Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Hei. Vi er en familie på 3 som har endel i gjeld som vi betaler på nå. Inntekten er 28400 kr etter skatt. Her er våre utgifter: Husleie 5900 Internett 566 Riks tv 325 Mobil 300 (mannen har gratis fra jobb) Forsikring 1365 Pensjonsspar 1000 Mat og husholdning 4000 Gjeld 3900 Mannen har 5200 kr i mnd til bensin og røyk! Grr.. Jeg har 3000 kr i mnd (kjører lite da jeg er i permisjon) I tillegg setter vi av ca 1 tusen lapp i mnd til nrk lisens, årsavgift på bil, bompenger osv. Da har vi igjen ca 2000 kr til å betale mer gjeld og hvis det er uforutsette regninger og hvis tassen må ha noe. Skulle så gjerne fått ned gjelda så mye fortere. Jeg begynner å jobbe hver 3 helg nå (er student i svangerskapsperm). Så da blir det 3500 inn hver mnd mer. Men så begynner tassen i barnehagen så blir jo det spist opp der. Ser ingen plasser vi kan kutte rett og slett. Gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Det er mye å spare på at mannen slutter å røyke, ellers er det vel ikke stort dere kan kutte i. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Bruker han 5200 i mnd på bensin og røyk? da må han kjøre mye. Og du skriver jo at du kjører lite, så hva bruker du 3000 på? Hvis dere skal spare inn litt ekstra en periode for å kvitte seg med gjeld så vil det være lurt å spare inn på de kjøpene man ikke trenger; type klær, en bolle på butikken, brus, tyggis osv. I tillegg kan dere jo spare en del hvis dere kjøper billigprodukter til husholdningen, samt lager mer mat hjemme og er bevisst på å handle inn ingredienser man kan bruke til flere mdidager -så slipper man å kaste..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Dere kan kanskje kutte en 1000 lapp i mat, prøve å få en billigere forsikringsavtale, sparer kanskje 200-500kr halvere eller kutte ut pensjonsparingen i et eller to år. Er enig med deg at det som regel er best å bli kvitt gjeld så fort som mulig...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Utenom å bruke såpass mye på bensin og røyk, så tror jeg det blir vanskelig Engangsbleier koster jo en del i forholdt til tøybleier, men så kommer vaskekostnadene, så det er noe usikkert om det erøkonomisk lønnsom å bytte. Vi sitter med halvparten av det dere har inn hver mnd og faste utgifter på 13000,- tilsammen. JEg har også en mann som bruker 1500,- i mnd på røyk Grrrr!!!! ...også skjønner han ikke at jeg syneshan burde ha dårlig samvittighet over at han røyker og "spiser" opphalvparten av matbusjettet vårt på noe bare han vil ha
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Bruker du virkelig 3000 kr bare på bensin, eller andre ting også? Jeg er også i permisjon og når mannen drar på jobb (2-3 uker av gangen) bruker jeg knapt drivstoff. Fyller full tank når han drar og har fortsatt masse igjen når han er tilbake.. Du burde kanskje begynne å spare litt på drivstoffet og bruke beina mer, men om de 3000 kr også brukes til andre ting burde du redusere innkjøpene dine..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Når jeg hadde full jobb kjøret jeg nesten 3 mil hver veg til og fra jobb. det kostet meg omtrent 1500,- i mnd... hvordan klarer dere å bruke så mye penger på bensin? Hva med buss innimellom?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 * Få mannen til å kutte ut røyken (= maaange tusen spart hvert år) * Minimere bilbruk for dere begge, evt selge den ene bilen? * Handle en gang pr. uke (faktisk mye billigere, da man ofte kjøper mer og unødvendige ting når man handler daglig). * Planlegge ukesmenyer, bake litt selv? * Forhandle frem billigere rente på huslån og billån. * Undersøke om dere kan få billigere forsikring en annen plass. Mange bekker små....
Gjest Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Royken Hvis dere er under tretti er det ikke noe poeng med pensjonssparing enda, bruk heller pengene paa andre ting.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Dere har for høyt personlig forbruk. Selv har vi 2500 hver i mnd til bensin og røyk. Det bør holde.Røyker mannen sigaretter? Det er dyrere enn tobakk. 3000 i bensin mens man er hjemme i permisjon er jo og litt i overkant mye da. Så mye trenger man ikke å kjøre bil i permisjonstiden. Det finnes kredittkort som gir store rabatter på drivstoff, og man faktureres. De er lønnsomme, men du må aldri ta ut kontanter med de.Det koster flesk. Minsk det personlige forbruket, og se hva dere savner i etterkant. (Tøy,sminke,etc) Så kan dere heller sette bort penger til det etterpå,når dere vet hva dere trenger. Ta med kvitteringer HVER gang dere har handlet noe. Her finner du masse du kan kutte ut. (brus,snop,magasiner osv) Internett, kan dere klare dere med en annen levrandør? Eller mindre hastighet? Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Har dere tilsammen 8200 kr til bensin og røyk i måneden, da har dere sannelig mye å gå på. Om dere ikke bor i gokk og arbeider 5-10 mil hjemmefra... Da burde dere se på muligheten for å flytte.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Hehe.. nei.. var ikke bare bensin.. også uforutsette utgifter og regninger, for eksempel ting på apoteket til lille gutten. Klær til gutten og. +++ Mannen har langt reisevei.. +han kjøper inn litt brød og pålegg til jobben (lunsj) HI
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Glemte jo og strøm på 1000 i mnd HI
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Hvis jeg har forstått riktig har dere tilsammen 8200 kr til bensin og røyk? Røyk kan og bør kuttes, særlig med tanke på barnet. Og bensinforbruket høres vanvittig høyt ut!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Jeg bruker ca 1000 i mnd på bensin. Og jeg røyker ikke. Jeg sparer det som blir til overs. Mannen bruker 700 kr i uka på bensin. Og 500 på røyk! Og tro meg jeg maser. Verste er at han sluttet i 6 mnd også begynner han igjen!!! hi
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 Og for høyt forbruk skjønner jeg ikke. Vi kjøper aldri klær til oss selv, ikke frisørutg, blir linse og brillekontroller da. Ikke spiser vi ute. Får gå gjennom alle kvitteringer. siden det er høyt forbruk hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå