Mockanin Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Har en 14 åring som bor annen hver uke hos oss og hos faren. I går ringte han meg og lurte på om jeg kunne bestille noe i en nettbutikk i USA for han. Sist han var her fortalte han meg at han hadde en hel del penger hos faren. Så da han ringte spurte jeg jo om det ikke var lettere at pappa gjorde det siden han var der. Jeg kan jo ikke gjøre det på egenhånd. Nei, pappa kunne ikke for pappa har ikke penger. Og pappa hadde "lånt" alle sparepengene hans. Her dreier det seg om ganske mye penger, penger han fikk til jul som han skulle kjøpe klær fra USA for, penger han har spart til lommepenger til klassetur og ferie. Pappa hadde sagt han skulle få pengene tilbake, men det vet vi jo alle neppe skjer. Pappa skylder også meg penger for aktiviteter ungen er med på som jeg hele tiden må legge ut for fordi han ikke har råd. Får helt vondt av ungen. Føler pappa ikke er i stand til å ta vare på hverken seg selv eller ungens behov. Har aldri penger til noe. Jeg vet at han bruker penger på teite og unyttige ting. Man kan fint leve uten tattoveringer og fancye dubbeditter som prosjekter etc. Skjønner godt at han og samboeren har separat økonomi. (Kjenner forholdene der veldig godt i og med at hun er en veninne av meg). Jeg får desverre ikke gjort en dritt med dette her, men jeg blir kjempe frustrert på ungens vegne. Hadde dere reagert? Tenk, ungen hvisket til meg på tlf. for at pappa ikke skulle høre at han ringte.
Store My Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Hvis dette er sant, så er det ganske alvorlig. Denne faren stjeler fra barnet sitt, hvis det stemmer at han aldri kommer til å betale tilbake. Heretter burde 14-åringen din oppbevare pengene sine hos deg, og du må rett og slett lære ham at han aldri må låne faren sin penger, da forsvinner de. Voksne mennesker ville aldri tolerert at penger de låner ut blir "borte", men 14-åringen er i et avhengighetsforhold til faren sin som gjør det vanskelig å si nei og som også gjør det vanskelig å kreve pengene tilbake. Dersom gutten din ikke rår over pengene sine selv (fordi du har dem), gjør du det lettere å si nei, for pengene "er jo ikke der". Hvis det ikke nytter å snakke med mannen, hadde jeg vurdert å anmelde ham (selv om det sikkert ikke er bra for samarbeidsklimaet). Å stjele fra sitt eget barn er utrolig simpelt. Punktum.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Det der høres ut som en jeg kjenner.. Og tro meg slike mennesker lærer aldri. Min svoger er helt lik - skylder penger i hytt og pine. Og det tar lang tid før han betaler for seg, men kjøpe seg fancy sko, ny tv osv. Det har han råd til.. Synes veldig synd på gutten din, ikke lett å være 14 år og si nei når pappa spør. Sier som Store My - fra nå av må du ta vare på pengene hans. Også kanskje prøve å ta en alvorsprat med pappen, se om du får banket litt vett inn i skallen på han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå