Gå til innhold

Er det noen der ute som ønsker seg tvillinger??? ER dere klar over hvor mye jobb det er???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går også an å ønske seg tvillinger selv om en ikke ser for seg et glansbildet.

Jeg håper i det lengste at vi kan være så heldige å få tvillinger. Sliter med å bli gravide, og har ikke lyst å måtte gå igjennom denne perioden igjen. Trist og leit og alt føles ensomt og svart. En prøver og prøver med all slags metoder, men det er ikke alltid noe som hjelper....

Derfor ønsker jeg meg tvillinger. Har ikke lyst på enebarn, men så klart. Sannsynligheten for at vi bare får én den dagen vi kanskje endelig blir gravide, er jo mye større enn at det skal være to. Og da vil vi nok prøve på et søsken etterhvert. (det som er "planen" hvertfall)

Så til tross for skrekkhistoriene her på denne tråden (eller noen andre steder for den saks skyld), så har ikke det endret ønsket mitt. Blir ikke skuffet om det blir én, men gud bedre som jeg hadde jublet hadde det vært to.

Har tvillinger på 1 år - det ER travelt med tvillinger. Vanskelig å komme seg ut på tur med trapper i blokk, bred vogn og dårlig brøyting på fortau. To stykk som vil ha melk hver natt, med mme tar det tid å lage til.

I svangerskapet var jeg glad jeg ikke hadde flere barn, da jeg ikke klarte, eller fikk lov til, å gjøre noe fysisk - ikke engang gå på butikken.

Men - nå er de 1 år og det begynner å bli lettere. De sover stort sett hele natten. Snart kan de gå og jeg kan ta en i hver hånd når vi skal ut. De er god venner selv om de er toeggede, de har alltid en lekekamerat.

Jeg har venninner som har to tette - under 2 år mellom første og andre. Jeg vil si at det kan være vel så, om ikke enda tøffere. Da har du to små barn som trenger hjelp til mye, men de er på forskjellig nivå. Du må tilrettelegge dagen fo to ulike behov. Du må også passe på at den eldste får nok oppmerksomhet og at h*n ikke er for voldsom med den lille.

Jeg ble veldig glad da jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger. Jeg synes fremdeles det er helt fantastisk!

Det er travelt, men man kan ikke sammenligne hvor travelt eller hvor sliten man er. Hvis man har ett barn med kolikk er man nok mer sliten enn hvis man får tvillinger uten.

Selv om jeg ikke har tvillinger skjønner jeg veldig godt at det er slitsomt å være tvillingforeldre! Jeg syntes det var slitsomt med en baby (som forøvrig ville ha mat hver andre time gjennom HELE døgnet de første 4 månedene), men det hele ble satt i perspektiv da jeg ble gravid igjen 7 måneder etter min førstefødte. Nå har jeg 2 små med 16 måneders forskjell, hvor den yngste er 8 måneder. Først nå begynner vi å få ordentlig rutine på ting og ikke minst sammenhengende søvn om natten:) Da jeg ikke hadde barn kunne jeg nok romantisere det å ha tvillinger, men etter 2 "tette" ser jeg at jeg sikkert hadde vært et vrak med to små som sover, spiser, bæsjer osv til hver sin tid.

All ære til tvillingforeldre:D

Jeg er klar over arbeidet, men jeg kunne hatt tvillinger hvis de var som nummer 2.

Men slett ikke hvis det var to av sistemann. Det hadde vært en grusom opplevelse, for å si det mildt.

Det kommer an på tvillingenes personlighet.

Har tvillinger i familien, og hun kunne tenkt seg tvillinger igjen. Hun syntes det var helt ok, men de var også enkle barn. Hun syntes det var greit å gjøre fra seg 2 barn samtidlig, og følte det var uproblematisk.

Her er nok en fornøyd tvillingmamma!

Synes det er helt fantastisk å ha fått to på en gang - det er klart det er travelt, men det handler mye om rutiner. Samtidig kommer man langt dersom man er litt pragmatisk og lite hysterisk ;-) I tillegg er jeg gift med verdens beste tvillingpappa, og det hjelper også godt å være i et godt forhold.

Selve svangerskapet var så som så, men om jeg skulle ha blitt gravid igjen, kunne jeg godt tenke meg tvillinger enda en gang!

Dere tvillinggravide; dere har utrolig mye å glede dere til!

Annonse

Det med rutiner er noe man alltid hører som tvillingmor, og det er klart, det er viktig å få til for å gjøre hverdagen enklere.

Men tvillingsvangerskap er risikosvangerskap og i mitt tilfelle var de tre mnd premature, en stor og en bitteliten. De har hatt forskjellige behov hele tiden, vært langt fra hverandre i utvikling etc, og rutiner har vært UMULIG.

Bare noe å tenke på, ofte vanlig at en er mye mindre enn den andre grunnet TSS eller morkakesvikt og da hjelper ikke rutiner en skitt.

Gjest Edemuli

Det er faktisk ikke fullt så ille som jeg trodde med tvillinger, men ikke mange ledige minuttene i løpet av en dag. Nå er de snart 9 mnd og jeg ser at grunnen til at det har gått såpass greit, er at vi har mye hjelp fra familien rundt. Og ikke minst at eldste straks er 14, hadde aldri klart det med en på 2-4 år i tillegg. Har konstant dårlig samvittighet for tenåringen som får så lite oppmerksomhet, hvordan hadde det vært med en liten til. Huff.

Ser at mange av dem som lager innlegg om at de øsker seg tvillinger, ofte har en veldig "fjortis" måte og skrive på. Virker veldig unge og litt virkelighetsfjerne, tror ikke de forstår hvor mye ansvar det følger med tvillinger. Veldig glad jeg ikke var 19 da tvillingene kom, men godt voksen.

Joda, jeg hadde også mitt i tvillingsvangerskapet, og fikk også premature barn etter et meget dramatisk forløp. Var i tillegg innlagt på sykehus lenge før tvillingene kom til verden. Min ene tvilling er også dysmatur, men her er det helt klart store, individuelle forskjeller. Mine tvillinger kom inn i rutiner med en gang til tross for dette, så alt er mulig.

Uansett er det fantastisk å være tvillingmor!!!!

Jeg syns det er helt fantastisk å være tvilling mor!!! Det er mye å gjør ja men ikke mer enn hva jeg klarer :)

De er eneggede og utseende messig ser de kanskje ut som kloner for andre men ALLE merker stor forskjell på personligheten deres, de utfyller hverandre på mange måter.

De er høyt og lavt og over alt hele tiden og en må jo gjøre alt to ganger men man venner seg til det!

Gud for en fryd det er!

Nei tror nesten jeg hadde kjeda med med et barn ;) (missforstå meg rett)

Dere med litt yngre tvillinger kan trøste dere med at dere vil få MYE igjen for dette når de blir bare litt eldre, når de leker skikkelig. Tvillingene mine løper etter hverandre, tuller og tøyser og det gir rom for at mor kan ta seg et pust i bakken en gang i blandt :)

Annonse

Her var det mye klaging og syting. Har tvillinger. Nok tid til kos, ikke dobbelt opp med arbeid, synes faktisk det er lettere med to enn med en! Bare moro, faktisk! Nekter å tro at jeg er den eneste tvillingmammaen som mener dette. Håper jeg får tvillinger neste gang også.

Jeg er tvilling mamma og hadde en på 2 år da de ble født.

Jeg synes det er stor stas nå, men jeg var umenneskelig sliten i starten. Jeg ga virkelig alt jeg maktet, men følte likevel det ikke var nok. Men det går over, og det blir bedre. Det er stor stas og være tvilling- mamma.

Men jeg tror dere tvillinggravide gjør lurt i å forberede dere på att dette blir mye jobb.

Jeg var veldig stillesittende de 3 siste mnd av svangerskapet, rett og slett fordi jeg knapt kunne bevege meg. Det blir dermed en veldig brå overgang når du plutselig har to babyer i hus, og kanskje barn fra før.

Nå er mine 6 mnd. Og jeg innbilder meg at det værste er lagt bak meg. Nå ser jeg bare fremover og gleder meg.

Jeg synes det må være rom for å være ærlig å si at det å ha tv.babyer er mere jobb en folk kan forestille seg, men at det også er mye kos. De som har tv. på 1 og 2 år og sier; nei tvillinger det er bare gøy. De tror jeg har glemt veldig mye. Men kanskje er det til det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...