Gå til innhold

Noe så inn i helvete provoserende som dette innlegget er det lenge siden jeg har lest!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har det blitt en slags menneskerett for vestlige kvinner å få barn? 19:54 10.02.2010

Får man det ikke til på egen hånd, så skal man på død og liv prakke på naturen noe den ikke makter selv. Blir man ikke gravid, så er det antagelig ikke meningen at man skal bli det da..

Hvorfor bruke penger på prøverør osv. i et overbelastet helsevesen. Barnløshet er ingen sykdom. Man kan fylle livet sitt med mye annen mening enn barn.

Anonym

Siden Anonym fra Anonymsiden er så feig at innlegget ikke tåler dagens lys på Skravlesiden drar jeg den inn hit!

Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er lest og notert... og jeg tror ikke man kan sette seg inn i det så lenge man selv har fått barn på naturlig vis.

Det er ingen menneskerett og få barn, det har jeg aldri ment... utover det har jeg ikke kunnskap nok til å uttale meg noe særlig om akkurat dette temaet...

Men, når det er sagt, så syns jeg kanskje at (ang. denne damen på 57 som ville ha barn) dersom man har nådd en viss alder hvor det ikke lenger er naturlig for kroppen å bære frem et barn, så skal man ikke det.

Skrevet

Hvis man hadde tvangssterilisert alle de som ikke burde få barn så hadde man hatt mer enn nok penger i det offentlige til å hjelpe de som faktisk ønsker barna sine (men ikke kan få på naturlig vis).

Skrevet

Til en viss grad så kan jeg være enig og ja, jeg vet hva det vil si å være ufrivillig barnløs (fikk beskjed da jeg var 20 at jeg ikke kunne bli gravid).

Men på den andre siden så har jeg aldri vært spesielt opptatt av barn og har aldri savnet det å ha barn så jeg kan kanskje ikke si at jeg kan sette meg inn i den situasjonen.

Jeg er enig i at det ikke er en menneskerett å få barn, men på den andre siden så hjelper man andre "vanskeligstilte" i samfunnet og samfunnet Norge AS trenger flere barn. Adopsjonskøene er lange så...

Huff, det er et sårt og vanskelig tema. Og kanskje jeg egentlig ikke burde uttale meg siden jeg vingler litt og pga. det faktum at jeg ved at mirakel faktisk ble gravid. Så hvem er jeg da som ikke skal unne andre det samme??

Skrevet

Vi er enige i det Palmesus at man ikke kan sette seg inn i andres problemer før man har gått en mil , eller 10 i deres sko. Og etter overgangsalderen er det naturlig for sent. men hva med de som kommer i overgangsalderen for tidlig? En bekjent var i overgangsalderen da hun var 22....

Empati står nok ikke først hos enkelte her inne!

Skrevet

jeg tenker at det må være deilig å leve i en svart hvit verden som Anonym tydeligvis gjør. Utover det så er jeg enig i at det ikke er en menneskerett å få barn.

Skrevet

Det er jo en menneskerett da det er meningen at vi skal formere oss... vi må jo formere oss også hvis det skal være en fremtid med mennesker på jorden. Jeg tror ikke det er slik at det fra naturen sin side er noen som ikke kan få barn pga svake gener o.l. I noen tilfeller ja sikkert, men i andre tilfeller nei. Moren min fikk bare meg og jeg vet at hun ville gjort alt som kunne gjøres hvis dette var en mulighet på 70 tallet.

Når det gjelder det samfunnsøkonomiske er dette et regnestykke ingen her er kompetente nok til å uttale seg om.... eller?

Ikke la deg provosere Dronningen. Den anonyme hadde nok nettopp den hensikt.

Klem

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Oij, går det ann? Det var jo ekstremt tidlig da....

Men igjen, jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller føle om det her, desverre. Kjenner det litt på kroppen nå, fordi det er så ufattelig trist for de som aldri får oppleve det som for andre er en selvfølge...

Skrevet

Jeg syns det er etisk betenkelig å bruke surrogatmødre fra u-land (siden det har blitt et tema). Ellers begrenser vel det offentlige selv antall prøverørsbehandlinger man kan få (3 forsøk?).

Med denne tankegangen, hadde vi ikke behandlet noe annet enn typiske sykdommer. Barnløshet er trolig ansett å bidra til traumer og depresjon hos mange, og å få hjelp med å få barn, vil da virke forebyggende. Forebyggende helsehjelp inngår faktisk i helsevesenets arbeidsoppgaver.

Hvis helsevesenet skulle vært styrt etter å la naturen bestemme, ville mange eldre som i dag ligger i mange år på sykehjem, dødd av f.eks. trykksår.

Skrevet

Tusen takk Lotp, det trengte jeg nå:o)

Det er ikke ofte jeg blir provosert men akkurat nå gikk dynamitten i veggen... at jeg skulle la meg vippe av pinnen så til de grader hadde jeg faktisk ikke trodd, men pytt, pytt

Sjokolade, ja takk!

Skrevet

Enig med Mor Løvehjerte.

Skrevet

Jeg har debattert så det suser i anonym form, men har ingen problemer med å ta det med nick også! Jeg har et lite barn som fyller dagene mine med så utrolig stor glede. Dette er et resultat av fertilitetsklinikken i porsgrunn og jeg er evig takknemlig! Det at noen vil frata andre muligheten til dette bare fordi de ikke klarer det selv synes jeg er utrolig sneversynt og veldig lite medmenneskelig. Dersom dette skal til fulle betales selv, blir det bare de rike som får oppfylt drømmen om en hel familie. For min del er ikke familien hel uten barn, uansett hvor glad jeg er i mannen min.

At noen i det hele tatt får seg til å si dette gjør meg faktisk kvalm! Det er litt av grunnen til at vår ivf-behandling ikke er offentliggjort...

Og det å si at det er selvforskyldt når man venter lenger er omtrent å si at det er best du får barn med den første og beste du treffer i tilfelle du ikke rekker å finne noen i tide. Hvor mange flere oppløste hjem vil det ikke bli da?? I tillegg er det en god del andre ting i helsevesenet som er tildels selvpåført, og hvorfor skal grensen trekkes ved barnløshet. Jeg har ikke lyst til å betale for at noen får lungekreft fordi de ikke har viljestyrke nok til å slutte...

Skrevet

Tja, hva skal en si.... blir oppgitt jeg. Men empati og solidaritet er nok fremmedord på anonym....

Kjenner fler i min omgangskrets som var ufrivillig barnløse, og fått hjelp... flott syntes jeg:)))

Skrevet

Nei det er vel ikke akkurat en menneskerettighet, men det med å ønske oss barn, formere oss, er noe som ligger så grunnleggende i de aller fleste fra naturen sin side at barnløshet blir til en altoppslukende greie. Og for de som mener at det er bare bare å adoptere, så er det ikke det. Det er mange års ventetid for å få adoptere barn, og ikke alle har tid til å vente så lenge viss en allerede er godt oppi åra. Det er helt sikkert en spennende prosess, og jeg vet at en blir akkurat like glad i de barna som sine egne. Men jeg vet også allikevel at det med å oppleve et svangerskap, fødsel og spedbarnsperiode likevel blir et savn. Et savn som for all del er mulig å leve med, men jeg som har båret frem og født mine barn selv må jo si at det er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Så viss jeg hadde hatt mulighet for å oppleve det, så ville jeg såklart det!

"Og hvorfor bruke penger på prøvrør i et allerede belastet helsevesen" Tja, det er vel mange ting som kan diskuteres innenfor det økonomiske aspektet. De som går igjennom et IVF betaler faktisk en ganske stor egenandel selv, og må betale alt av medisiner selv. Så kan en jo stille spørsmål om hvor store beløp som brukes til å utføre provoserte aborter. Er det en menneskerettighet å bli reddet av staten når en har vært litt uforsiktig eller uheldig? Blir man gravid, så er det antagelig meningen at man skal ha det barnet da, for å ta igjen med anonym sin reflekterte tankegang.

Nå har jeg satt det på spissen altså. Jeg er ikke noe abortmotstander, og mener at slik abortlovgivningen er nå bør fortsette. Men syns jo det blir litt paradoksalt at det er så akspetert at provoserte aborter skal betales av staten, men ikke barnløshet som faktisk som regel er en følge av sykdom.

Nei skjerp deg anonym, du er tydeligvis ikke den skarpeste kniven i skuffen :-) Vær heller bare sjelegla som tydeligvis ikke har dette dilemmaet!

Skrevet

Ikke bli provosert..Bli heller overlykkelig over at du er mye mer oppegående og empatisk enn denne personen:)

Hilsen ei som har vært gjennom flere prøverørsforsøk, og ikke har dårlig samvittighet for det økonomiske tapet det har blitt for samfunnet..

Skrevet

Lar meg ikke provosere av det, helt legalt å ha egne meninger som ikke nødvendigvis er lik mine egne.

Det er nå engang sånn at livet er urettferdig - noen kan ikke få barn på naturlig vis, noen (veldig mange) rammes av kreft og annen sykdom, noen blir født til denne verden av foreldre som egentlig ikke ønsker det - jeg kunne fortsatt i det uendelige.

Behøver man egentlig å være uten empati selv om man har slike meninger? Det tror jeg ikke.

Skrevet

Den som kan si noe slik har nok ikke kjent det på kroppen selv.

Jeg tror ingen "normale" velger prøverør med et lett hjerte.

Tenk på alt paret må gjennom før det kommer så langt!

Først prøvingen, med negative tester - måned etter måned, år etter år.

Så utredningen, men fryktelig mange tester og prøver. Spørsmål om det mest private, og underlivsundersøkelser av lege etter lege.

Noen får en slags diagnose, andre får kanskje bare et "det kan muligens bunne i......"

Så kommer spørsmålene som alt har kvernet i hodet er par år.

Skal vi gi oss nå, eller skal vi gå enda lenger? Hva velger vi?

Er prøverør verdt flere tårer, hormonkurer, undersøkelser, flere leger og spl? Hva med adopsjon?

Barn laget ved hjelp av prøverør er til syvende og sist ikke en belastning på den norske økonomi!

Dette barnet vil bringe mer penger inn, enn det har kostet.

Ønskebarn bla har laget et klart regnestykke på dette!

Prisen for å lage, prisen ved evt sykdom gjennom livet (som feks kreft), pris på sykehjemsplass og alt det andre vi trenger/får gjennom samfunnet. Mot skatteinntektene ved "gj.snitt" inntekter.

Det er klart mer inn enn ut!

Så økonomiske uttalelser på den måten der er ingen grunn til å være mot prøverør.

En diskusjon om hvor vidt det er etisk eller bare egoistisk er noe annet.

Men, det er jo noe en bør tenke over ifh andre viktigere ting enn akkurat prøverør.

En annen ting er jo at jeg enda har til gode å høre fra noen som ikke har fått barn ved egen hjelp som er mot prøverør......

Tanker modnes nok underveis!

Skrevet

Tror ikke jeg orker å kommentere utover at jeg mener denne anonyme ikke har de sosiale antennene sine stilt feil vei. Ja til både prøverør, surrogatmødre, homofil adopsjon og alt som gir par som virkelig ønsker seg barn en mulighet for det!!

Skrevet

det er våre barn som skal jobbe slik at vi får pensjon. kjør på med prøverør. adopsjon, seksling-kull og surrogatmødre ;o)

Og dere andre som får barn på "det naturlige" settet; stå på!

Skrevet

Jeg er helt enig i at det ikke er en menneskerett å få barn. Det ville heller aldri heller for egen del være aktuelt å benytte seg av å pådytte kroppen et svangerskap som ikke var skapt på naturmetoden.

Fikk et barn og kunne fått fler, men kroppen min sa svært tydelig i fra at det å gå gravid og få barn tydeligvis ikke var noe for den, så derfor blir det enebarn her i huset hvis ikke vi etterhvert velger å adoptere et til eller bli fosterhjem.

Skrevet

En ting er jo at du da velger det.... noe annet er å synes at andre i samme situasjon skal ta akkurat det samme valget.

Skrevet

Det er ikke noen enkel debatt, men det bekymrer meg litt at vi i dag har forhold som gjør at også svake individer vikser opp og forplanter seg. På sikt kan det føre til en farlig forringing av menneskenes arvestoff slik at det blir mer og mer av arvlige sykdomer og defekter.

Heldig vis er det ikke slik i hele verden. Foreløpig kan vi regne med at vi i mange år fremover kan få "påfyll" av gode gener fra utvikklingsland, i Afrika og Asia, der leveforholdene er så vanskelige at bare de sterkeste overlever.

På den annen side forstår jeg veldig godt enkeltpersonenes ønske om å få barn. Jeg har ingen motforestillinger mot at de forsøker de metodene som finnes, men jeg synes det er politikkerenes oppgaver å lage lover som fører til at vi ikke ødelegger arvematerialet vårt for mye for fremtidige generasjoner.

Skrevet

Jeg synes spørsmålet om hvorvidt det er en menneskerett å få barn eller ikke, er en avsporing av debatten.

Det er da de færreste ting som er det. Det er ingen menneskerett å være frisk, å ha venner, familie, en jobb vi liker og trives i osv. osv. Likevel er jo dette ting de aller fleste av oss ser på som avgjørende for god livskvalitet.

En stor andel av ufrivillige barnløse kan få oppleve den store gleden det er å bli foreldre ved relativt enkle hjelpemidler.

De økonomiske utgiftene for Norge AS er minimale i forhold til det barna bringer tilbake til samfunnet gjennom skatter, avgifter og en lang yrkeskarriere.

Mennesker uten innlevelesevne er ikke noe nytt. Heller ikke at folk flest vet alt for lite om ufrivillige barnløse - hvor mange vi er, hvorfor vi er det og hva det koster økonomiske og emosjonelt å gå gjennom det vi gjør.

Ja, det hender jeg blir provosert og trist når jeg leser disse trådene, som jo dukker opp med jevne mellomrom, men det finnes ingenting i hele verden som kan ta fra meg gleden over å være mamma til to herlige IVF-barn!

Skrevet

Både personlig frihet og retten til liv er menneskerettigheter

Tar man det dønn svart hvitt så betyr det jo at ingen kan drepe deg eller stenge deg inne mot din vilje

Så abort og henrettelser strider totalt mot menneskerettighetene, men det skjer jo hver dag uten at vi hever øyenbryn av den grunn.

Kreftbehandlig vil jo heller ikke være en menneskerettighet, men så gjør vi det da likevel. Ytringsfrihet eller ikke, man kan bare ikke fortelle noen at "jaja, da er det vel meningen man skal dukke under da"

Personlig frihet blir hva man velger å ta med seg inn i sitt liv. Det er din rett.

Men som med retten til liv, det er ikke svart/hvitt og det finnes begrensinger selv på mennekserettighetene om hva man kan akseptere og hva som skal være lov.

Varierer litt fra land til land.... ogsånn da men

Fulgte ikke så mye med i den andre debatten...

Satt litt å tenkte på om hun hadde brukt den samme argumentasjon til sine nærmeste om de opplevde å måtte bruke ivf.

Skrevet

Som jeg tidligere skrev på forumet assistert befruktning (som sikkert ikke leses av alle): Jeg leser aldri på anonymforum, skjønner ikke hvorfor de tillater å ha det forumet, og det er totalt uinteressant hva en anonym mener der. Men jeg anbefaler derimot folk å bruke stemmeretten sin, og la være å stemme på politiske partier som vil fjerne det offentlige tilskuddet til assistert befruktning (høyre og krf, litt usikker på frp, men tror de også er mot). Staten bruker nøyaktig det samme på ass. befruktning som på å operere (gratis) kvinner som får problemer med føttene fordi de har gått for mye med høyhælte sko (100 millioner). Og gjett hva Høyre er opptatt av å fjerne retten til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...