Gå til innhold

Har barnefaren rett til å ha foreldrerett?

kamilla88

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i en situasjon der jeg har blitt gravid selv om jeg har gått på p-piller, har aldri bodd eller vært sammen med bf.

Bf ønsket jeg skulle ta abort og prøvde å få meg til å gjøre det, skrev skikkelig slemme ting til meg osv på meldiger og msn. Jeg har egentlig prøvd å tenke at grunnen er at han står i en vanskelig situasjon og han avreagerer slik.

Nå er jeg 16 +5 og jeg har ikke sett faren siden slutten av november.

I går var han hos meg, da hadde han vært i kontakt med en advokat som mente han hadde krav på delt foreldrerett. Han sa han ville gå rettensvei hvis han ikke fikk delt foreldrerett. I tillegg hadde advokaten sakt, etter at babyen var 2 måneder hadde babyen greid seg fint hos han flere dager i strekk, jeg kunne bare pumpe meg imens han hadde barnet(uaktuelt for meg). Jeg helt uenig i at faren kan ha ungen i flere netter, pga jeg føler det ikke vil gi barnet et stabilt hjem, syns det er viktig at barnet har ET hjem i begynnelsen og det at ungen må bli ordentlig kjent med sin far tar ikke bare 1 dag.

Er så usikker på hva jeg skal gjøre, jeg ønsker bare barnets beste.

Syns det er greit å vite litt før barnet blir født.

Noen som for eksempel har vært oppi det samme?

Har bf rett til foreldrerett og omsorgsrett?

Hva slags rettigheter har jeg som mor og hvordan kan jeg få omsorgsretten og foreldreretten? Hvordan kan jeg gå fram når den tid kommer?

Jeg trenger virkelig noen råd.

Fortsetter under...

Hei,

En barnefar som i utgangspunktet ønsket at du skulle ta abort, kommer til å ha vanskeligheter med å tilegne seg noen form for foreldrerett eller samværsrett dersom du motsetter deg dette, og det skulle gå rettens vei.

Først og fremst er det år 1 som er viktig for deg, ettersom jeg forstår. Her kan du, med loven på din side, nekte far å ha barnet alene fordi du ammer. Spiller ingen rolle om noen mener at du kan pumpe deg, det er ikke engang alle barn som tar flaske. Så her har mor enerett dersom hun ønsker det.

Ta kontakt med NAV på et tidlig tidspunkt, du kan allerede gjøre det nå. Du må få status som aleneforsørger for å få tildelt pappapermisjonen, dersom du ønsker dette. Det får du så lenge du skal bo alene med barnet, og han ikke skal bo under samme tak som deg. I tillegg vil du ha status som alenemor fordi du ønsker utvidet barnetrygd, som er 1940 kr istedenfor 970 kr/mnd.

Etter hvert skal du også ha bidrag fra barnefar, og da er det viktig at du har tatt disse tingene med NAV på et tidlig tidspunkt. Få deg en saksbehandler hos NAV lokalt, og forhold deg til denne personen. Forklar situasjonen og få han/henne til å hjelpe deg i forhold til hvilke papirer som skal fylles ut når og så videre. Jeg ser ikke poenget med at du snakker med en advokat, så lenge du er i kontakt med NAV.

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men hovedrådet er i alle fall: Kontakt NAV på et tidlig tidspunkt og få den hjelpen du trenger der. Ja, det hender du møter noen vanskelige saksbehandlere, men da ber du om å få snakke med en annen. De fleste er faktisk ålreite, tross NAV sitt rykte.

Lykke til uansett :)

-aleneimai-

Et tips. Om du har noen truende sms o.l. Ta de med til politiet og få det registrert der. Sånne ting er fine å ha tatt vare på om de prøver seg på noen stunt i ettertid. I tillegg så viser du på den måten at du ikke lar deg kue/skremme.

Ellers. Mye som kommer fra advokater er bare piss og skremselspropaganda fra ende til annen. Bare tenk på hva denne mannen har sagt til ad vokaten for å få den til å skrive ting som er helt på jordet. Advokater er kløppere til å prøve å manipulerer mødre/kommende mødre på denne måten. Jeg ville råde deg til å ta kontakt med egen advokat uansett slik at du fortløpende kan få registrert at som skjer, og allerede har skjedd. Det er utrolig slitsomt når man sitter der i ettertid og strever med å huske hvem hva hvor når osv.

Sørg for at du logger alt på msn om han skulle være så dum å komme med mer der selv etter å ha kontaktet advokat.

Siden du ikke bor med bf er han avhengig av at du skal signere for å få foreldreansvar. Om du nekter kan han ta det til retten. Men foreldreansvar gir han uansett ikke daglig omsorg eller delt omsorg.

Om bf går til retten på det grunnlag advokaten hans sier her, da har han ingen sak. Og vil bare tape hele veien, for han viser så tydelig at han bryr seg katten om hva som er det beste for barnet. Her er det reint ego som råder.

Få tak i advokat, så kan denne advokaten gi beskjed til bf sin advokat om at de ikke skal kontakte deg, men sende alt til din advokat. Da vil du slippe å sitte med angst for postkassa i tillegg til at du vil ha en fagperson å snakke med etterhvert som det måtte dukke opp ting.

Jeg har selv vært utsatt for massiv skremselspropaganda fra advokat og jeg vet hvor ufattelig slitsomt det er og hvor utrolig utsatt man er med en gang man har et barn som er innblandet. Det er så altfor lett for fedre som ikke sitter der med alle sv.sk greiene og bare kjøre på for å manipulere den som de tror er den svake part.

Skjerm deg selv på best mulig måte, allier deg med familie, venner. Slik at du kan få sjansen til å nyte sv.sk og, og ikke bare sitte med angst for hva som skjer den dagen barnet er født. Kunnskap rundt emnet er gull verdt, for det vil gi deg en større trygghet når du vet hva bf kan og ikke kan.

Generelt sett i slike situasjoner stiller fedre svært svakt de første 2 leveårene til barnet. Og jeg mener at slik skal det være og, for selv om et barn vil overleve hos en far i stedet så er det ikke det som er det beste for barnet. Ikke bare amming som er argument for første leveåret, men og barnets trygghet og behov for base osv.

Ønsker deg all mulig lykke til med både svangerskapet og den lille senere :) Du stiller laaaangt mye sterkere enn bf her. Glem aldri det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...