Gå til innhold

Hva tenker dere om bruk av babysafe?

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 11 mnd som våkner midt på natten, setter seg opp, reiser seg, herjer og tuller. Hun leker med bamsene og er litt for aktiv. Kan legge henne ned ørten ganger uten at det har effekt. Slik kan hun holde på ett par timer før hun overgir seg til søvnen.

Tenker tanken å forsøke babysafe, men kjenner jeg er veldig ambivalent om jeg syns noe om dette eller ikke. Syns det er fælt å skulle stroppe henne fast, men samtidig er natt natt, og det er IKKE leketid.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141422727-hva-tenker-dere-om-bruk-av-babysafe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge hun ikke gråter, så ville jeg latt henne holde på uten å gi henne oppmerksomhet i det hele tatt. Så ville jeg vurdert om hun kanskje sover for mye på dagtid ettersom hun er våken så lenge hver natt.

Vi har hatt en gutt som til tider har våknet mye på natta og også i perioder hatt problemer med å sovne på kvelden og det eneste som har hjulpet på begge deler er å kutte ned på dagsøvnen.

Ikke tenk at du stropper henne fast. Det gjør du jo i bilen og! Tipper du ikke har dårlig samvittighet da?

Tenk at du gir henne en mye bedre kvalitet på søvn og natt, og at dere gir det samme til dere selv. Resultatet er at store og små er mere opplagt dagen etter, og kan leke sammen på en kjekkere måte om man er stuptrøtt!!

vi ahr brukt babysafe på alle fra de var 4 mnd, og vi har bare gode erfaringer:)

Ser virkelig ikke forskjellen på å bruke babysafe i senga kontra det å bruke sele i vogna når de sover der. Synes du det er fæltå bruke vognseler eller selene i bilstolen også?

Hvis du ikke vil stroppe henne fast kan du jo bruke kun posen:)

Hun sover 1,5 time på dagen, så er nok ikke det at hun sover for mye på dagen.... Hun tuller ofte først, deretter blir hun lei og begynner å gråte/surve. Gir henne minimalt med oppmerksomhet, legger henne ned i sengen innimellom slik at hun skal ha muligheten til å sovne,,

Annonse

Når dere sier det på den måten, høres det jo ikke så fælt ut ;-) Selvfølgelig fester jeg henne i vogn og bil, og det med tanke på sikkerhet. Hmm.. jeg må nok endre litt tankemønster i forhold til dette.

Jeg skal gi det et forsøk hvertfall, tror det kan bli lettere for henne å finne søvnen igjen etter at hun har våknet om hun ikke har muligheten for å reise seg opp. Bare hun ikke blir redd, da er det ikke aktuelt for oss.

Synes det er veldig rart at dere kan sammenligne bil og seng jeg :-)

I en bil kan babyen dø om den ikke er festet med bilseler. I tillegg er det påkrevd ved lov å feste barn forskriftmessig i bilen. De færreste kjører også bil i mer enn 2-3 timer maks på en vanlig dag, så det er ikke så lenge det er snakk om. En hel natt derimot er ca 10-14 timer for en 1 åring, det er lenge, lenge å sove faststroppet i en pose med minimal mulighet for å endre sovestilling vesentlig. STOR forskjell mener nå jeg på litt tid og en hel natt. Det er heller ikke livsfare for babyen å ligge uten å være stroppet fast der slik som i bilen. Samme med vognen. Det er større risiko for at barnet kan falle ut av vognen enn for at vognen tar fyr(?) eller lignende. Man må ikke stroppe et barn fast i sengen i det hele tatt, man må i bil, og bør i vogn, men dette er jo for korte perioder og fordi det er sikkert. Om natten er det mer sikkert å la barnet ligge løst. Det er nok bare en periode, om noen uker eller måneder er det nok slutt på dette helt av seg selv :-)

For oss har det vært redningen. Gutten vår våknet hver time til han va 7 mnd, var tidlig veldig motorisk aktiv, snudde seg, ålet seg og fant ikke roen. Vi måtte sitte med han og tviholde på han i opptil 2 timer for at han skulle sovne (høres brutalt ut, men han hadde d fint da altså:)) Første natta med babysafe sovnet han mens vi hadde igjen glidelåsen og har sovet hele natta siden. Holder på å avvenne nå (nesten 2 år), bruker nå bare posen. Det går stort sett fint, enkelte netter hvor han er urolig fester vi han og han finner roen med en gang. Koser seg i posen. Føltes ikke som noe overgrep her, han trengte den. Barn er forskjellige.

Tror jeg bare må prøve for å se hvordan dette fungerer for oss, jeg. Fjerne bamsene vil jeg ikke, syns ikke en barneseng skal være ribbet for de tingene som representerer trygghet og kos. Dessuten reiser hun seg uavhengig av bamsene. De er bare bonus :-)

Pose er helt greit! Seler også, men la ungen ha såpass slakke seler at de kan få snudd seg over på siden(e), men ikke så slakke at de kan klare å surre seg inn i dem.

Her i huset var det slik: Ingen pose - ingen søvn. Fra 4 mndrs alder til fylte 3 år.

Hurra for babysafe, sier nå jeg!

Natten i natt har vi sovet! Vesla våknet, men roet seg kjapt da hun ikke kom seg opp. Litt frustrert virket hun, men det gikk over på ett par minutter! Hun sov i sengen sin til kl 06.30, og jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger det har skjedd tidligere!

Dette skal utelukkende forsøkes på ny inatt, med håp om like god søvn for liten og stor!

Annonse

Vi har også brukt babysafe siden gutten begynte å snu seg på magen i søvne, og ikke klarte å snu seg tilbake. Det var hyl og skrik og minimalt med søvn. Det endra seg så fort posen kom i hus. Han blir 1 år på søndag, og vi bruker det fortsatt:) Han sover så rolig og godt! Og de blir jo ikke akkurat limt fast i madrassen ved bruk av babysafe! Det går fortsatt ann å legge seg til sidene, og han klarer å sette seg opp hvis han vil.

Merker de gangene posen er til vask og den ikke rekker å tørke til natta, da blir det krise! han styrer så fælt, og klarer ikke å finne roen.. så tommel opp for babysafe;)

Vi brukte det mye til førstemann da han snudde seg rundt på magen og turna i senga. Og han sov bra med den. Tulla trenger nok hun også. Får rote frem fra loftet. Uten posen sov ikke vi eller førstemann i det hele tatt i den urolige perioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...