Gå til innhold

Hva gjør man egentlig om man treffer på elg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man oppføre seg for å unngå å provosere/skremme den etc?

Fortsetter under...

Skrevet

man skal ikke løpe, tror det er lurt å stå helt stille og evt bevege seg sakte bakover mens man har hodet i elgens retning. da blir det en slags retrett på samme måte som et annet dyr ville reagert.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Aner ikke, men jeg må fortelle noe gøy jeg hørte :) Ei jente var 5 år, og lekte i en trehytte på gården til familien (bodde langt oppi gokk), også skulle hun ned derifra... hun så noe i skogkanten, og spraaaang fort hjem fordi hun trodde det var en ulv! Moren står ute og ser jenta komme springende, så snur jenta seg og titter igjen, og sier "åja, det var bare en elg jo... DET er jo ikke farlig"..... høhø

Men altså, jeg ville nok lagt meg ned og dødd... om jeg møtte en elg i skogen altså. Bokstavelig talt, dødd...

Skrevet

Gå veldig stille og rolig tilbake. Ingen brå bevegelser. Stort sett er vel elgen ganske ufarlig. Men om du treffer på en ku med kalv så bør du være sær forsiktig, de kan være veldig farlige.

Traff på to elger da jeg var ute å red for mange år siden. Hesten jeg red ble helt stiv og stod helt stille. Tok maaaange minutter før jeg klarte å få henne til å snu. Elgene (2 stk) var mellom 10-15 meter unna oss. Litt skummel men også en veldig fasinerende opplevelse.

Gjest irismor
Skrevet

Med bil.... ring politi og viltnemd og få med deg hvilken vei elgen løper hvis den kan.

Til fots.... stille og rolig ryggbakover til elgen er ute av syne. Ku med kalv/kalver er det som kan være mest farlig. Kua gjør hva som helst for å beskytte sine kalver. Har du med deg hund såfå denne i bånd før den styrter mot elgen.

Enslige dyr forsvinner som regel før du får sukk for deg.

Skrevet

Elg er vel egentlig ikke spesielt farlig, men hvis man vil unngå å treffe på en kan det være en fordel og bråke litt ekstra når man går ute i skogen eller steder det er mye elg. Elg er vanligvis ikke spesielt glad i mennesker og vil bare rømme unna før du rekker å se dem. Men 1 1/2 åringer kan være mere nysgjerrige av seg, jeg trur jeg aldri har hørt at disse ungdyrene har skadet noen^^ Men bråk løser vanligvis saken.

Det er på høsten ved brunst man kanskje ikke bør gå på en okse, og vår/sommer der kua vil være veldig overbeskyttende ovenfor kalven det kan skje elgeangrep. Men her også vil dyrene gjerne flykte unna hvis de hører eller lukter deg først.

Men skulle du være uheldig å gå på elg som ikke har oppdaget at du kommer, og spesielt hvis du befinner deg veldig nær eller mellom kalv og ku. Burde du du gjøre som de andre sier her, trekke deg rolig tilbake. Og ser du at dyret blir veldig aggresivt, så kom deg opp i et tre.

Jeg har jaktet i mange år og har vært rimlig nære det meste av elg, og jeg har aldri måtte rømme opp i no tre for å si det sånn. Men det er jo greit å vite litt hvis uhelle skulle være ute.

Annonse

Skrevet

Da jeg sto nese til nese med en elg, så skvatt vi så mye begge to at vi løp hver vår vei......

hehe

Skrevet

Takk for svar alle sammen. :)

Jeg og svigermor var på skitur i dag, det var på turen til bake at ikke mindre enn 4! elger sto i skisporet 200 m lengre bort.

Etter hva jeg kunne se var det en okse, to kviger og en toårs kalv. Heldigvis fikk vi hunden i bånd før den oppdaget elgene.

Da kom vi bare til å tenke på hva man egentlig skulle ha gjort om man hadde kommet "for nært". Huff, fine men skumle dyr. :)

Skrevet

hehehe.. det skjedde når jeg var ute med tur med svigemor også, bare det at her ble jeg stående igjen mens elgen og svigemor løp hver sin vei. Jeg trudde jeg holdt på å dø av latter når jeg endelig fant henne igjen lengere bort i stien, lurer litt på hvem som er mest redd hvem;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...