Gå til innhold

utdannelse mot ingen utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med riktig yrkesutdanning på vdg kommer de jo litt lengre, men likevel kjenner jeg svært få i den gruppen som kommer i nærheten av levestandarden til f.eks leger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mer i Norge enn storby eller landet da,hihi

Feks så er det mange mindre tettsteder, småbyer ol.

Skrevet

Jeg tror man i det minste bør ha fullført videregående, pga allmennkunnskapen man lærer der. Enten yrkesfaglig eller vanlig gymnas.

Mannen min har "bare" yrkesfaglig + lærlingtid, men jobber med noe annet enn det han har fagbrev i. Han har vært heldig og kommet inn i en bedrift med store muligheter for å stige i gradene og med mye intern opplæring, og stortrives. Blir forfremmet igjen nå i mars. Men hadde han ikke hatt denne jobben ville han nok utdannet seg videre.

Man kan selvfølgelig gjøre det bra med bare barne/ungdomsskole, men det forutsetter jo at man begynner rett i jobb etter ungd.skolen og har en plan. De jeg vet om som kun har ungd.skole satt på ræva fra de var 16 til de var godt over 20, og klager over at ingen vil ansette dem.

Skrevet

Ehhhh kanskje bedre å utdanne seg i et yrke hvor du kan jobbe som lærling (og få lønn under utdannelse?)

Studielånet er såpass gunstig, så når du fortsatt tjener mellom 12000,- og 17000,- når du er 40 år, vil en som tok utdannelse f.eks tjene 50000,- pr mnd.

Jeg får ikke regnestykket ditt til å gå opp....

Skrevet

Men hadde du orket å jobbe som telefonselger i 45 år? Hadde det ikke vært OK å bruke hjernen sin til noe og utnytte det potensialet de fleste har til å få et meningsfullt liv også på jobben? At jobben ikke bare blir noe man må igjennom hver dag, men som kan gi livsglede? En lege bidrar ganske mye mer til samfunnet enn en telefonselger, for å si det mildt. Og leger, som gjerne tjener en million mot telefonselgerens 250 000 klarer å betale ned lånet på 2-300 000 rimelig greit. Og hva med livet som pensjonsit? Hvem tror du kan nyte livet best da?

Osv...

Skrevet

Fastlegen min er en helt alminnelig allmenpraktisker, og han har 1,3 mill utbetalt.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden men skal svare hva jeg synes.

Noen folk er for opptatt av utdannelse. Venninnen min har 7 år høyere utdannelse. Har en lønn på 350 000 kr.

Elendig spør du meg. Kjenner flere som bare studerer og studerer men de får jo aldri noen godt betalt jobb, for disse jobbene er ofte statlige.

Så kan jeg ta for eksempel min familie. Det er ingen som har utdannet seg på hvertfall 3 generasjoner. Alle har kun 3 år etter ungdomsskolen.

Alle er selvstendig næringsdrivende med minst 500 000 i lønn.

Den som tjener mest har ca 40 000 000 i inntekt.

Vi koser oss med pengene og har en livskvalitet andre ansatte kan se langt etter.

Vi har skapt en arbeidsplass for oss selv som aldri 7 års utdannelse kunne gitt.

Bare slutt å rakk ned på folk uten utdannelse. Det vil ikke si at du er blåst i hodet fordi du ikke har gått høyskole. Det går an å lære utenfor skolebenken også..

Hvis dere ser ned på folk uten utdannelse så ser jeg ned på folk som ikke klarer å tjene mer enn 500 000 etter 3-7 år høyere utdannelse..

Skrevet

Men du 11:04 skriver jo at alle i din familie har 3 år etter ungdomskolen.

Hi skriver droppe ut fra 9.klasse, muligens 10.?

Skrevet

Hva slags bransje er det dere alle kan drive i med kun grunnskole da? Og få 40 mill i året?

Og dere begynte alle med egen bedrift uten noe mer enn grunnskole? Uten å ha jobbet for noen i familien eller noe først? Og uten startkapital fra familien?

Skrevet

Jeg ser ikke ned paa folk som ikke tar utdanning ut over grunnskolen. Jeg bare paapeker at flertallet ikke ender opp som eiere av egen bedrift med inntekt i millionklassen.

Foroevrig var tre aar etter grunnskolen en ganske hoy utdanning for tre generasjoner siden. Saa kom ikke her og si at dere ikke har utdannelse :)

Skrevet

Takk,anonym 11:04.

Det var akkurat det jeg mente.

Den undersøkelsen jeg hørte om i går (som er bakgrunn for innlegget) er gammel og derfor må vi vel legge inn 3 årig videregående nå til dags.

Men jeg vil jo anta at bor man på ett typisk fiskevær langt nord, kan man fortsatt tjene store penger etter 10 kl uten noe mer utdanning.

Om man får hyre på fiskebåt. (dette er bare ett eksempel)

Og jobbene i mine tidligere innlegg er bare eksempler. Feks lege fordi det krever lang utdanning.

Noen som begynner å jobbe tidlig har jo ofte egenkapital til å kjøpe hus( spart i BSU),kjøpt egen bil uten gjeld og har ikke studielån. Så totalt sett vil de ha mer penger i mnd enn noen som har utdanning på si 7 år.

Jeg kjenner både personer som har jobbet siden 10 kl, de som kun har videregående, og de som har høyskole. Og de som har høyskole har dårligst økonomi. (altså penger igjen pr mnd)

HI

Skrevet

3 år etter ungdomsskolen er da utdannelse. Det er jo ikke slike som dere som er temaet i denne tråden. Og i følge HI har jo da den som omtalles i første innlegg allerede tjent seg rik før dere kunne begynne å jobbe...

Personen i hovedinnlegget hadde da tydeligvis allerede jobbet i 7 år før du kom ut i jobb.

Skrevet

Jeg er til en viss grad enig med HI.

Jeg har Hovedfag, og jeg kan se at de jeg kjenner som har studert på universitetet har det mye dårligere stilt per dags dato enn dem som startet å jobbe rett etter vgs. De fleste av dem har nedbetalt bil og hus, og tjener gode penger pga ansiennitet og kompetanse fordi de er kurset gjennom arbeidsplassen sin.

Likevel er tidene annerledes nå enn de var da de jeg kjenenr startet å jobbe. Det er nå så mange med utdannlese, at minstekravet for utdanning er høyere enn tidligere. Jeg mener i alle fall at min utdannelse er en kjempefordel når jeg skriver søknader og er på intervju. De to siste intervjuene jeg var på (er maraton arbeidssøker for tiden) kalte kun inn mennesker med høyere utdanning. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg ikke blitt vurdert en gang.

Det som også er bra med å ha høyere utdanning er at dersom man mister jobben, har man flere ben å stå på.

Skrevet

De du kjenner har jo da nå jobbet i ganske mange år og tilhører dermed ikke den generasjonen som går ut av ungdomsskolen nå.

I våre dager blir det stadig vanskeligere for ungdom å få jobb. Å få jobb etter kun ungdomsskole er etter hvert tilnærmet umulig om du ikke får jobb i familiebedriften.

Skrevet

En avis, sikkert dagbladet, hadde en oversikt for noen år siden som viste at det finnes utdannelser du faktisk taper en del på økonomisk. Sykepleier var selvfølgelig en av dem.

Ellers vil man som regel tjene mye bedre gjennom et liv hvis man blir håndverker eller industiarbeider, enn en som utdanner seg til et yrke innenfor det offentlige.

Dette er jo selvfølgelig trist, og etter min mening urettferdig, men vi tar jo ikke utdannelse bare pga lønnen heller. Jeg kunne aldri jobbet i butikk, eller vært rengjører, busssjåfør, telefonselger, frisør.

Trenger noe mer stimulerende.

Skrevet

Jeg som skrev 11.04

Vi har 3 år etter ungdomsskolen ja. Så det først nå at HI skrev etter 9. klasse.

Men den som tjener mest i familien min har ikke fullført vgs så vidt jeg husker.

Vi driver i 4 forskjellige bransjer. Produksjon, eksport, web og varehandel.

Man jobber seg selvsagt opp selv. Man starter i det små og utvikler det.

Man skaffer seg kontakter og gode bankforbindelser. Det er ikke snakk om startkapital fra familien. Her må du klare deg på egenhånd..

Vi har fått det inn med morsmelken at man må jobbe, jobbe, jobbe for å oppnå noe i livet. Nav er et fremmedord..

Skrevet

Det er en flott holdning flere skulle hatt blant dagens ungdom :) Har man den holdningen kommer man langt nesten uansett hva man skulle oenske aa jobbe med.

Skrevet

Men er det ikke mange nå innen håndtverk yrker som kan jobbe seg til fagbrev?

Jeg vet det er "dropp outs" fra 10 kl (jeg er gammel ja,hihi og skrev feil i hovedinnlegget) som starter feks som assistent i barnehage (jenter som oftest) og såkallte feiegutter feks hos snekker (gutter).

De kommer og inn under tiltak fra NAV,tjener lite i starten men kan jobbe seg opp.

Så tar de fagbrev etter x antall arbeidete timer.

I innlegget mitt med eksempel telefonselger så er jo inntekten jeg nevnte begynnerlønn.Man øker jo såklart lønn etterhvert med avansemang innad i bedriften,annsinitet og vanlig lønnsøkning.

HI

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg vil da langt heller vente de ti årene etter ungdomsskolen med å tjene penger, og sørge for å fylle noe i huet i stedet. Tomme tønner ramler mest, og de er også de som kjappest triller utfor når det går nedover med økonomien.

Skrevet

Så lenge folk har en jobb de er fornøyd med, spiller det virkelig ingen rolle hva en jobber med eller er utdannet til. En burde heller fange opp de som ikke har ambisjoner om å jobbe men som synes det er greit å leve på det minimale staten betaler ut i sosialtrygd (og da mener jeg ikke de som ikke kan jobbe pga sykdom). Men det er kanskje ikke så mange som velger å leve slik?

Jeg har utdanning og mannen min har utdanning. Vi klarer oss fint og lever etter hva vi tjener samt sparer litt hver månede for å ha en ekstra buffer. Verre med de hvor en uforutsett regning kan velte hele lasset.

Skrevet

Det er da kun de UTEN utdanning som eropphengt i utdanning/ikke utdanning...I hver eneste tråd om dette temaet så sier de med utdanning at man IKKE ser ned på de som har valgt det bort..

Det viktigste er at man HAR jobb og/eller klarer seg selv økonomisk. At man jobber for å være det uansett hvilke hindringer man måtte ha...

Merkelig hvor stort behov noen uten utdanning har mtp å vise at de er helst BEDRE enn folk med utdanning..Fordi man har mulighet til å tjene like mye, trenger ikke være dummere, har like mye verdi osv osv..

Ja, det er ingen av oss MED utdanning som sier noe annet..Bortsett fra de som var "uten utdanning" i en lengre periode av voksenlivet og tar noen kurs histen og pisten etter passert 30 og kaller det "høyere utdanning".....DE er jeg enige kan virke høye på pære..Men de her inne osm er advokater, ingeniører, leger, lærere, økonomer, eller annen utdanning med 3 eller flere år på høyskole, jeg synes da vitterlig ingen av de svarer at de ser ned på folk uten utdanning...

Skrevet

For at det skal være det minst hold i uttallelsen din så må du argumentere med hva man tjener tilsammen, lagt sammen over alle år fra fkes. 16 års alderen.

En lege vil ikke begynne å tjene penger før hun/han er ferdigutdannet, og alle de årene før dette da du har tjent penger, dette har du i forsprang.

Men du skal ha veldig flaks hvis du lander en jobb som holder legene unna, for de tar raskt innpå når de har begynt å jobbe.

Et annet, og for de fleste mye viktigere, poeng er at du får en mye mer interessant jobb med litt utdanning.

Skrevet

jeg har ingen utdannelse etter almennfag. har 410000 i året.. men har virkelig jobbet ræva av meg for den lønnen jeg har. nå er jeg i permisjon, og kommer ikke til å ha i nærheten av så mye hvis jeg hadde begynt å jobbe igjen etter permisjonen, fordi jeg ikke har tid til å jobbe nesten to 100% stillinger lenger med to barn.

så skal ta mer utdanning og forhåpentligvis få meg en godt betalt jobb der jeg slipper å jobbe ræva av meg for å ha en nogenlunde anstendig lønn.

synes det også er en ting å ta med i betraktning, en lege (vanlig fast lege på legekontor) har jo korte dager men tjener masse. mens andre uten utdannelse kanskje må jobbe mye mer for å tjene godt.

Skrevet

Javisst, det er jo fastsatt tariff vi må se på. Alle kan jo jobbe 150-200% og tjene mye, men grunnlønnen avgjør hva jobben er "verdt" for å sette det litt på spissen.

Likevel er det jo sånn spm HI skriver; det er ikke alle utdannelser som vil lønne seg økonomisk. Medregnet i regnestykket må vi også ha tilbakebetaling av studielån og tapt pensjonsfortjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...