Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 lillebror blir snart 3år og har fra den dagen vi skulle begynne med fast føde ikke vært særlig interessert, verken i grøt,middag (middagsglass prøvde vi kun 2ganger) men når han fikk brød slukte han det. Så ja,han er en brødgutt. MEN... han er jo snart 3år,spiser ikke mer en max 2 gafler med middag,og nå har han begynt å brekke seg,og kaste opp maten om han får middag i seg.. Har snakket med helsesøster ang dette,for ett års tid siden,hun sa vi skulle tilby han middag,slik at han forstod at middag var middag,og skulle ikke tilby han brød til middag, og har jo gjort det, og skal sies gutten er frisk som en fisk da =) men HATER middag!! Middag som pizza,taco (da bare lefsene stortsett) spiser han,så middag som minner om brød er han glad i,men alt annet hater han,og brekker seg og kaster opp... Noen som har det slik og har gode råd å komme med? Skal se om jeg kommer meg til HS idag for å snakke med helsesøsteren vår å høre hva hun sier. Ikke har han lagt på seg på 8mnd heller,vekta er stabil,holder seg på 12.5kg, og har vokse bare 5cm på disse 8mnd også. Jeg prøvde å sammenligne (jada,vet man ikke skal det,men les grunnen først) med storebroren,for han var prematur da han var født,og har hele tiden vært liten for alderen,noe lillebror ikke er,men lillebror veier og er lavere enn det storebror var.. og både jeg og gubben og øverig familie er høye,lillebror kan se litt lubben ut,men er litt kraftig i muskelaturene bare.. tja..hva gjør man når barna har det slik? Har prøvd å prate,men med en 3åring som sier derfor til alt,er det veldig begrenset med svar å få, han spiser,klarer å svelge og alt det der,men bare nekter å spise..
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Vi har en 2,5-åring med samme "problem"...Har desverre ingen andre råd enn HS hadde, vi tilbyr middag som vi selv spiser hver dag. Spiser hun ikke så spiser hun ikke. Hun elsker brød og knekkebrød, det beste hun vet til middag er ostesmørbrød, derfor har vi det en dag i uken. Ellers tenker jeg at det er en fase. Hun er slank og lang men frisk som en fisk og veldig aktiv. i gir tran og multivitamin for å sikre at hun får i seg nok av det hvertfall.
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Ville hørt med Hs, ja. Han er mye mindre enn min gutt på 3 år (18 kg og 105 cm)... Regner med dere har prøvd det meste, men liker han ikke pasta, ris eller noe sånt altså? Høres slitsom ut!
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Skulle stå "slitsomt" altså - ikke at han er slitsom
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2010 hehe,din gutt er da igjen mye større enn min snart 5åring han er 16kg hehe =) nope..så lenge det er middag og ikke ligner brødmat så eter han ikke. De er med å bestemme hva vi skal ha til middag,de får bestemme en dag hver,hver uke,og som regel ender det opp på pølse og chips,og selv om han sier selv han skal ha det,så spiser han det ikke...
~mamma~ Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Pass på at det ikke blir en maktkamp mellom dere. Jeg vet jo ikke hvordan dere takler dette, men kanskje dere har for mye styr rundt det, slik at han føler at dette er en måte å få makt og inflytelse på? Barn bør få servert sunn og variert mat uten mas og lokking."Værsågod, her er maten." Hvis han ikke vil ha, si at det er greit. Da kan han få mat til neste måltid. Pass bare på at han ikke småspiser mellom måltidene. En sulten unge spiser i allefall litt. (Neste måltid kan jo være brødmat, så vet du helt sikkert at han får i seg noe da.) Jeg tror at hvis en er konsekvent med dette over noen dager, vil det gå seg til. Han vil kanskje aldri bli en som elsker middag, men han kan iallefall få i seg litt mer variert mat. De sier at du må smake på ny mat flere ganger før du blir vant til smaken og liker den.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2010 hehehehe =) leste slitsomT jeg da hehe =) nei,han er langt fra en krevende gutt,super blid og fornøyd med livet liksom glup er han også for å ikke være 3år enda,kan telle til 20 på norsk og engelsk,kan masse mer enn broren på snart 5år =)
erteposen + 4 Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Jeg hadde vel ikke stresset med det, om barnet ikke er undervektig. De trenger ikke så mye mat, rundt 1200 kalorier. Våre fikk servert middag og når de ble litt eldre forventet vi at de smakte (og begynte aldri med barnemiddager for å få barnet til å spise). Det er kort tid til kveldsmat. Når de ble litt eldre fikk de smoothie til dessert, men da måtte de ha smakt litt. Det fungerte også bra at barna fikk lage mat sammen med oss, og etterhvert smakte de og ikke minst spiste rå grønnsaker. Stresset vi ble alt verre.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2010 ikke noe matkamp,vi tilbyr han middagen,og han på lik linje med broren,må sitte å vente til alle er ferdig,og dette er noe de godtar begge to. Vi har prøvd å overse,prøvde å tvinge,prøvde å lure,alt.. men uten resultater, ender opp med at vi spiser han venter... er ikke småspising mellom måltidene her,veldig sjelden hvertfall. Å være konsekvent med dette er noe vi er,og det nytter ikke,han har vært slik siden han var baby,så dette er ikke noe som bare er en fase eller noe,når gutten kaster opp maten han spiser,så er det rett og slett matvegring,ikke bare for å få oppmekrsomhet da...
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2010 erteposen: vi har prøvd ALT!!!! det nytter ikke hva vi gjør,og vi stresser igrunn ikke,har pågått i 2,5år, dette,men siden han nå har begynt å brekke seg mer og mer og kaste opp maten,han går regelrett på do og kaster den opp,så blir man litt bekymret da!
Gjest Ellemelledisi-duharfisi Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Tar ca 12 ganger før barna venner seg til en smak:) Vet hvordan du har det, jeg har en nydelig liten treåring som er 9 kg. Når vekten har stått på stedet hvil såpass lenge, synes jeg du kan spørre HS om en aldri så liten utredning. Sjekk ut evnt allergi, er det grunner bak? Mye gjort med en blodprøve og urinprøve. Noen barn er bare småspiste, men det er likevel viktig at de holder sin egen kurve, selv om de er helt friske. Fine råd over.
~mamma~ Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Hvis det er så ille, bør dere få hjelp gjennom helsestasjonen! Lykke til :-)
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2010 ja,men er ikke så mye nye smaker her i gårdn.. 9kg,hjelp det var ikke mye nei! ja,skal stikke innom HS idag å høre om hun har tid å snakke litt,evt sette opp på en "3-års kontroll" å få veid han å se på kurven hans,gikk jo ned for en stund siden,bare litte granne,altså kurven gikk ned,men de sa ikke noe på det...
It's all about me Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Kaster opp mat og går dårlig opp i vekt/lengde. Da hadde jeg reist en tur på apoteket og kjøpt en hjemmetest for Cøliaki. Det begynte slik du beskriver hos gutten min, bare et par år tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå