Gå til innhold

Noen førskolelærere her som vil fortelle litt om utdanningen og yrket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt inne på tanken om å bli førskolelærer, men ønsker vite litt mer om det.. Så noe erfaringer?

Jeg er 24, snart 25 og redd for at jeg skal begi meg utpå en utdanning som jeg ikke klarer? Er det mange som ikke klarer det?

Noen spesielle evner, egenskaper en bør ha?

Ser at musikk og drama er to av fagene, hva går de ut på?

Jeg har ingen erfaring med å være en leder, men det er vel en del av utdanninga :) Å lære :)

Skrevet

Utdanningen er 3 årig. Kan arbeide som førskolelærer, pedagogisk leder, styrer og noen steder er det også mulig å få jobb i skolen (da opp til 4 klasse).

Ikke så veldig vanskelig utdanning, men du bør ha interessen, engasjement og tilstedeværelse for å klare praksisperiodene.

Mye lek i utdanningen, viktig å kunne "slippe seg litt løs" sammen med ungene!

I musikken spilte vi gitar og fikk en innføring i hvordan bruke musikkfaget i barnehagen,,,, det samme med drama (små skuespill, hånddukker, leker osv.)

Jeg har arbeidet som pedagogisk leder i 3 år og ser vell heller ikke på meg selv som en typisk leder, men det går mye på team-arbeid og klare å få personalet til å arbeide mot samme mål. Savner litt av dette i utdanningen.

Utdanningen kan nok variere litt fra sted til sted. Mulig det blir lagt mer vekt på dette andre steder.

Skrevet

Tusen takk for svar..

Er veldig glad i å leke med barn, synge, leke, gjøre skuespill, men har en litt mer sperre når det kommer til å gjøre det for bare voksne (ser for meg det på eksamener?)

Leser om studiet på hit.no, og det høres veldig overveldende ut, men det tror jeg hvilket som helst studium gjør kanskje..

Er alene med sønnen min som til høsten er 1 år og 8 mnd, hvordan tror dere det vil være å kombinere førskolelærer utdanning og han i barnehage? Mye hjemmearbeid?

Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet i 2000, altså 10 år siden allerede :-s hehe. Jeg trives veldig godt fortsatt. Ingen dag er lik :o) nye erfaringer og utfordringer hver dag. Veldig spennende!

Jeg tok utdannelsen på 3 år, og det var 3 år som gikk fort unna. Du kan ta det også på deltid (4 år). Da har man mulighet til å jobbe ved siden av.

Siste året kan man velge fordypning, jeg valgte forming siden jeg interesser meg for det.

Det er et teamarbeid, men ped.leder er den som tar den endelige beslutningen.

Som hun over sider, det er noen områder jeg skulle ønske skolen la mer vekt på. Man kommer borti saker som man ikke lærer om på utdanningen, da er det viktig å bruke styrer og sin sunne fornuft.

Har 2 venninner som tok utdannelsen i Danmark. De fikk mye mer praksis enn det vi gjør i Norge. Dessuten er undervisningen lagt opp annerledes enn her hjemme. Til sammen går de 3,5 år på skole heltid. Det vil si 6 mnd mer praksis. Jeg kunne godt å tenkt meg mer praksis.

Skrevet

om eg var deg, villet eg jobbet litt i en b-hage før du bestemmer deg.

det er mange b.hager som betaler deg om du vil utdanne deg,

då må du jobbe der i 4 år der du går skole ei uke i mnd..

ofte må du da forplikte deg til å jobbe i den b-hagen som ped-leder i noen år til etter utdanningen. (tror det er mest kommunale b-hager)

det er en givendes jobb, litt stressende, du må takle bråk, unger som maser når du er opptatt med andre tring, løse konflikter rettferdig. se alle barna, de stille, de bråkette snu på vonde sirkler ol.

lage variert mat. huske beskjeder. foreldre samtaler + lek og morro.

viktig å ha et godt og sprudlende humør på jobb. :) hver dag!!!!

eg er ikke førskolelærer, men har fått prøvd meg i 6 mnd som avd-leder.

har jobbet i b-hage i 7 år og er barne og ungd-arb.

Skrevet

Er du ikke sikker, hva med å jobbe et år i barnehage???

Forskjellig opplegg fra skole til skole-, men tilslutt samme pensum. (Ja, mer eller mindre da.)

Moro med barn, aldri en dag lik.Som oftest mest moro, men så har du problenbarna...( og Problemforeldrene!!) Mange utfordringer, du må våge å drite i hva andre måtte synes om deg...

TOLMODIGHET MÅ du ha.... Like å synge, dramatisere, ha godt humør... Det har etterhvert blitt mye mer møter og krav, som krever dokumentasjon, og dermed fravær fra avdelingen...

Tolmodighet er vel en av de viktigeste egenskapene... Har for tiden et barn som har store sosiale vansker, og foreldrene ser det mest fra barnets side, og velger å tro på han... (Alle de andre er slemme!) Hadde han fått like mange "slag" tilbake, som han gir...(avogtil hadde han fortjent å bli slått tilbake! Det er vel ikke sånt man sier , men jammen strekker han tolmodigheten for tiden!!)

Skrevet

Bettybu: eg håper at du ikke er så negativ til "problembarna" som du virker..

nå er eg den som vil være assistent på de barna som trenger litt ekstra, og alle fortjena hjelp tilå kunne kome ut av en vondt sirkel.

dessverre så har mange b-hager voksne, som fort mister tolmodigheten og som ser på barn som bråker\slår\ikke hører etter som vanskelige barn. men det er jo fakta at de barna som krever mer, "stjeler" oppmerksomheten fra de barna som er stillere..

-ofte hat vi sett at de stille barna henger etter i utvikling fremfor de villere.. hehe..

og ja.. du MÅ regne med å være utslitt etter jobb,, og ha lite energi når du kommer hjem.. det gjelder vel de fleste jobbene. men må si at eg er mer kreativ og tålmodig på jobb enn hjemme med mine barn,

og Bettybu: du har helt rett når det gjelder at du MÅ drite i hva andre tenker om deg, for i et yrke der det er STORT flertal av kvinner (også i overgangsalderen) må du forvente litt snakk. ;)

Skrevet

Neida, er ikke negativ til dette barnet sånn egentelig... Men han er nå inne i en periode der han STREEEEKKKKKER grensene VEEEEEldig langt!!!! Og når han går inn for å være slem mot de minste barna, og i tillegg er verdens "tøffeste" ikke minst i språkbruk... Han må gjetest veldig mye av tiden... Det er vel egentelig en beskrivelse av at avogtil er det "tilfeller" som er utrolig krevende.... Ikke minst kan det være foreldrene som ikke ser to sider av sitt barn!!

Kan bli mye "kjerring-prat" og sladder....Ikke minst om man våger å være utradisjonell...

Har jobbet i barnehage i 14 år, og det er forsatt der jeg vil være..Vet ikkke hva jeg elles skulle ha gjort....

Skrevet

vet hva du mener:)

vi "ser" ikke de små konfliktene på noen av barna vi har av de som bråker mest. om vi skal ta alle konflikter får han minst 20 negative situsjoner per dag. der vi må "snakke til" han.

har tattopp med foreldre (kalte inn et ekstra møte)

der eg sa at vi klarer ikke å ta alle konfliktene som han havner i. og ikke ønsker eg å gjøre det heller- vi tar for oss de store, der han slår, når han minsker på den oppførselen kan vi ta for oss der han gjør noe annet. et mål i uka per 14 dag alt etter som.

MÅ snu at barnet får et stempel. (det varer ut ungdskolen)

eg må klare å snu sirkelen før skolestart.. gi han En bestevenn ol.

Skal klare det med samarbeid med foreldra. :))

Skrevet

Hei :)

Jeg går siste året på førskolelærer utdanninga på dronning mauds minne i trondheim nå og kan anbefale dette studie på det varmeste :) Det er selvf en fordel å være glad i barn, ha lyst og engasjement til å ha omsorg og ta vare på andres barn i en travel hverdag. Både de snille barna og de mer bråkete og ville. Er også stor forskjell på storbarn og småbarns avdeling. Man må ville være leder og kunne arbeide i et team, samarbeide og motivasjonen bør være der :)

På studiet jeg går på hadde vi drama, musikk, fysisk fostring, krl, pedagogikk og forming første året. I drama lærer man å bruke drama i bhg, og man har en gruppeeksamen i drama som man spiller et skuespill foran barn fra en bhg. Musikk lærer man hvordan man bruker musikk i bhg og har gitarkurs, det samme med forming. Fysisk fostring lærer man om barnets sanser og motorikk og utviklingen dems, krl er etikk, omsorg osv og pedagogikk er alt som går under dte. Pedagogikk har man alle tre årene og har en avsluttende eksamen våren i 3 klasse, her lærer man bla om lek, ledelse, minoritetsbarn, spesial pedagogikk osv.

Andre året har man naturfag, hvor man lærer hvordan man bruker naturfag i bhg og man må lære seg navn på blomster og planter i naturen, matematikk-hvor man lærer seg hvordan man kan bruke matematikk i bhg og hvordan man lærer barn det, norsk-lærer man om barnets språk utvikling og skrive utvikling og om barnelitteratur, samfunnsfag-lærer man om bhg i samfunnet, familier osv, og pedagogikk.

Tredje året velger man fordypning, jeg går småbarns pedagogikk som er kjempe spennende. Mye av det man lærer i 1 og 2 klasse er rettet mot de større barna i bhg så er spennende å lære noe om de små også :)

Man lærer også om skolen opp til 4 klasse når du går siste året og er 2 uker i praksis i 1 klasse. Man skriver bachelor og har avsluttende pedagogikk eksamen og fordypnings eksamen.

I tilegg har man 6 ukers praksis i 1 klasse, 8 uker i 2 klasse og 5 uker i 3 klasse :)

Da jeg begynte var sønnen min 1,5 år og det har ikke vært noe problem å kombinere studie med å være mamma, har i tilegg jobbet litt ved siden av. Tror nok at dette studiet er lettere enn mange andre studier. Ikke så mange oppgaver som skal leveres osv som mange andre studier har! Disse tre årene har gått kjempe fort!! :) Husker jeg tenkte i 1 klasse at det å være leder på en avdeling kunne bli kjempe skummelt osv, men nå som jeg går i 3 klasse føler jeg meg ganske klar for det :)

Lykke til med valget ditt :)

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg tok utdannelsen min, men jeg trivdes veldig godt på skolen :) Jeg tok førskolelærerutdannelsen på heltid over 3 år. Hadde musikk som fordypning. Jeg syntes utdanningen var lagt opp slik at den ble variert, med både kreative og teoretiske fag. Når vi hadde eksamen i kreative fag inviterte vi barnegrupper som vi fremførte oppgavene våre for, eksaminatorene satt i bakgrunnen og så på. På denne måten glemte vi nesten av det var eksamen ;)

Når det kommer til hverdagen, er det å være førskolelærer en utfordrende jobb. En opplever mye i løpet av en arbeidsdag, både på godt og vondt. En må ha litt bein i nesa for å være en god førskolelærer, tørre å stå for meningene sine. Samtidig må en være åpen for å høre på andres meninger. Men det er du som har siste ord, og det er du som har ansvaret.

En får brukt mye av seg selv i jobben :)

Av det jeg opplever som mest frustrerende i jobben er blant annet: Mye møtetid, dvs tid borte fra avdelingen. Mange barnehager sliter med bemanningen, og har ikke alltid vikarer tilgjengelig. Mange barnehager har også dårlig økonomi, og det oppleves også frustrerende for oss som jobber der.

Noen dager er man, som det også nevnes over her, helt utslitt når man er ferdig på jobb. Andre dager går som en drøm, og du gleder deg til å komme på jobb igjen. Slik er det nok i alle jobbsammenhenger ;) Heldigvis er det flest av de sistnevnte dagene :)

Jeg trives utrolig godt i jobben min. Fantastiske kollegaer og sjef og herlige barn på avdelingen gjør at jeg gleder meg til å komme på jobb igjen etter endt permisjon :)

Jeg vil også anbefale deg å jobbe et år i barnehage først, før du begynner på en utdannelse. Da får du kjent hvordan det er, både på godt og vondt :)

Og når det gjelder utdannelsen, har du mange varianter å velge mellom. Det gjelder bare å finne det som passer deg best, om det nå er utdanning via nettet, fulltid eller deltid.

Masse lykke til :)

Skrevet

jeg ble utdannet for 6 år siden nå...

jeg hadde aldri jobbet i en barnehage før og det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort. det er lettere å sette seg inn i de forskjellige teoriene når man har jobbet litt først....

I praksis så merker jeg at det er en del ting jeg skulle ønske vi hadde hatt mer av på skolen... f,eks dette med samarbeid med ppt, barnevern osv. hvordan skriver man en barnevernsmelding? en iu plan? og hvordan skrive en årsplan?

det er heller ikke noe særlig om det å være en leder. så man går på en måte som lærling de første årene....

vi har en på jobben som har jobbet der litt over ett år. hun sier at halvparten av de som begynte som pedleder fra hennes kull har sluttet fordi det var en for stor overgang.

det er en veldig hektisk hverdag... men det jo veldig veldig kjekt og givende.... alle barna er jo bare så hærlige..;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...