

Eldstemann er/ var veldig tilpassningsdyktig, og ikke like sta og egen som lillebror. Håper jo det går seg til når han blir litt større..?

Fortsetter under...

Han som blir 3 år nå til sommeren er det som barnehagen beskriver som en "uvanlig ukomplisert, empatisk og veltilpasset unge som går overens med alle", så han leker veldig godt med andre barn. Er aldri noe trøbbel med ham, han gir vennene sine klemmer når de møtes, er flink til å lese andres signaler for når han kan bestemme og når han bør være føyelig osv.

Han som nå er 5,5 år derimot(vår nr 2) lekte knapt med andre barn enn eldstebarnet før han ble 4,5 år. Han ville, og vil, helst gjøre ting på sin måte, ignorerte andres barn signaler og durte på etter eget ønske. Var stadig i konflikter med andre barn og de fleste unngikk ham. Så løsnet det bare, gradvis oppdaget både vi og bhg at han ble flinkere til å vente på tur, la andre også få bestemme og i det store og hele klare å bli mer "underdanig" der det var nødvendig. Han har fortsatt litt vei igjen å gå, men det blir hele tiden bedre og han er nå godt likt blant de andre barna og har fått 2-3 mer faste venner han leker med. Endelig! Jeg var seriøst bekymret for ham lenge, var redd han ville bli en viggo venneløs og einstøing, men heldigvis løsnet det. Tror kanskje bare han var/er litt treg sosialt, altså på de sosiale kodene + at han er et meget egenrådig og bestemt barn. Ikke at de andre barna mine ikke er sta og bestemte, for det er de, men han er det i mye større grad. Kanskje litt som din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...