Gå til innhold

Trenger en gutt på 13mnd melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså varmet melk på flaske utenom måltider?

Gutten vår på 13mnd får enda en "soveflaske" på formiddagen, og en etter kveldsmaten(pusser tennene etterpå da). Han får ca 100ml på hver flaske.

Hvor mye melk trenger de? Er det nok og gi som drikke til måltidene?

Han drikker ikke mens han spiser f.eks brødskive, men heller etterpå - og helst ikke kald melk. Kan han få lunken melk i tutekopp da?

Er også redd for at hvis vi ikke slutter med tåteflaske snart så kommer det til å bli et stort problem senere.

Fortsetter under...

Skrevet

jeg sluttet med melk på flaske til mini da han var 1 år. da gikk jeg over til kumelk på tutekopp. De trenger ikke mme (hvis det er det du gir) når de spiser vanlig mat. Det skal være nok å gi kanskje 2 glass melk om dagen. Jeg hadde uansett alltid vann på tutekopp tilgjengelig til gutten min hele dagen.

lunk melken litt i tutekopp, det hørtes lurt ut :) så blir det en litt mindre drastisk overgang for ham.

Skrevet

De trenger det vel ikke utenom måltider nei.

Dette blir nå for det meste brukt som kos.... ;) Om du gir han melk til måltider ser jeg jo ikke hvorfor det ikke skal være nok.

Men ser jo ikke helt problemet om han liker best å kose seg med melken etter måltidet. Om en skal være redd for alt syns jeg personlig blir for dumt... Gutten er knapt året- han er enda en baby- hvorfor skal du "nekte" han kos? For at du skal sleppe og venne han av med det om 2 år ? Hmm... ( Og nå var ikke dette ment negativt- mer som ettertanke kanskje!)

Skrevet

Det er mest for kos, ofte drikker han bare litt men vil sitte og kose og så ta natta-rutinene (nattakyss, vinke og si natta, lete etter kaninen og tutta i senga) han eeelsker det, ofte har han ikke tid til og drikke melken engang ;p så det er nok mest for min egen del at han enda får melken, vil jo at han skal være baby lenger :) Grunnen til at jeg spør er fordi svigermor reagerte på det når jeg sa at han enda fikk melk på flaska. Og så er han ikke noen storspiser heller, så lurte liksom på om hvis vi slutter med flaska og heller bruker tutekopp (da kommer han jo til og drikke mindre melk), om han da gikk glipp av masse viktig næring. Altså, hvor stor del melken tar i det han trenger og få i seg iløpet av en dag...blæh, ble bare rot nå : forstår du hva jeg mener? :)

Skrevet

Joda- har ei jente som idag er 8 år... Hun var veldig gla i melk- da hun sluttet med pupp var hun 20 mnd og da begynte hun med flaske!! Sier ikke at dette var rett- og ville nok ikke gjort det idag- men off... Ungene blir jo så fort store. Hva er galt med at de koser seg og at en har kosestund sammen med dem om kvelden?

Nei, hold på kosestundene deres du;) ...og ikke bry deg så alt for mye om hva svigermor sier.... de reagerer på "alt" uansett...:P

Bare pass på at ikke melka tar over litt for mye av kostholdet- da er det lett at barnet får hard mage....

Så la gutten være babyen din litt til- for det er akkurat det han er ;) Han blir fort nok stor- og da er ikke du verdt "nåla i veggen..." ;) Kos dere du ;)

Hilsen innlegger over ;)

Skrevet

PS- Helsesøster sa forresten til meg at barn fra ett år (har også en på 13 mnd) ikke bør overstige 6 dl meieriprodukter ;) Om det var litt svar på det du lurte på ;)

Annonse

Skrevet

Åi, 20mnd! det var lenge :D Men sikkert kjempekos.

Gutten min har bare fått mme da, men har bestandig (helt til for et par mnd siden) elsket tåteflaska :)

Ja, de blir alt for fort store. Han begynte og gå for noen uker siden, og det var jo nesten litt trist! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...