Gå til innhold

Lite foster :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 37 dag 4, og var på ultralyd i dag. Fant mål på lille jenten min og hun veier kun 2,2 kg. Noen andre som har lignende mål?? Eller har født små og undervektige barn før og alt har gått bra??

Er så redd for at det er noe gale med henne, Sykdom osv,...

Hilsen fortvilet og redd mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok ingen grunn til og være redd,mange som har født barn under 3kg:) barnet ditt er jo ferdig utviklet forde om vekten ikke er så stor;)

men forstår at du tenker på det.. men den har fortsatt et par uker på og legge på seg et par kg til;) hva har di sagt når du har vært på ul og kontroller da?? er di bekymret?. hvis alt ser bra ut med babyen på ul så har den nok det kjempe fint:)

Skrevet

De har ikke funnet noe feil med henne. Men de mener at hun nesten er farlig liten. Jeg går på ukentlig kontrol på ul og sparketest for å sjekke hjerterytmen hennes. Så de virker jo litt bekymret. Men er jo bare bra de følger med henne. Men uff, synes det er skremmende..

Skrevet

sa de ingenting til deg om størrelsen da? utover at h*n var litt liten....

jeg tenker at bebbisen din har fortsatt flere uker å vokse på, dette blir nok bra:)

Nevøen min var 2.6kg, feiler ikke han noe! Noen barn er små, noen barn er store! og husk, slike vekstestimeringer er ikke akkurat 100%, de kan ofte bomme med flere hundre gram.....

Skrevet

Jeg ble født 3 uker for tidlig, og var så vidt 2,3kg. Samboeren min var også 2,3kg da han ble født. Og vi var begge helt friske:)

Skrevet

Hun hadde vokst 250 g på to uker. Fikk beskjed om at på neste kontroll så bestemmer de seg for om de skal sette i gang fødselen eller ikke. 2,6 kg er jo ganske lite ja. Rundt det de tror hun kommer til å være i uke 40. rundt 2.5. Men ble nevøen din født før termin? For premature babyer pleier jo å være små. Men ikke normalt å veie så lite rundt termin..

Jeg har fått høre at de ofte kan bomme med flere hundre gram, men han mente det var motsatt. At fosteret ofte veide mindre enn de trodde.Så håper ikke det stemmer i mitt tilfelle..

Skrevet

Hei!

Jenta mi vokste lite på slutten, og fødselen ble satt i gang 13 dager før termin. Hun var ikke så liten som din da, men kom ut 2791 gram tung. Vet om flere som har født barn under 3 kg, og de har alle vært friske og raske :)

Skrevet

Venninnen min fødte uke ca 37 (4 uker før termin) og fikk en frisk og fin jente på 2,2 kilo! Hun er nå stor skolejente, flink, smart og grei! Det går helt sikkert bra skal du se! :-)

Skrevet

kan det være at du ikke er så langt på vei som du tror? Er terminen sikker?

Skrevet

jeg fikk en liten sønn 36+5 ,han veide 2320g og var 46cm =) frisk og fin.. tror du skal slappe av :) gled deg til han el hun kommer :)

Skrevet

det kan jo også være at målingene de gjorde ikke stemmer helt, når jeg fikk sønnen min for tre år siden tok de ul dagen før han ble tatt med ks, da sa de at han var rundt 2700-2800 gram og ut kom en liten gutt på 2230 g. som er frisk og rask i dag.

Skrevet

Samme dag som jeg fødte ble fosteret estimert til 2700 gram.

Når han kom ut 6 timer senere var han nesten 3300 gram.

Skrevet

hei. jeg måtte ta keisersnitt med jenta mi da de fant ut at hun i uke 37 + 2 ikke var mer enn 2,2 kg. det ble planlagt at jeg skulle settes i gang dagen etterpå fordi de mente hun ville få det bedre på utsiden. jeg ble satt igang dagen etterpå, men fordi hun hadde fått for lite næring over lengre tid, ble hun veldig stresset av veene mine. fødelsen ble da stoppet å de ble enige om keisersnitt dagen etterpå. hun ble født 2100 g, å trengte litt hjelp i starten med ammingen osv, da de er litt svakere enn andre barn. etter 3 uker på intensiven kom vi hjem.. derfra har alt gått som på skinner. hun la veldig fort på seg. i dag er hun 5 år, passe vekt og litt høyere en normalen.. det går nok bra skal du se.

vet de hvorfor hun ikke er større? har du svangerskapsf?

Skrevet

Jeg blei satt igang i uke 37 pga for lav tilvekst. Gutten min veide 1800 g og var 42 cm lang, men frisk som en fisk, og bare litt sulten..;0). Vi var en uke på nyfødt intensiv bare. Lykke til det går sikker fint.

Skrevet

jeg fødte 2 dager før termin, og fikk ei bitte lita jente på 2610 gram og 49 lang:) hun var helt frisk og fin:) og er idag en aktiv 2 åring som er like stor som alle andre 2 åringer:) det var som jordmoren sa den gangen, at alle kan ikke føde store barn.... og noen er bare sånn, at de føder små barn:) er 38 uker nå, og var på vekststimering i uke 34, og denne jenta er og liten. dog litt større enn førstemann, men fortsatt ikke den største babyen. de tippet på rundt 3kg ved fødselen:) så blir spennende å se:)

så ikke bekymre deg:)

Skrevet

Har du vært til jordmor?

Jeg går hovedsaklig til jordmor, og hun har en god "håndfølelse" med størrelsen.

Jeg var på ekstra ultralyd tirsdag, denne uka, og når de måler der, måler de jo bare beinlengden og hodestørrelsen. De kan jo ikke se hvor store barna er. Barn kan jo være like lange og variere med 2-2,5 kg ved fødsel. Og begge deler er jo likevel fullvoksne babyer:-)

Ta det med ro, du....dette går så fint at:-)

Hvis du klarer å slappe av med dette, har barnet ditt det bedre også må du huske:-)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange oppmuntrende svar. Jeg er helt fra meg og ber til gud om at lille jenta mi legger på seg mer så alt skal gå fint under fødselen. Har nesten bestemt meg for keisersnitt. Legen var så "slem" og sa at det var jo dumt å ta unødvendig keisersnitt. Altså at jeg fikk et stort arr og den lille jenta mi ikke overlevde. Da ble jeg ganske så sur. Kansje derfor jeg er så nedfor. Har kun fått negative tilbakemeldinger fra legen og jormødrene jeg går til på kvinneklinikken i Bergen. Om at jeg er så tynn og må spise mer (og jeg spiser mye), at babyen min kansje er syk, selvom de ikke finner feil.

Kunne ønske de kunne fokusere mer på det positive. At ja hun er veldig liten, at hun ligger under 2.5 persentil, men at det kan hende at hun bare er liten. Som jeg leste en av dere hadde fått beskjed om : ikke alle føder store barn.

For hver gang jeg kommer hjem fra den ukentlige kontrollen oppe på haukeland låser jeg meg inne og ligger i sengen i flere døgn før jeg kommer meg på beina igjen og sosialiserer meg med andre en kjæresten min og min mor. Men da er det som oftest bare en dag eller to til neste kontroll, og jeg blir like knust og lei etter hvert besøk der oppe. Men de gjør jo bare jobben sin, og det er jo selvfølgelig ikke legene sin feil at hun veier så lite. Men etter å lest innlegg her høres jo det ikke så veldig unormalt ut. Det har ikke legene fortalt meg. Kun negativ respons dessverre :(

Så tusen takk jenter!

Skrevet

det går nok bra med babyen din skal du se! leger har en tendens til å behandle pasienter som "samlebåndsobjekter" og virker derfor veldig ufølsomme.

Jeg ville ikke tatt keisersnitt uten at jeg var helt nødt hvis jeg var deg. Jeg har en risikofødsel foran meg, ikke for barnet men for meg, og fikk valget mellom vaginal fødsel og ks. Tenkte først at det helt klart måtte bli ks, men etter å ha sjekket litt mer rundt det så har jeg bestemt meg for vaginal fødsel. Det er en STOR operasjon og de syr i 8 lag, og faren for infeksjon er mye større ved ks enn ved andre operasjoner, og jeg skal love deg at du blir knallsyk får du betennelse i såret. Hørte om ei jente som ble liggende på sykehus i 6 uker pga infeksjon og måtte operere mange ganger før hun ble kvitt infeksjonen,og var så syk at hun klarte ikke ta seg av barnet. Så er det ikke en veldig god grunn til det så ville jeg ikke valgt ks var jeg deg, i de aller fleste tilfeller er vaginal fødsel det beste for barnet også.

Uansett, masse lykke til!! babyen din er nok helt frisk skal du se!

Skrevet

Huff nei keisersnitt er ikke noe jeg selv vil. Har vært på svangerskapskurs og jeg føler meg klar for normal vaginal fødsel. Men legen sa at det var ikke sikkert den lille kom til å overleve en normal fødsel. Pga hun var så liten...

Så da har jeg ikke noe valg. Vil heller ha planlagt ks, en akutt. For en mulighet er jo å sette i gang normal fødsel og se om det går, og visst det blir for mye babyen, så da ta å sette i gang ks.

Vet ikke hva som er best jeg...

Skrevet

Har ingen erfaring med Haukeland selv, men det jeg har hørt derfra er at omtrent bare negativt. Synd og trist at du opplever dette. De har rykte på seg for å være konservative og i prinsipp i mot sectio så lenge det ikke er absolutt nødvendig. Vil de at du skal føde vaginalt, for å se om det går, og så evt ta akutt sectio?

Skrevet

Jeg blei satt igang med overvåking, fordi det var en risiko for at barnet ikke tålte en vaginal fødsel, dersom det viste seg å stemme skulle jeg avbrytes og ta ett keisersnitt. I mitt tilfelle gikk alt så kjempe fort at det ville ikke kunne blitt utført noe KS uansett, men min lille mann på 1800 g tålte fødselen fint og var i fin form alt tatt i betraktning. Så det er utrolig synd at helsepersonalet rundt deg skremmer deg så, det er jo egentlig deres jobb å veilede deg, og støtte deg. Masse lykke til!!

Skrevet

Hei.

Syns det høres ut som du har fått mye rare beskjeder fra legene. Lav fødselsvekt kan jo være en risiko, men det er mange som fødes med vekt fra 2.2kg uten at en vaginal fødsel er noe risiko. Så dersom det kun er vekten de reagerer på syns jeg det høres rart ut..

Jeg får små barn.. Tvillingene var 2.2 og 2.6kg 11 dager før termin, små i forhold til svangerskapslengde, men ellers sterke! Vi var på sykehuset en uke i stedet for tre dager bare for å se at de la godt på seg før vi fikk reise hjem. Jeg var selv 2.4kg da jeg ble født, og barna mine er som meg små av størrelse, men følger helt sin egen kurve!

Lykke til!!! Håper du får bedre beskjeder neste gang du er der! Og ring gjerne jordmoren din for en samtale, kan være godt å snakke med fagfolk når man blir usikker og får mange forskjellige beskjeder fra forskjellige leger!!

Skrevet

Ja det er kun vekten som er "feil".. De har ikke funnet noe annet. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg får slike beskjeder.. Jeg blir jo så fortvilet og redd. Men er kansje greit å være litt forberedt på at det kan gå galt, og at hun ikke er helt frisk. Men håper på det beste :)

Hun er nok ca 2.5 kg med fødselen. Og det er jo ikke såå lite.

Så betryggende å høre at dere også har født små barn og at alt har gått fint :)

Skrevet

Dette ligger LANGT utenfor kompetanseområdet til jordmor!!!

Dette handler ikke om å estimere vekt rett eller galt, men at barnet er dysmaturt. Da blir det VELDIG feil å henvise til jordmødre, som tross alt ikke har noen medisinsk kompetanse!!

Skrevet

Jeg går til lege når jeg er på ukentlig ultralyd kontroll. Så er de som finner ut av vekten hennes osv.

Og de har jo peiling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...