Gå til innhold

Grøtmåltider er en evig kamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får i han maks noen skjeer hver gang. Tips mottas gjerne. Har prøvd forskjellig typer og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold skjeen litt på skrått over hode hans slik at han bikker på hode, da gaper han automatisk, og du kan lirke inn mer grøt. Snuppa her ville ikke ha noen av 4 mnds grøtene, så først når vi begynte på 6 mnds grøtene når hun var 5,5 mnd gikk det an å få i henne noe mer enn et par skjeer. Vet ikke hvor gammel gutten din er, men kanskje noe sånt kan fungere for dere også? Ellers er det ikke alle barn som liker grøt så godt. Min ene gutt måtte jeg lirke grøt i til han ble 7-8 mnd, da gav vi opp og gav kun skive, og det gikk ned på høykant :-) Han er fortsatt ikke glad i grøt og supper.

Skrevet

Hei Anette!

Vet ikke hvor gammel William er, men forvent ikke å få mye i han før han er 5-6 mnd.

Min gutt 8 mnd får 1-2 skjeer grøt, så 1 skje fruktpure. Slik holder vi på hele måltidet til han har spist opp 1-1,5 porsjon grøt og 1 dl fruktpure.

De grøttypene som smaker lite og ingenting har jeg litt sukker oppå (kanskje fy-fy, men her tyr man til det som virker).

Gutten her liker best risgrøt/banan, hvetegrøt/eple, havregrøt eple/aprikos (nestle). Jeg lager ikke grøten for tykk, for den tykner litt etterhvert. Jeg varmer den litt i mikroen på slutten av måltidet slik at den alltid er litt lunken.

I risgrøten tilsetter jeg 1 skje mme pulver og rører om med gaffel og ganske varmt vann for at grøten ikke skal klumpe seg (litt og litt pulver om gangen.

Men jeg har også et større barn som aldri spiste grøt, kun 5-7 teskjeer, så vet ikke hvorvidt du lykkes med din lille og grøtspisingen.

Det tok 1 mnd før minsten spiste en full porsjon grøt.

Skrevet

Forresten mates han i vippestol foran tv for barn, Sikkert ikke pedagogisk riktig det heller, men som sagt så tyr man til det som virker for sitt barn.

Skrevet

Han er straks 5 mnd gammel. Han har fått smaksporsjoner i 2 uker nå, men ikke tjukk grøt. Men han lukker ikke opp munnen engang. En sjelden gang ser det ut som om han liker det. Har jo tenkt at han er liten fortsatt, så er vel bare å fortsette med diverse smaker. Men som du sier så smaker jo de 4 mnd grøtene svært lite! Men er vel litt tidlig å starte med 6 mnd nå ..

Men skal prøve det du sa med å skjea. :)

Skrevet

Han veier ganske lite så derfor jeg vil prøve grøt. For å se om han kan få i seg mer mat. Men så langt ingen suksess.. hehe

Skrevet

Nei, det skal ikke være lett dette! Minsten vår på 8 mnd veier 10,1 kg. Han på 2 år og 8 mnd som ikke er matglad veier 12,2 kg.

Prøv å ikke presse men venn han til grøt litt etter litt. Risgrøt med banan smaker kjempegodt, den liker jeg også! Så kan du lure han til å åpne munnen hvis han får noe god fruktpure han liker. Masse bra å velge mellom;)

Skrevet

Nå har jeg kjøpt avent sine skjeer, som er mye mindre enn de jeg kjøpte på ikea. Så nå er jeg spent.. ;) Risgrøten her gir sykt hard mage, mens maisgrøten gir diare.. hehe. Men har funnet en som heter havre og ris som de har på meny. Den virker ok på magen hans hvertfall. Så er det bare å få skjea inn i munnen da.. hehe ;)

Skrevet

Har lest at frem til de er rundt 6 mnd er fast føde bare smaksprøving, så det gjør ingenting at han ikke spiser så mye. Hva med å prøve noe annet enn grøt? Her i huset er most søtpotet og eplemos veldig populære, og siden det er naturlig søtt og godt lettere å spise enn grøt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...