KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Heisann. Jeg er gravid for andre gang, i min 15. uke. Vært ekstremt dårlig i svangerskapet, hvor legen har villet legge meg inn flere ganger pga. fare for dehydrering.. Har nå fått smertefull bekkenløsning, noe jeg ikke kjente NOE til med førstemann før etter fødselen, hehe:) VEL, jeg kjøpte meg en slik angelsound for å kunne lytte til hjertelyden til den lille, da jeg hadde blødninger tidlig i svangerskapet, som såklart har gitt en uro som ligger å vibber uansett om alt er bra å det ikke har vært noe mere blødninger etter den ene gangen. Vi har fra ganske tidlig av hatt en vag misstanke om at det muligens ligger to inni der, men liksom slått det fra oss like fort igjen.. Magen vokser ekstremt fort, da jeg faktisk er større nå når jeg er i min 15. uke, enn det jeg var når jeg var 28 uker sist...(!!?) Men vet jo såklart at man kan bli fortere stor med andremann, men så mye..?? Så er jeg og kjæresten også i den generasjonen hvor det kan komme tvillinger igjen, da vi har en del tvillinger i familien (sjekket ut dette, å vi er liksom den rette generasjonen til at det fint kan forekomme) Nå har jeg ment å hørt hjertelyden til babyen to steder tidligere, men tenkt at den bare har flyttet seg (ekstremt) fort til den andre siden.. (å ja jeg vet det er hjertet til barnet å ikke min puls jeg får inn) Men ikveld tok det kaka å jeg har skjelvet i hele kveld etter... hehehe... huff.. Jeg å kjæresten lå i sengen å lyttet, hvor det plutselig hamrer inn to hjertelyder om kapp. Hvis du tenker deg to hjerter som pumper NESTEN i lik takt, men ikke helt, PLUSS min hjertelyd i bakgrunnen der igjen... Vi begge skvatt til, å lyttet videre, hvor den ene lyden spretter bort, å vi bare hører den ene, så flytter jeg angelsounden bortover, hvor det er en hjertelyd til der jeg kjente det spratt, så kommer dem sammen igjen osv. slik fortsatte det lenge. Jeg tok en pause, å ca to timer etter prøver jeg igjen, å jeg opplever akkurat det samme... Hva tror dere?! Er det flere som har opplevd dette, å det bare har vært en? Eller er det noen tvillingmødre der ute som har hørt det samme med sine to? Nå er det ikke slik at det er NOE negativt om det er to altså! Men såklart det virker jo veldig overveldende når man tenker tanken, når vi i tillegg har en herlig gutt som da vil være 3 år når de kommer.. Hehe.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Ja skulle tro det var to der inne da ja.. Skal du på ul snart da? Har du fått målt livmoren din da? Spennende:) Håper du kommer med en oppdatering..
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Så spennende! Jordmora mi sa at det er vanskelig å høre på fosterlyden om det er flere, men hvis du i tillegg har veldig høyt SF mål så kan det jo være Er det lenge til du skal til vanlig ul?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2010 Ja kan godt tenke meg det er vanskelig å høre ja! For har jo flere ganger også bare hørt èn liksom! Men hvorfor hører jeg nå flere, hehe æææ Har ikke fått målt SF målet enda da jeg bare går til lege å ikke jordmor denne gangen da det er så mange medisinske greier denne gangen.. Men min mor, svigermor og meg har kjent etter, å da finner alle "kanten" samme sted, ca 8 cm+ over skambeinet. Vet ikke om det er over normalen da jeg er andregangs jeg? Husker bare jeg såvidt kjente livmoren over skambeinet på denne tiden sist.. Ultralyden er enda lenge til, da det ikke er før 22 mars(!!) så er da 20 uker.. Så vi sitter her å vurderer å koste på oss en privat UL, eller om vi bare skal vente... hehe..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Hei og gratulerer med spire(ne)! Jeg er tvillingmor, var dobbelt så stor i uke 12, kjente liv rundt uke 12 også. Var SUPER dårlig (som du beskriver) i de første 4 mnd og fikk svært vond bekkenløsning deretter. Det høres veldig ut som det tvillinger ja, var på ultralyd og sjekk 1 gang i uken etter at vi fant ut av det var tvillinger, så hjertelydene hørte jeg mange ganger! I midlertidig KAN det være ekko av 1 hjertelyd dere hører også! Men er vel gjerne tid for ultralyd snart uansett? Om du ringer fastlegen og sier du misstenker tvillinger kan det jo være dere får fremskynnet datoen også, da tvilligsvng er risikosvangerskap. Lykke til! Det er en fryd med 2! Dobbel glede!!
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Det er lenge til, hi hi. Dessuten, hvis det er tvillinger er det jo litt viktig å vite før kanskje? I hvert fall hadde jeg likt å vite det så fort som mulig Livmora skal jo ikke være noe større om man er tredjegangs enn førstegangs. Det er slappere muskler som gjør at magen fortere syns ofte. Hvis du vil prøve å måle selv skal du ligge helt flatt på ryggen, ingen pute under hodet, og slappe av.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Ikke for å være gledesdreper her, men kan det være at du hører babyen en plass og navlestrengen den andre plassen? Babyen er veldig klar, navlestrengen litt mer "tøffette"
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Får du inn to forskjellige hjerterytmer er det nok tvillinger. Be om ullyd da du må følges ekstra godt opp hvis det er to. De målte aldri SF mål på meg da de skjemaene er laget for de med en i magen. Du er i andre trimester og jordmor sa til meg at det er veldig viktig å ta det med ro, ikke gå lange turer ikke trene hardt osv.. Er et risiko svangerskap. Tvillingene mine er 4 mnd, og storebror 4 år, stor koser meg.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Hm... spennede... Jeg fikk målt sf hos legen da eg var 17 uker og det var på drøyt 16cm, så da er jo ikke 8 cm spes stort... (om jeg har forstått deg rett) Jeg var over den røde streken innefor normal feltet... Hadde ikke klart å vente til langt uti mars for å finne ut av alle de hjertelydene jeg da:) Lykke til!!
Gjest eelis+kian Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Ååå, så spennene! Jeg ville nok kostet på meg en privat ul :-) Kom med oppdatering etter hvert da!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2010 Tusen takk for mange flotte svar! Begge hjertelydene er kjempe skarpe, som to hestehover som galloperer på asfalt, bare i to forskjellige rytmer samtidig. I TILLEGG til disse to, hører jeg min egen donkende i bakgrunnen der igjen, hehe.. Hvis jeg holder doppleren på samme stedet en stund der jeg hører to forskjellige rytmer samtidig, glir plutselig den ene bort samtidig som jeg kjenner bevegelse inni der, å da er det bare en skarp. Så spretter den som er igjen der, også bort. (Det er utrolig mye bevegelse inni der) Utrolig vanskelig å forklare.. Men det er altså slik at både jeg og kjæresten følte det ikke var noen tvil.. Å nå har jeg skjekket det om igjen flere ganger i kveld hvor jeg nå opplever det samme om og om igjen.. Tror jeg ringer legen å hører om min mistanke er nok til å få en henvisning til UL på sykehuset. Hvis ikke bestiller vi en privat ja.. Jeg er forferdelig sliten, å har vært det hele veien, å vil helst bare sove hele tiden, ligge.. Legger meg etter hvert gjøremål.. (dusj, middag, dobesøk, kort tur oppe med guttungen osv) Føler skikkelig på det at jeg er så sliten, å bare ligger, men jeg føler jeg ikke har noe valg heller..!Er HELT ferdig liksom.. Noe helt annet enn første gangen da jeg var tipp topp hele tiden, hehe. Vel, det blir veldig spennende å finne ut av dette hvertfal, å skal virkelig komme med en oppdatering når vi har funnet ut av dette på UL! Èn er like flott som to! Men er som dere sier lurt å vite med tanke på komplikasjoner osv.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Kjekt å vite om det er to ja Klarer du å sove nå i natt tror du, he he.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 11. februar 2010 hehe ja.. Huff ja det må jeg bare..Kan jo godt hende at det bare er en skikkelig luring der inne som tar seg stor plass,med en.. ekstrem hjerterytme...hehehe. Går jo på skole så opp halv 6 hver morgen.. Det blir bare hardere og hardere å komme seg opp altså..! FYSJ. hehehe.
Ster IL Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Er det to blir du sykm rundt uke 20. Når en er i uke 30 med to, så "tror" kroppen du er i uke 40, derfor viktig å ta det med ro. Men, en trenger ikke å bli dårligere med to i magen. Jeg var heldig og nærmest svevde gjennom svangerskapet, og fødte i uke 37.0. La på meg mindre med to enn med en. Ja det er dobbel glede, men ikke dobbelt slit, gled deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå