Gå til innhold

Kvalme som blir bedre ved ro/hvile

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7 uker på vei og vært plaget av ekstrem kvalme siste uka, alt kom opp igjen av mat og drikke, jobb var et mareritt osv. Fikk sykemelding torsdag og fredag fordi vi (legen og jeg) ville se om ro/hvile hjalp. Det har det gjort. Er kvalm, men kaster ikke opp. Har bare stullet og styret hjemme. Småryddet, gått tur med hunden, kjørt barna til skole/bhg osv, ellers lest bok osv. Merker at hele kroppen roer seg ned, og har som sagt fått spist litt uten å få det i retur. Betyr dette at kvalmen er et signal fra kroppen om at jeg trenger å ta det med ro? Jeg er redd for å miste (gjort det 2 ganger før, og vil lytte til kroppen)

Men jeg er i en litt vrien situasjon mht jobb, og har ikke lyst til å forbli sykemeldt, i skrekk for å tape kontrakter som er i ferd med å gå i boks. Har heller ikke varslet på jobb at jeg er gravid. Ideelt sett skulle jeg holdt ut i jobben 2-3 uker til for da er alt i boks, men ser jo at det er NÅ ting er ille, om noen uker er det sikkert bedre..

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette innlegget, kanskje mest få høre deres synspunkter mht om hvorvidt det er farlig for baby at jeg presser meg til å jobbe noen uker til med denne kvalmen.. ?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!

Tror absolutt at kvalmen kan være et signal om at du må ta det litt mer med ro. Slik var det i mitt forge svangerskap også. Var da sykmeldt i et par uker og hadde presset meg flere uker før sykmld også. Det hjalp virkelig med ro og hvile.

Skjønner dilemmaet ditt med jobben. Du kan ikke evt ta noen få oppgaver, evt litt hjemmejobb? Helt tilpasset ditt temo.

Vet ikke om det er direkte farlig for babyen om du fortsetter som du gjør, men tror nok at du kanskje ville hatt det mye bedre om du fikk hvile.

Skrevet

Når du har mistet to ganger før er det sikkert ikke vanskelig å se at EGENTLIG så er jo det mye viktigere å ta vare på deg og babyen enn å få kontrakter og å holde det skjult for kollegaer:) Jeg tror ikke du nødvendigvis mister hvis du kaster opp altdå, men kroppen sier jo tydelig fra at nå er det ro og hvile som trengs.

Hvis jeg var deg ville jeg nok ha snakket med legen om å kanskje sykemelde til den verste kvalmen går over og deretter tilpasse litt så du kan ha ro på jobben selv om du er på jobb når kvalmen roer seg:) Skjønner godt at du har ting du gjerne skulle gjort på jobb også, kjenner altfor godt til den dårlige samvittigheten ovenfor arbeidsgiver, men du skylder jo deg selv og babyen mer enn du skylder arbeidsgiver.

Lykke til med graviditeten og jobben:) Det ordner seg nok.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen at kvalme er et tegn på at man skal ta det med ro. Jeg ligger rett ut selv, for alt av bevegelser skaper mer kvalme.

Passer forferdelig dårlig å være sykemeldt nå, så håper jeg blir bedre snart!

Skrevet

jeg plages nesten bare av kvalme om jeg anstrenger meg/stresser. er snart 7 uker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...