Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har vært til UL 2 uker før planlagt KS. Babyen ble liten, bare 2700. Lurer på hvorfor ikke ble ventet noen uker med å foreta KS, slik at babyen kunne blitt litt større. Var ikke noe medisinsk grunn for å forte seg. Noen som har opplevd det samme?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har ikke opplevd det samme, men jeg har hørt om at det kan skille 500g +/-, og det er ganske mye!!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 De kan estimere både mye mer og mye mindre.kan godt være ungen blir 4kg eller 2kg for den saks skyld. de tar jo ks før fødselen begynner da,og da må de vel gjøre det en liten stund før.siden noen kan føde på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Var på UL 6 dager før fødsel pga plutselig høyt SF-MÅL og at de andre har vært over 4kg. Fikk beskjed om at babyen var 4100-4200. Han var 4990... Venninna mi fikk beskjed ca 14 dager før termin at hennes ville bli ca 3800. Han var også 5 kg, 2 dager før termin. Stoler ikke på vekstekstimering i det hele tatt! Falsk trygghet! Kommer til å kreve å bli satt i gang før v neste fødsel.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Vel - det heter nå engang vektESTIMERING - det vil si at det ikke er ment å gi eksakte resultater, men mer en indikasjon. Du må nesten spørre gynekologen på sykehuset hvorfor de utførte keisersnittet da de gjorde.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Jeg var på vekstestimering og fikk beskjed om at gutten ville være ca. 3500 gr og ha et relativt lite hode... Han var 3530 og 33 cm rundt skolten. Mulig jeg bare hadde flaks, men syntes det var ganske så god treff:-)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 de kan vel måle tålelig nøyaktig i cm men ikke så nøyaktig i vekt...de bomma med nesten en kilo på min lille, så bare var 2,5 kg
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Hei. Samme dagen som jeg fødte (igangsatt pga lite fostervann) hadde jeg ul. Da sa legen at babyen var ca 2900 gram, altså ganske liten. Dette var 7 dager før termin. Senere på dagen ble babyen født, og veide 3500 gram! Så det er på ingen måte nøyaktig og kan skille ganske mye.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Når jeg lå inne på sykehus før fødsel med første og de tok ul hver dag fordi de måtte sjekke babyn og ville ho skulle være i magen lengst mulig. Ja da målte de ho til å være allt fra 1800 gram til 3300 gram i løpet av 4 dager. Helt utrolig hvor stor forskjell de fikk ho til å bli. Når ho kom var ho 2300 gram. Dagen før planlagt ks med nummer to mente legen hun var 3400 gram men ho veide 4200 når hun kom ut. Så det er neppe helt enkelt å regne ut vekt på babyn mens den er i magen. Hvis de mente babyn var stor nok og utviklet nok til å komme ut så måtte de jo sette opp ks en dag de hadde ledig tid. Så var nok bare det som var grunnen.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 De sier at en må ta det med en klype salt, de kan bomme med 30% den ene eller andre veien. Her ble dattera mi estimert til 4,4 kilo, og kom ut dagen etterpå 4,3. Skal på vekstestimering også denne gangen. Men som legene sier så er det ikke lett å ta skikkelige mål, de måler jo cm på overkropp og hode på babyen. Tenk om de skulle ha regnet ut vår vekt ved å se på hodeomkrets og magen vår;-)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Det er vanskeligere å måle riktig på et stort barn enn på et lite ett, men uansett kan de bomme med ganske mye. De måler jo størrelsen på hodet i cm, måler magen og låret også regner datamaskinen ut ca hvor stort barnet blir. Sier seg selv at dette ikke kan bli helt eksakt. Noen kan ha litt stort hode i fohold til kropp, noen litt lite hode. Noen kan være brede over skuldrene, andre ha tykke lår (de måler jo bare lengden på låret). Ungen "puster" jo fostevann ut og inn av lungene inni magen også, så målet kan bli forskjellig ettersom ungen har lungene fulle av fostervann eller ikke når de måler magen. Likevel har det stemt ganske bra på mine barn, de har bommet med ca 100-200 g og det synes jeg ikke er så galt..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Stemte fint på meg også, mens svigerinna mi trodde at hun skulle få en liten gutt på 3,5 kilo, men der kom det ut en plugg på godt over 5 kilo..
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Oi, det er LANGT fra 3,5 til 5 kg gitt...Jeg skal få vekstestimering og på bakgrunn av dette vurderes om jeg skal få ks eller føde vanlig. har tidligere født et stort barn og revnet så mye at jeg sleit med det i ett år. Hvis det er SÅ stor forskjell på virkelighet og estimering er det jo ingen vits i da?! Herregud, jeg tør ikke å ta sjansen på å stole på estimeringa jeg altså...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Legen legger inn målene på data også regner den ut en gjennomsnittsvekt som passer til målene. Kan jo ikke stemme for alle barn det! Men det er den eneste måten vi kan få en liten pekepinn på hvor stort barnet blir, og de ser jo forskjell på en 5-kilos baby og en 2-kilos baby, ihvertfal om de er litt rutinerte. Stemte dårlig på jenta mi for hun hadde et ganske lite hode, men hadde kropp som michelin- mannen. Vanskelig å se på en UL at hun skulle ha så tykk og tung kropp gitt, så hun var ganske mye tyngre enn estimeringen tilsa. Hodemålet stemte da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå