Gå til innhold

Jeg ble inspirert av hun som slet med strømregningen(e?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev jo også et innlegg der om at jeg var i en ganske lik situasjon. Bare at jeg tar på meg skylden.

Jeg er rett og slett ung og dum. (Men slapp av, min datter har det bra, jeg passer på henne og hun har alltid det hun trenger ink. masse morskjærlighet.)

Jeg har aldri hatt noen til å lære meg ansvar. Da jeg var liten gjorde jeg sjelden gale ting, da jeg var redd moren min når hun ble sint.

Jeg har alltid følt en trang til å bli godtatt. Men nå har jeg feilet helt...

Jeg trenger noen til å lære meg litt, det vet jeg. Men nå føler jeg at Nav sa til meg og sambo på en nedlatende tone at vi trengte hjelp. Hadde det vært en vennlig tone, hadde jeg nok ikke brydd meg halvparten så mye som jeg gjør nå. Jeg ble oppvokst som mobbeoffer, og jeg har blitt utnyttet og tråkket på av alle. Så jeg er egentlig ganske sårbar på det viset.

Så jeg lurte på om noen her kan hjelpe en ung mor på villspor inn på den rette sti, så kanskje jeg kan gi et godt inntrykk på Nav og miljøarbeiderene.

Alt jeg kan i dag, har jeg lært meg selv egentlig. Bortsett fra å vaske klær da, det lærte sambo meg da jeg var 17. Ellers har jeg ikke hatt noen rundt meg til å lære meg ting. Jeg hadde ikke et sånt forhold til moren min at jeg kunne få henne til å lære meg å lage mat og slike ting.

Jeg føler meg så sterk og flink for å faktisk ha kommet så langt som jeg har, samtidig så føler jeg at ingen kan bli mer misslykket enn meg...

Jeg prøver å få til litt rutiner, men det er ikke enkelt med baby. Begynner vel kanskje å bli såpass stor at jeg kan bli litt staere.

Husmorrollen passer meg perfekt. Eneste problemet er at jeg bare har betalt en regning i mitt liv på nettbanken til sambo, og jeg kan ikke lese av strøm. Det skal jeg få sambo til å lære meg, da han blir borte fra oss et år.

Så har dere noen rutiner og tips å gi meg, så tar jeg gjerne i mot. Jeg vet jeg er håpløs og misslykket. Klag så mye dere vil på meg, det finnes ikke noe mer stolthet igjen å såre...

Ble litt deppa nå. Unnskyld!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg to mapper/skuffer med inn/ut. Ubetalte regninger legger du i inn-mappa, betalte regninger i ut-mappa.

Sett alle papir inn i permer. Ta vare på alt som kan være viktig og som du kan ha bruk for senere.

Ha en fast dag i uka hvor du bruker tid på økonomi, betaler regninger, eventuelt fører budsjett/regnskap.

Synes du er flink som ønsker å ta tak i dette. Du kan jo f.eks høre med NAV om de har noen form for kurs du kan ta ang økonomi og styring av dette.

Ønsker deg masse lykke til! :)

Skrevet

Herre gud da jente du er da ikke misslykket, det å klare seg helt selv er ikke enkelt og det krever mye av deg. Spesielt når man kanskje har mistet så mye av den opplæringen og hjelpen du egentlig burde ha fått igjennom dine foreldre.

Jeg er også ganske selvlært på mange områder, og selvlært betyr at man må feile en gang. Sånn er det bare, ingen som kan lære noe uten å feile!

Stress litt ned, jeg leste her inne at det ofte er de mødrene som hele tiden ikke trur de gjør noe bra nok som i mange tilfeller kanskje er de flinkeste^^ Jeg er faktisk litt enig i den påstanden, det at du føler skyld og at du ikke duger til noe er en ansvarsfølelse.

Ansvarsfølelse er kanskje den beste egenskapen (og værste til tider) man kan ha som foreldre:)

For å bli flinkere med alt som har med økonomi, strøm osv. er lettere å lære hvis man viser en del interesse for det. Det finnes mange gode råd både på internett, bøker eller evt. andre mennesker.

Skrevet

Det jeg lærte meg da jeg flyttet ut, var at de faste regningene som strøm, tlf, husleie etc. kommer på faste datoer +/-. Så jeg setter alltid penger av til den datoen, for jeg vet at jeg kommer til å få de faste regningene.

Som f.eks strøm. Jeg får strømregningen hver 3. mnd. Vet alltid hvilken mnd, så da passer jeg alltid på at jeg ikke sløser med penger den mnd jeg vet at strømregningen kommer.

Og nå etter at jeg har fått barn, så får jeg bhg regning alltid i begynnelsen av mnd. Så passer alltid på å betale den med engang, før jeg går i gang med skeie ut.

Men ellers er rådene til første anonym som svarte deg, kjempe fine.

Skrevet

Det beste tipset jeg kan gi deg er å opprette regningskto. Regn ut ett gjennomsnitt av hva du bruker på regninger hver mnd. Vi tar med mobiler, bensinkort, treningskort...ja, alt vi har av faste utgifter. Dette blir ett gjennomsnitt på 20 000,- pr. mnd. Så trekker vi 25 000,- til regningskto. Det blir alle regninger betalt fra så vi slipper å tenke på "regningsmåneder" eller at det kommer store regninger. Den kontoen er det alltid penger på, og blir det for mye så fører vi over til sparing. Det som er igjen etter at de 25 000,- er trukket går til mat, klær og fornøyelser. Ca. 13 000 igjen.

Skrevet

Tusen takk for fine tips.

Da skal jeg kjøpe inn mapper og permer, og starte sorteringen. :)

Skrevet

hei!

jeg er nesten FOR økonomisk, så jeg deler gjerne noen råd:) vi har to inntekter og utbetalt ca 30000 til sammen. det kan bli litt trangt, så jeg setter ALLTID opp budsjett! :)

f.eks: lån :9000

leie :3800

strøm :1000 (setter av dette hver mnd ettersom det kommer regning 4 ganger i året og den er på ca 3000.)

telefon :700

bensin :1600

forsikring :1500

mat :4000

div. :1000(MÅ sette av dette til regninger som er variable. f.eks. veiavgift eller NRK- lisens)

alle disse pengene settes over til en felles konto som begge har VISA-kort til. da kan vi begge bruke det til mathandel. vi handler mat bare en gang i mnd, må selvfølgelig handle frukt, melk og grønnsaker utenom, men ingenting annet:) vi har da ca 3000 hver til "forbruk" i mnd. de pengene går til klær, sko, restaurantbesøk, kino ol. vi er tre i familien og klarer oss godt på dette:)

ønsker deg lykke til. du er ikke mislykket!!! :):):)

Skrevet

Et annet tips for å få den fulle oversikten er å sette seg ned å se på kontoutskriftene. Hva har du brukt penger på..

Bli bevis på utgiftene og da er det mulighet til å spare litt både hist og her..

Trekk samme beløp til regninger hver måned, samt noen tusen ekstra slik at du har en liten buffer hvis noe skulle gå skeis.

Skriv ned hvor vannmåleren er, hvor strømmåleren er og hvordan du leser det av. Tape det gjærne inn i regningspermen din.

Skriv ned hvordan du betaler med nettbanken og andre ting du lurer på mens samboeren din fortsatt er der.

En siste ting er at du ikke er mislykka, du har rett å slett ikke lært alt som er å læres enda. Super at du tar tak i ting før det sklir helt ut og det høres jo ut som om du har oversikten..

Skrevet

Sånne store kvartalsrtegninger, som f eks strømregning som kommer hver 3. måned, ville jeg ringt og spurt om jeg kunne få hver måned i stedet.

Så slipper man å få en sånn kjemperegning. Forsikring på hus/bil/reise får jeg også hver måned, og betaler da bare 700,- totalt, i stedet for 2100,- hver tredje.

Synes det er mye bedre å få regning hver måned, og de fleste steder tilbyr de dette til uten kostnad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...