Gå til innhold

Bekymret for 6-åringen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann på 6 år, går på sfo hver dag og har mange venner og trives der. I går fikk jeg derimot høre en bekymrende ting. Han hadde nemlig gått utenfor grensene som de har i skoleområdet. De har for lengst lært seg hvor grensene går og hvor langt de har lov til å bevege seg, men i går hadde de altså gått forbi den - to ganger. En av de andre guttene hadde t.o.m. klatret opp i en container som sto rett utenfor skoleområdet, men gutten min hadde ikke klatret oppi der heldigvis. Han vet at dette ikke er lov, men han lar seg friste og blir med den andre gutten. Jeg har dessverre hørt litt dårlige rykter om han. Vet at han har adhd og er litt slem mot en del av de andre barna i 1. klasse.

Han er veldig urolig klassen og har også vært hos rektoren et par ganger. Liker ikke at gutten vår skal være så mye med han, men vi kan jo ikke bestemme hvem han skal leke med. Vet jo at de bare er 6 år og at alt nytt sikkert er spennende for dem. Men jeg prøver likevel å snakke med han om dette og forklare hvor viktig det er å høre på hva de voksne sier og ikke la seg friste av det kompiser sier en skal gjøre.

Noen flere her inne med erfaring rundt lignende saker, hva ville dere gjort i en sånn sak?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei! Jeg ville først av alt ansvarliggjort han for sine egne handlinger! Dersom han lærer seg at siden den andre gutten har ADHD så gjør han gale ting, og "lurer" med seg andre, så gjør dere gutten deres en bjørnetjeneste! Viktig å forklare han at han bestemmer over seg selv, og at han selv må velge å ikke gjøre gale ting. Forklar han hvorfor det er viktig å holde seg innenfor området, at det finnes mennesker som ikke er så greie, og at de voksne på skole/sfo må vite at alle er innenfor. Det kan jo henne at det var din gutt som var pådriver for å gå utenfor området også?

Jeg tenker at det er feil å være redd for at gutten deres leker med en med ADHD! Dersom gutten ikke greier å forholde seg adekvat til det som skjer på skolen, så har skolen en utfordring mht tilrettelegging for han. Når dere hører dårlige rykter om gutten, så tenker jeg at det er deres jobb som voksne ansvarlige foreldre å slå ned på ryktesprederene! Tenk om det var ditt barn det gikk dårlige rykter om! Det å spre rykter om en som har utfordringer som ADHD er mobbing på lik linje med å plage noen som har briller... Det er så dårlig gjort, og jeg blir så sint av sånt!

Skrevet

Barn finner på så mye rart, og det kunne like gjerne være din sønns påfunn å gå utenfor grensene. Du bør være helt sikker på at denne gutten faktisk har en diagnose før du tar det med i forklaringsbildet. Sønnen din må uansett, som selma skriver, stilles til ansvar for sine egne handlinger. Om andre gjør noe som er galt, betyr det ikke at man selv har en unnskyldning for å bli med på det, fordi det er en annen unge som lokker.

Skrevet

Jeg er enig i det svaret du gav og jeg vil absolutt ikke glorifisere gutten min og si at han aldri gjør noe galt. Det kan like gjerne være han som finner på sprell og får med seg andre. Jeg har også hele tiden sagt til han at han kan leke med de han vil selv og at jeg er glad for at han så mange forskjellige lekekamerater, både jenter og gutter. Det at noen har adhd er i seg selv ikke noe problem for meg og skal ikke være et hinder for at mine barn kan leke med dem. Men som foreldre er man vel alltid litt bekymret hvis poden eller jenta leker mye sammen med barn som man vet kan være slemme med andre barn og dessverre har vært en del til rektor allerede. Jeg vil ikke forhåndsdømme noen, men prøver da og forklare gutten min at det er viktig å tenke igjennom hva de gjør og om dette er rett eller galt.

En må bare ta med seg de erfaringene man får igjennom livet. Man har jo ikke fasiten som småbarns foreldre og vet ikke alltid hva som er det mest rette å gjøre.

Skrevet

Nei, man lærer underveis! Men man må lære barna sine at også de med atferdsvansker er greie folk! Ingen 6 åring ønsker å være slemme med andre eller komme på rektors kontor. Og desverre er det jo sånn at de som er litt anneledes blir stigamatisert, og ofte blir de som har adhd eller lignende stigamtisert av medelever med voksnes velsignelse, og da mener jeg ikke bare foreldre men skole/barnehage også. Det er så trist og jeg føler så med de barna og deres familie! Snakk om mobbing! Jeg jobber selv med barn med atferdsvansker, og hjelpe meg skolen og nærmiljø har gjort og gjør mye vondt for disse stakkarene!!

Lykke til med grensesettingen:-) Utfordrende nok for oss som har en 3 åring!

Annonse

Skrevet

Helt klart, er enig med deg Selma07. Vi som foreldre har et stort og viktig ansvar om å lære barna våre og prøve å forklare hva som er rett og galt og at de ikke skal mobbe eller snakke stygt om andre, uansett hva de måtte høre rundt seg fra andre barn eller voksne. Det ligger mange utfordringer foran oss som foreldre, men også for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...