Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Er dette sant? Eller reklame for fluor? Ikke hørt om noen småbarn med hull i tennene.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jo, min datter har hull i tennene. Desverre! Men hun har nok arvet mine elendig dårlige tenner, jeg får hull bare jeg ser en sjokolade
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Tja, for en stund siden var en debatt her om hvorvidt hull i tennene = omsorgssvikt. Og barneombudet mener visst at foreldre bør anmeldes til BV i slike tilfeller. Dvs. halvparten av foreldrene i landet da
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Ja og det kan man takke helsestasjonene for som sier nei til fluortabletter. Eldste vår fikk ikke og måtte borre 4 jeksler før hun begynte på skolen. Vi begynte med fluor og ingen flere hull. De andre jentene har også null hull. Barnetannkremene inneholder ikke nok fluor i følge tannleger, og jeg stoler mere på dem enn helsestasjonen.
vårmamma08 Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 LOTP i Barneparadis<3<3<3 : Har lurt litt på dette, kan barn bruke voksen tannkrem istedet for fluortab??? Tenkte du kanskje hadde snakket med tannlege om dette? *håper*
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har ikke snakket med tannlege om dette, men vet at det er mere fluor i barnetannkremen nå enn før, men det krever minimum 2 tannpuss hver dag, dvs morgen og kveld. Min 5 åring bruker voksentannkrem etter eget ønske. Jeg følte meg utrolig mislykket da eldste måtte borre og tannlegen var heller ikke nådig. Følte det utrolig urettferdig da kosthold og tannpleie ikke tilsa at vi hadde gjort noen feil. Moren min var også motstander av fluor og jeg har alltid hatt flotte tenner, Forskjellen er at det før var fluor i drikkevann.... det er det ikke lenger.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har også lurt litt på det derre om fluor, siden påstandene har vært så mange. Jeg fikk fluor når jeg vokste opp og har aldri hatt hull i det heletatt (kan jo være at jeg bare har sterke tenner), og når jeg spørr både tannlege, helsesøster og lege om hva de mener om fluor. Så kommer det egentlig ikke frem noen klare svar. Jeg har valgt å gi jenta mi fluor og krysse fingrene for at det er det som er vidundermiddelet mot hull + tannpuss da selvfølgelig.
vårmamma08 Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Hm...her er det tannpuss 2 x dagen så godt som hver dag. HVER kveld i alle fall, men her er det verken saft eller juice eller unormalt mye sukkerholdig mat i huset heller. Lille drikker kun vann og melk. Hmmm...ble usikker på om lille burde få bruke voksen tannkrem, er jo ikke store klatten som er på. Og jeg har dårlig tenner, håper ikke han har arvet dem... *grøss*
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Det er veldig mange barn som får hull i melketennene -og senere i voksentennene, dessverre. Det er ofte slik at hvis man har hatt hull i melketenner, får man som regel hull i de voksne også. Det eneste man kan gjøre for å unngå dette er å gi barnet lite sukker i mat og drikke, og pusse tennene morgen og kveld. Fluortabletter kan også ha god effekt, særlig hvis man sliter med å få til tannpussen -er ikke alltid like enkelt. Etter kveldspuss er det bare vann som bør drikkes!! Man bør slutte med amming om natten når den første tannen bryter frem. Ikke alltid like lett, jeg vet. Men kanskje verdt det tenker jeg, for jeg har sett barn som hyler av redsel når melketennene må trekkes pga karies. En opplevelse jeg ikke unner noen! Jeg er til dels enig i at barn med hull i melketenner opplever omsorgssvikt. Så opplyste som vi er i dagens samfunn, finnes det ingen unnskyldning for å ikke gjøre det rette. Det blir ikke hull i en tann som er ren, og slik er det bare. Man arver ikke dårlige tenner, bare dårlige vaner. Familier med mye karies, er generelt dårlige på renholdet og spiser/drikker mye søtt. Sukkeret skjuler seg i mange matvarer; juice og yoghurt er eksempler på dette. Når dette er sagt, så kunne jeg aldri ha anmeldt alle foreldre med barn som har karies til barnevernet...det er rett og slett for mange av dem!!!!!!!!!!!!!! Det er ganske enkelt å unngå hull -både på seg selv og sine barn. Men jeg har inntrykk av at det noen ganger er for hektisk i hverdagen til at folk tar seg tid til å stelle tennene sine slik de burde. Hilsen tannlegen.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Ooopppss....... Nå fikk vi høre ja
vårmamma08 Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Til tannlegen innpå her! Hva mener du om det å bruke voksentannkrem VS barnetannkrem når barnet er ca to år?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 helsestasjonen anbefalte oss å bruke voksen tannkrem når vi nå skal begynne å pusse p vår 6 mnd gamle baby - skal selvfølgelig bruke ørlite bare...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå