Gå til innhold

Hvor mye sparer dere for barna?

Anbefalte innlegg

Mine har hver deres sperret konto, der det blir trukket 200 kr til hver, hver måned.. Fedrene blir trukket 200 kr hver, hver måned, som går inn på de kontoene..

Dvs 400 kroner måneden pr barn blir spart her!

I tillegg blir jo dåps penger, større beløp o.l også satt inn på disse kontoene!

Hvordan gjør andre det? Nysgjerrige meg! :-P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141425494-hvor-mye-sparer-dere-for-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Penger de får i gaver blir satt inn på sparekonto.

Barnetrygden har jeg på en egen konto, som jeg bruker til å kjøpe ting de trenger. Klær og store dyre ting.

Er det penger på den kontoen etter førerkortet er betalt, får de de selv når de er voksne.

Farmor setter av 1000,- kr. i fond hver måned til alle barnabarna sine (4 stk). I tillegg har de en sparekonto hvor barnetrygd går inn, gaver etc.

Pengene farmor setter inn skal gå til høyere utdannelse og bolig når den dagen kommer.

Bruker barnas kontoer til når de tømmer sparebøssa og evt pengegaver.

Har konto i mitt navn til barnetrygd, som blir brukt på større utgifter ifbm barna, sykkel, ski, konfirmasjon osv.

Sparer ikke i barnas navn, men tenker å legge av litt så jeg får hjelpt dem med utdanning. Har tenkt å be dem om å ta sommerjobb om de vil ha sertifikat, det måtte jeg og har ikke hatt vondt av det.

Ser det er mange som sparer barnetrygd i barnets navn. Dem om det, men jeg ser ikke at dette er i tråd med intensjonen med trygda. Greit om man ikke trenger pengene, men jeg vil heller slippe å bekymre meg for konfirmasjonen og hvordan jeg skal betale den, og bli lei meg når de vokser fra sportsutstyret sitt.

Akkurat nå sparer vi ikke noe spesielt til ungene, men vi sparer mye som brukes på nedbetaling av huslån osv. Det er også en investering for ungene. Vi vil bli ferdig med huslån fort, og så kan vi begynne å spare penger til barna. Rentene på huslånet er mye høyere enn rentene på sparekonto til ungene, så... Ønsker også romslig økonomi når de blir tenåringer og virkelig blir dyre i drift...

Annonse

Jeg sparer bare 300 kroner i mnd til sønnen min, de trekkes automatisk til en egen konto, og jeg rører aldri de pengene til innkjøp til ham. Det er ikke mye, men i løpet av noen år så blir det jo noen penger likevel:)

Barnetrygden går inn på lønnskontoen vår og brukes til regninger, mat, bensin, klær osv akkurat som all annen intekt.

Hvorfor sparer dere penger til ungene? Syns egentlig ikke noe om det..

Syns de får spare penger selv til lappen, hus osv... Jeg har aldrig fått penger servert her i livet, og er stolt av å klare å tjene mine egne penger:)

Vi,eller barnet, fikk penger til dåpen. Samtidig setter bestefar inn 100 kr pr mnd, og farmor setter inn 200 pr mnd.

Vi (foreldrene) har 2 kontoer på barnet.1 til konfirmasjonen og en til h*n er 18. Begge disse er sperret. Her setter vi inn vekslepenger som er på felleskonto dagen før lønningen kommer inn. Så beløpene varierer fra 50 til 500 kr pr mnd.

Hvorfor jeg sparer til barna er jo for å hjelpe dem til en god start i livet. Slik at de skal slippe ett for stort studielån om de velger å studere, slik at de kan kjøpe en bil som er trafikk sikker isteden for noe ræl til 3000 kr.

At man lærer barnet å jobbe og spare selv kommer jo i tilegg som en del av den grunnleggende oppdragelsen.

Nå når vi ennå bare har sønn vår(8mnd) har vi satt av 2000,- pr mnd, + alle dåpspenger, julegaver osv, også har vi en sparegris hvor vi kaster ALLE mynter, har bare en tier til handlevogn osv. Så guttungen har masse penger på konto for å si det sånn.

Men tviler på at vi greier å spare like mye til alle når tvillingene kommer til verden! Da må vi vel heller fordele det litt. Er det mye med 1000,- til hvert barn?? Vi sparer slik at vi kan evt kjøpe scooter, bil osv når dem blir eldre. Det fikk vi også av våre foreldre å det er noe vi har satt utrooolig pris på, så dem slipper ta opp lån i en alder av 18 liksom. Er vi gale?

Jeg er 21 og samboer 22.

Sparer ikke til barna. Pengen de evt får fra besteforeldre/oldeforeldre settes inn på konto, men ikke noe annet.

Vi betaler ekstra ned huslån med det vi har til "overs" og blir dermed raskere gjeldfrie, og det kommer dem jo til gode.

Barnetrygden går inn i vanlig husholdning.

Annonse

Jeg har aldri forstått hvorfor man sparer på egne kontoer til barna. Vi sparer på en felleskonto, har flere hundre tusen der allerede og har mange år igjen før barna blir voksne, og når de en gang trenger penger så ser vi på totaløkonomien vår og gir barna det de trenger... Tror ikke det er sunt at barna vokser opp med å vite at de skal få disponere for eksempel kr. 50.000,- når de blir myndig. Er mye bedre å overraske dem, at de ikke forventer det. Jeg fikk tilgang til en del penger når jeg var 18, og sjelden har jeg brukt penger så fort. Easy come, easy go...

Enig der.

Dessuten er det dumt å komme i en økonomisk knipe fordi man sparte i barnas navn og ikke sitt eget, f eks om man blir syk, arbeidsledig eller ufør. Da kommer det barna mer til gode at foreldrene disponerer penger de selv har spart og kan komme over kneika.

Jeg håper å kunne spare barnetrygden til vår jente som er på vei.

Men jeg har ingen intensjon om å fortelle henne at jeg sparer for henne. Skulle ønske det var blitt spart penger til meg. Ser på min andre halvdel, der har foreldrene oppsparte midler til sine barn. Og de kommer meget godt med nå! All hjelpen og støtten vi får fra svigers er helt toppers! Ikke noe slikt fra min side av familien, desverre.

Begge barna har hver sin konto som de setter sparebøssepenger inn på. I tillegg sparer jeg 250 kr til hevr av dem i måneden slik at de liksom bruker sine egne penger på leker innimellom.

Store beløp sparer vi ikke barnas navn. Vi har penger i langsiktige fond som står i vårt navn. Her er det penger til store utgifter som kommer etterhvert. Jeg (har vel ikke diskutert det så nøye) vil i det minste sponse de med lappen og en sikker bil. I tillegg til å kanskje hjelpe dem inn på boligmarkedet.

Jeg ønsker i grunnen ikke at de skal måtte skaffe penger til dette selv når de er unge. Da ønsker jeg at de bruker mest mulig av tida på å studere. Vi vil jo sette krav. Nytter ikke å sitte på ræva uten å gjøre noe fornuftig. Sommerjobber kan de jo selvfølgelig få seg, men det blir nok ikke mer penger enn til vanlig forbruk.

Jeg sparer 1000 kr hver mnd til lillejenta mi, så når hun skal starte med lappen, utdanning, og alt det der, så har hun ca 250 000 kr på konto.. Gjør dette fordi at når jeg selv skulle ha utdanning og lappen, så blakket jeg mine foreldre, og det vil ikke jeg at hun skal gjøre.. Så når hun er 18, så har hun penger til utdanning, lappen, og kanskje bil :)

Er dere som sparer i barnas navn klare over at de kan få avkortning i stipend og lån når de begynner og studere og at er det over 75 tusen (tror jeg ) så tar overformyndriet ovr kontrollen av pengene til ungene er 18 år.

Vi sparer til ungen i vårt navn, det er penger vi kommer til å bruke på dyre ting oppover årene og hvis vi skulle havne i økonomisk uføre. Hvis man en gnag i løpet av livet skulle ha hjelp på sosialen får man ingenting hvis ungen har flere tusen på kontoen.

Selvfølgelig er jeg klar over at overformynderiet kan komme inn i bildet.Om banken varsler de når summen overskriger 70 tusen.

Og jeg håper ikke de trenger stipend eller lån, da jeg ønsker å hjelpe med studier.

Argumenter med tenk om f eks om man blir syk, arbeidsledig eller ufør og trenger pengene selv er fryktelig egosentrisk da.(Og nettopp derfor overformynderiet kommer inn i bildet på 75 tusen)

Vi passer jo på at vår økonomi skulle tåle noe slikt. Selv om vi sparer til barna så passer vi på å ha lite gjeld og en bufferkonto til familien.

Siden vi har fast inntekt vil ikke sosialen bli ett tema hos oss, men er litt sjokkert over at noen er så redde for å få nei der at de ikke sparer til barna.

Vi sparer ikke til ungene. Vi har boliglån, og ser på det som temmelig snålt å sitte med tusenvis av kroner i ungene sitt navn, å betale høye renter på tilsvarende på lånet. Vi har stappet dåpspenger og alt det andre også inn på lånet.

Trenger barna pengene, eller om barna skal få pengene når de blir større kan vi jo bare trekke det ut på bolilglånet.Om vi da ikke sitter med penger på bok når den tid kommer :-)

Ser ikke verdien av å ha det på sperret konto i barnas navn, da kommer en jo bare med tid og stunder inn med overformynderi etc.

Barna våre arver oss om noe skjer med oss, vi vil deres beste og vi kommer til å gi dem det de trenger og en god startpakke inn i voksenllivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...