Gå til innhold

Lite foster :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

titter innom fra 2.trimester.. Vil bare si at det skjer jo ofte at de estimerer feil på vekt og sånn..

Å få en liten baby er ikke krise i seg selv. Jeg var ca 2,6 kg da jeg ble født, og gutten min var 2480g..

Eneste jeg syntes var slitsomt, var at folk kavet så rundt meg fordi babyen var liten. De skulle med en gang inn og gi testet morsmelk osv..

Og jeg hadde MER enn nok melk, og ungen tok brystet flott fra første stund.

Han ble btw estimert til 3,5, og var dermed 1kg mindre enn hva de sa..

Men selv om de er små, kan de være friske som bare det! Det ble alltid kommentert hvor sterk og kjapp han var.

Lykke til da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei,

har desverre ikke lest alle innleggene over, men vil bare fortelle at jeg selv var 2350 g og 45 cm da jeg ble født for 35 år siden - den gang var det den minste på sykehuset... Ingenting var galt, jeg ble født rett før termin. Selv har jeg en sønn som var 2959 g da han ble født en uke for tidlig, alt var fint med ham, bare litt lite underhudsfett.

Ikke heelt det samme, men vil bare si at dette er sikkert helt uproblematisk.

Er du selv relativt liten? Hvordan har foreldrene dine vært da de ble født? Jeg slår meg til ro med at vi er ganske lave i vår familie, og derfor får lette og små barn.

Håper alt går fint, og at du ikke bekymrer deg så mye!

Skrevet

Har selv et høyrisikosvangerskap og går til fødepol på HUS. Har kun vært der en gang dette svangerskape, men skal tilbake. Fødde forrige gang i uke 34 + 0 en liten jente på 1866 gr (hadde ikke fått næring siste to uker pga alvorlig svangerskapsforgiftning). Fikk føde henne vaginalt. Fødselsvekt skal ikke ha noe å si for om du skal føde vaginalt, fødes jo svært svært premature barn vaginalt.

Har selv erfaring fra samme sted (kk) og situasjonen med lite foster. Er selv sykepleier og vil i aller høyeste grad be dem forklare deg hva de mener om situasjonen og at hun kan dø...Sikker du ikke har missforstått??? Ville trodd du ble innlagt om fosteret var så svakt...

Håper alt ordner seg for deg og jenta di =) Lykke Lykke til.

Skrevet

Takk for enda flere oppmuntrende svar. Det hjelper virkelig! :)

Var på ul kontroll hos lege på KK nå på torsdag som var, og ja, han sa rett ut at pga størrelse var det ikke sikkert hun overlevde normal vaginal fødsel og jeg måtte kansje vurdere ks. Min mor var med meg og satt der med meg hele tiden. For vi var begge sjokket over beskjeden har fortalte oss. Jeg begynte jo å gråte, for å få høre noe slikt er jo grusomt.

Så ja dessverre, var de beskjedene jeg fikk.

Håper legene tar helt feil og at jenta mi er helt frisk.

Selv er jo ikke liten, er 173 høy, men er ganske slank. Samme med barnefaren. Jeg var selv 3500 da jeg ble født så jeg var en middels stor baby..

Skrevet

Må bare si at det rart av legen å si noe sånt kun basert på dette med vekten. Ikke at jeg er noen ekspert, men såå liten er hun jo ikke?

Kanskje få en second opinion?

Igjen, ønsker deg lykke til, uansett hva det blir til!

Skrevet

Mest sannsynlig er det morkakesvikt inne i bildet her?

Regner med at du får målt blodgjennomstrømning i navlestrengen osv.

"Problemet" er helt sikkert ikke bare at barnet veier litt lite - er jo ikke noe problem med en baby på 2,2 kg i seg selv. Men det må være noe med ÅRSAKEN til at veksten er flatet ut.

Du bør ta kontakt med legen/sykehuset og spørre litt mer rundt det du lurer på.

Lykke til!

Skrevet

Tantebarnet mitt var kun 2100 g og 43 cm da hun kom til verden etter fullgått svangerskap, og hun var frisk og fin:-)

Skrevet

Godt å høre :)

("Problemet" er helt sikkert ikke bare at barnet veier litt lite - er jo ikke noe problem med en baby på 2,2 kg i seg selv.

Men det må være noe med ÅRSAKEN til at veksten er flatet ut.)

Det er sant, det er jo årsaken de prøver å finne. Men morkake og navlestreng er som den skal. Og etter 9 ekstra ul undersøkelser og sparketester har de ikke funnet noe.

Håper ikke det er noen årsak til at den lille er så liten. Kansje hun rett og slett bare er veldig liten. Men legene vil jo ikke godta det..

Skrevet

Hvilket sykehus er du på kontroll hos?

Har du hørt om å få bli utredet på Rikshospitalet eller St. Olav's (avhengig av geografi)?

Skrevet

Hører til haukeland sykhus i Bergen.

Skrevet

Der er de jo også flinke... Regner med at du har vært innom avdelingen som driver med fosterdiagnostikk?

Uansett; forstår at du tenker mye om dagen, og at det ikke er så lett å fokusere på at det "bare" er noen dager igjen av svangerskapet...

Ønsker deg uansett lykke, lykke til!

• 4 uker senere...
Skrevet

15 februar kom lille jenten min til verden! :D 2 uker og 4 dager før term.

Hun var helt frisk.. men veide kun 2090 g! så legene hadde rett.. hun var pitteliten.

Grunnen til det var at morkaken ikke gjorde som den skulle. Ga ikke nok næring/mat til veslejenta. Så hun sultet litt inn i magen. Så hun har det heldigvisbedre på utsiden. I dag 23 dager gammel veier hun 2720 g. Så hun har gått fort opp i vekt :D

Skrevet

Så flott at det gikk bra :) Føler virkelig med deg for den tiden du hadde før fødselen.

Lykke til videre med den lille prinsessen din :)

Skrevet

Gratulerer så masse, og så flott at det gikk bra, og at det fortsetter å gå bra med lillejenta!

Skrevet

Gratulerer med den Lille Prinsessa!! Så godt å høre at det er over, og du slipper å bekymre deg mere. Høres ut som dere har det veldig bra begge to. De legger raskt på seg når de har fått litt lite næring "der inne". Lykke til og kos dere masse sammen..;0)

Skrevet

Gratulerer så veldig mye!!!! Kjekt å høre at alt går bra!

Ble det ks? Koselig om du orker å fortelle fødselshistorien din når du er klar for det, alltid kjekt for oss damene som venter å lese;)))

Gjest Mangebarnsmamma *høygravid*
Skrevet

Så flott det gikk så fint med dere:) Gratulerer så mye!

Skrevet

Hei liselottea ;)

Jeg er selv gravid med en liten jente som er under gjenomsnittet, men er ikke bekymret. Er straks i uke 32 og får god oppfølging. Jeg er ikke bekymret. Når jeg selv kom til verden ble jeg født i ukle 26 og veide 792g. Jeg er frisk og fjong og absolutt ikke undervektig i dag (humre, humre). Fikk ingen av de sykdommene som nesten "alle " da får. Cp etc.

Det som ble min mor fortalt når jeg kom til verden er at jente bebiser er sterkere enn gutter ofte.

Tenk positive tanker. Dette går nok bra!!

Skrevet

Der var jeg litt sent ute liselottea! Gratulerer så masse og alt gikk jo bra!! Godt å lese (";)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...