Gå til innhold

utdannelse mot ingen utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg begynner å jobbe rett etter 9 klasse, og du utdanner deg til feks lege (laaang utdanning)

Da er du 60 år før du har like mye penger som meg pr mnd,eller begynner å tjene mer penger en meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har urealistiske forventninger til hva slags jobb en som ikke en gang har fullført grunnskole kan få i hvert fall.

De jeg vet om som har droppet ut av grunnskolen sitter i dag enten i fengsel eller lever på sosialstønad eller trygd.

Skrevet

Eh, hæ? Da har du ikke så god greie på hvilke yrkesgrupper som tjener hva, eller hvor lite penger de aller fleste som kun tar grunnskolen tjener. Mulig du har hatt eksepsjonelt mye flaks og har fått en veldig godt betalt jobb som ikke krever noen utdannelse, men det er langt fra det som er vanlig.

Skrevet

Kanskje. Men hvis oekonomien er daarlig, gjett hvem som staar uten jobb? Regnestykket ditt forutsetter at du klarer aa holde deg i jobb hele veien ... noe de ferreste med kun ungdomsskole klarer i dagens samfunn :(

Skrevet

Hvor høy månedslønn er det vi her snakker om?

Skrevet

Du vil nok heller slite noe enormt med å få deg jobb om du dropper ut før fullført grunnskole altså.

Skrevet

Gjenta regnestykket for elektriker, for eksempel, mot lege og da kan vi begynne aa diskutere regnestykker :)

Skrevet

Dette blir jo da ett totalt regnestykke.

Feks en telefonselger tjener jo en 12-17 tusen i mnd. Ikke mye,men det er pluss. Som student får man lån evnt student.Når man er ferdig utdannet må man betale lånet tilbake.

Som feks "bare" telefonselger har jeg derimot tjent penger hele veien.

Og med tanke på at det er mange yrker som tjener bedre enn telefonselger,men har like lav status så er jo dette artig å tenke på. Siden utdannelse er det eneste som teller her inne

HI

Skrevet

Jeg synes folk her inne virker ganske opptatt av penger jeg :P

Er man dyktig i det man gjoer kan man selvfoelgig gjoere det bedre enn legen, pengemessig. Det finnes jo eksempler paa det.

Men regnestykket ditt tar ikke hensyn til sannsynligheten for at den uten grunnskole ender opp som arbeidsloes.

Skrevet

ha ha håpløst HI

Hvilken jobb tror du vil gi DEG mest i hverdagen? Tlf selger og sure folk dagen lang, eller lege der man virkelig gjør en forskjell i folks liv. Penger er ikke allt. Når det er sagt så kjenner jeg flere som er utdannet leger og de har over 1 mill i året,så da trur jeg ikke tusenlappene på studielånet vil merkes så godt, samt at en lege tjener det samme på ett år som du gjør på 8år som telefonselger! her var det ikke mye intelligens å spore HI...

Skrevet

Og så må man legge inn toppskatt i tillegg til studielån.

En lege har jo ikke en mill utbetalt.

Poenget mitt er at utdannelse ikke alltid er status. Jeg kjenner mange som ikke har tatt videregående som nå har fagbrev. Det har de tatt via kurs (betalt av arbeidsgiver),og de begynnte å jobbe allerede i 9 klasse som læringer.

Dere må tenke den totale summen penger man tjener på alle disse årene,ikke bare årslønn- utgifter.

Anonym 10:18 en telefonselger har da tjent sin første milliomn før legen er ferdig utdannet.

Det er jo poenget mitt. Så kan vi diskutere hvem av oss som er uintelligent.

HI

Skrevet

Hadde du tatt deg en utdannelse så kanskje du hadde skjønt at penger ikke er alt her i livet.

Skrevet

En lege kan jo cashe ut studielånet sitt det første par årene han jobber og likevel sitte igjen med mer enn deg å leve av om han ønsker.

Om det er så enkelt å fortsette livet etter å ha droppet ut av ungdomsskolen som du her tror så er det jo ganske merkelig at de legene jeg kjenner sitter med svære hus og flotte biler, mens de som ikke har fullført videregående (disse har faktisk fullført ungdomsskolen) sitter i knøttsmå leiligheter og strever med å få endene til å møtes og flere av dem er avhengige av sosialhjelp?

Skrevet

Med all respekt er det ikke mange som holder ut som telfonselger lenge nok til aa tjene en million :)

Skrevet

Å jeg har utdannelse, og en jobb jeg trives med som krever 3 årig høyskole. Så dette gjelder ikke meg personlig.

Men med tanke på de utdanningsdebattene som har vært her inne syns jeg det var ett intressant utspill når jeg fikk høre det i går.

HI

Skrevet

Ingen som skjønner at telefonselger var ett eksempel på drittjobb alle kan få?

Som noen over sa: tenk på eletriker kontra lege da.Eller rørlegger, mekaniker, rengjøringshjelp,kassadame.

Skrevet

"en telefonselger har da tjent sin første milliomn før legen er ferdig utdannet. "

Og den millionen har jo gått til hus og mat på veien. Det er stor forskjell på å ha en million i inntekt i året og å ha hatt en million i inntekt totalt på 5 år.

Eller er det slik at disse som dropper ut av ungdomsskolen bor og spiser hjemme hos mor og far kanskje? Da kan de jo fort spare opp litt, men hvem ønsker frivillig å bo hjemme hos foreldrene i årevis etter at det er voksne?

Skrevet

Ok, min bestefar hadde kun folkeskolen og han gjorde det bra i livet. Bedre enn mange leger. Men tidene var annerledes.

Man kunne finne jobber uten utdannelse, man kunne starte bedrift uten for mye bok-kunnskap.

I dag er det mye vanskeligere aa finne jobb uten utdanning. Dagens ungdom som ikke fullfoerer skolen ender ofte opp som arbeidsloese.

Skrevet

Hvorfor definerer du telefonselger som en drittjobb? Fordi ALLE kan få den, eller noen annen grunn?

Finnes faktisk ikke drittjobber, men folk med drittholdninger kryr det av.

Skrevet

" Dagens ungdom som ikke fullfoerer skolen ender ofte opp som arbeidsloese. "

Det er jo ikke alle som bor i Oslo eller andre storbyer da.

Og det er jo kjempemange arbeidsledige med høy utdannelse og.For de mangler arbeidserfaring. Og ønsker ikke å ta en jobb annet en det de er utdannet til.

Mange eksempler på det her inne.

Skrevet

Folk flest bor i byene.

Jeg sier bare at det er mye vanskeligere aa finne et yrke i dag som ikke krever utdannelse. Selv om mange jobber med andre ting enn de egentlig er utdannet til betyr ikke det at en som ikke fullfoerte ungdomsskolen kan ta over jobben uten videre.

Skrevet

Ja, situasjonen før i tiden var jo helt annerledes. Den gang var det bare de færreste som tok høyere utdanning og det var lett å gå ut i god jobb rett fra 7-årig folkeskole.

Slik er det deifinitivt ikke nå. Dropper du ut av ungdomsskolen i våre dager dropper du stort sett ut av det normale samfunnet i samme slengen fordi du ikke har noen mulighet til å få en jobb og må slite hardt om du skal komme deg ut i jobb og få stablet livet ditt på beina igjen.

Skrevet

Jeg mente aa nevne elektriker som et eksempel paa en kort utdanning. Det er himmel og hav forskjell paa aa slutte paa ungdomsskolen i 9. klasse og aa fullfoere yrkesfaglig.

Skrevet

Så la oss ta samme debatten med fullført videregående da.

Det blir fortsatt lite studielån etter 3 årig videregående siden de fleste mellom 15-16 og 18-19 bor hjemme.

HI

Skrevet

"Det er jo ikke alle som bor i Oslo eller andre storbyer da."

Svever du i den romatiske villfarelsen at alt er så mye bedre ute på "landet".

De eneste av de som i vår tid dropper ut av ungdomsskolen som har en sjanse til en jobb med normal lønn, vil være odelsgutter/jenter eller andre med foreldre som er selvstendig næringsdrivende i bransjer hvor det er mulig å ha intern opplæring og derfor kan forbarme seg over barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...