Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Altså jeg gir han tannbørsten om morgenen ved bleieskift og ved bleieskift på kvelden, uten tannkrem som han ligger og biter på. Han har ca 6 tenner som ikke er helt ute enda. Han begynte å få tenner da han var 8 mnd. Han er 1 år. Han drikker melk i senga når han skal legge seg hver kveld. Tror dere han har fått skader på tennene til nå? Skal selvfølgelig pusse mye mer nå fremover. Burde vi kutte ut melk i sengen pga tennene? Gi meg gjerne noen råd, jeg er førstegangs. Burde jeg gi fluor tabletter?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Umulig å si hvordan det har påvirket tennene hans, men mest sannsynlig har det gått bra. Den bitingen på tannbørsten betyr ingen ting, det er ikke det samme som pussing. Ja, dere bør absolutt kutte ut melk på flaske i senga. Gi vann. Fluortabletter er han vel for liten til enda. Mener det står 1 år på boksen.
Emil & Røra Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Hvorfor har du ikke pusset? Du bør pusse tennene hans, kutte ut melk og gi ham fluortabletter.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg gjorde det slik (etter råd fra hs). Om kvelden og om morgen, pusser jeg lett over tennene hans med tannbørste med nesten usynlig mengde tannkrem på. Ellers lot jeg han få tygge på tannbørsten. Om kvelden knuste jeg en fluortablett og ga det til han med en teskje. Har aldri gitt sønnen min noe annet til å drikke enn vann etter tannpussingen. Har hørt at det ikke er bra for tennene å gi hverken melk, juice eller noe annet som tørstedrikk etter tannpussing. Så det bør du slutte med. Bare gi vann.
Emil & Røra Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Man kan gi knust fluor på teskje. På apoteket får man kjøpt fluor i riktg dose for de minste.
Willy Wonka Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Melk på sengen er det ikke bra å gi. Slutt med den vanen mens han ennå er liten. Min drakk også mye melk før (ikke etter tannpuss), men å har vi justert det til at han kun får melk til måltider - aldri melk som tørstedrikk eller mellom måltider. Kun vann her!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Hvis du skal kutte ut melk etter kveldstelle og han ikke vil kan du prøve å gradvis vanne den ut. Ellers så er det å tvangspusse bra på kvelden og la han få pusse selv på mornigen. Leke, fjolle, synge..
VåreSøteSmå Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Fluortabletter kan de få fra de er 6mnd faktisk.Visste ikke det før jeg spurte på apoteket og det står også på boksene der.I butikene selger de vel stortsett for større barn.Men de har på apoteket. Etter tannpussen(når de skal legge seg for natten) så gi vann,de skal ikke ha melk,juice,saft osv da.Ikke bra for tennene deres. Her lar jeg hun få begynne tannpussen med tannkrem på så avslutter jeg.Da er det visst mye gøyere å pusse tennene og.Og så vet hun at hun får fluortablett etterpå(på kvelden) og det er jo så stas Men han er ennå liten såhan har nok ikke tatt så mye skade av det.Men ville nok tatt litt tannkrem på og pusset litt bedre og kuttet ut å gitt noe annet enn vann som drikke etter kveldstellet.
sånn ca Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 jeg begynte med fluor til jenta mi når hun var rundt 1,5år og det gjorde virkelig tannpussen enklere:) Spør på apoteket jeg mener de anbefaler fluor fra 1 år. Jeg prøver å ta tannpussen så morsomt eller koslig som mulig, roser henne masse når hun gjør som hun skal. og de gangene hun slår seg helt tverr minner jeg henne om at hun ikke får fluor før hun har pusset tennene. Hvis gutten din er av den typen som hater å pusse tennene, så kan det være smart å ikke være så nøye de første gangene. og så heller avansere litt etterhvert som han blir flinkere. Jenta mi elsker faktisk å pusse tennene sine nå etter veldig mye oppmuntring og en bestemt tone at fluor får man ikke før tennene er pusset. Det hjelper å synge litt pusspuss så får du en nuss sangen også De på helsestasjonen anbefalte meg å begynne å pusse tennene med engang de kom opp, men selv om ikke du har gjordt det så mye ennå trur jeg det skal gå bra for det. Men du burde nok starte nå og kanskje droppe melken etter tannpuss:) Det kan jo også til og med hende at gutten din syns det er godt å pusse tennene siden de klør i de som kommer opp^^
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Men hva med oss da.. 2 tenner nå når han er 4 mnd gammel. Jeg pusser på kvelden etter mat. Men han får fortsatt en flaske melk på natta. Jeg pusser ikke tennene etter det. Hs sa kun puss 1 gang om dagen. Men egentlig burde man vel pusse etter nattmåltid og.. ???
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Ikke noen frekke svar..Det var da hyggelig:) Jeg har tenkt at det ikke er så farlig siden tennene ikke er helt ute enda. Det er siste måneden at det har blitt synlige tenner. Jeg har veldig sterke tenner selv så kan håpe han har arvet dem. Men jeg skal begynne å pusse nå fremover og gradvis kutte ut melken.. Takk for råd:) HI
Emil & Røra Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Mange ammer jo flere ganger om natta på den tiden så den ene flasken hadde jeg ikke brydd meg om. Men du kan ta mikroskopiske mengder med tannkrem på børsten og pusse på akkurat de to tennene.
sånn ca Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 nei jeg trur din er fortsatt så liten at du fortsatt kan gi melk, men du kan jo høre på helsestasjonen hva de sier. Jeg ammet jo vesla om nettene til hun var rundt 6 måndter (vet ikke om det er noe forskjell for tennene om det er flaske eller pupp), og jeg pusset ikke etter det. Men jeg pusset litt både morgen og kveld da, men egentlig mest for å få inn en god vane så tidlig som mulig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Det er ikke godt å si om tennene har tatt skade ennå, men ofte vil det vise seg som brune/gule flekker foran på tennene. Mest sannsynlig har dette gått helt fint. Melk i senga er ikke lurt! Det samme gjelder saft og juice senere. Vann er det eneste som er trygt på natta. Har sett mange stygge tilfeller hvor foreldrene ikke har skjønt dette før det er for sent. I de verste tilfellene brakk tennene av og røttene måtte trekkes ut. Fæl opplevelse for foreldre og barn. Fluortbl kan gis, men følg doseringen! Jeg ville nok ventet litt med å gi de, holder med grundig tannpuss 2 gng pr dag! Bruk fluortannkrem for barn! Og begynne å pusse fra første tann!! Det blir ofte forferdelig vanskelig å pusse dersom man venter for lenge med å introdusere det. Og da sliter man når jekslene kommer! Det blir fort hull i melketenner dersom hygiene og kosthold ikke følges opp. Lykke til! Hilsen tannlegen.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Så fint å høre at det er en tannlege her inne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå