Chrizzie Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Jeg synes gutten min på 3,5 mnd spiser så lite i forhold til før... Han virker ikke sulten og vrir seg ofte unna puppen. Han har sovet hele netter til tross for lite mat, men i natt har han våknet tre ganger... Opplever dere det samme? Jeg fullammer...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jeg gir mme, og opplevde det samme da hun var 3,5. Plutselig spiste hun bare halve dosen... nå er hun snart 5 mnd, spiser litt mer, men ikke ikke mye som da hun var 2-3 mnd. Men hun følger kurven sin helt perfekt, så hun får i seg det hun trenger. De regulerer jo matinntaket sitt selv de små, og de trenger vel ikke like mye hele tiden tenker jeg.
Gjest Kira06 Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg tror det er ganske normalt at appetitten til disse små varierer. Så lenge han legger på seg, så hadde jeg ikke vært bekymret. Det er jo også helt umulig å vite hva han får i seg når du ammer. Jeg trodde det samme om datteren min når hun var rundt 4 mnd, og spurte mamma (som er barnepleier). Hun sa at det ofte også virker slik, fordi de blir så mye raskere ferdig når de er eldre og har mer kraft når de suger. Så lenge han ikke virker sulten og vekten går oppover, hadde jeg ikke bekymret meg over det.
Romeren Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Vet ikke om det er det samme "fenomenet", men jeg har det sånn med min straks 12 uker gamle gutt: han er ikke like ivrig ved puppen, vrir seg bort og lignende. Jeg har en teori om at det handler om at de er blitt mer opptatt av omverdenen rundt seg og ikke har "tid" til å spise lengre. Han blir nemlig veldig fort distrahert, jeg kan verken hoste eller prate litt høylydt før han vrir seg unna og blir liggende å se seg rundt for å se hvor lyden kom fra. hehe... Av denne grunn spiserhan best om natta eller rett etter at han har våknet, og fremdeles er litt gir trøtt til å helt følge med. (enkelte ganger har jeg også lagt genseren min litt over øynene hans når jeg ammer, så han ikke skal bli distrahert så lett... )
Chrizzie Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2010 Det høres veldig kjent ut det du skriver, Romeren, for sånn er det her også... Føler at jeg mister melk også, men er så usikker... Forrige uke hadde han kun lagt på seg 40 g, men helsesøsteren sa at så lenge han legger på seg er det ok. Jeg rakk ikke helsestasjonen i går på åpen dag, så jeg får veie han til onsdag igjen. Men godt å høre at det ikke bare er meg som opplever dette Da er det vel normalt, håper jeg!
Romeren Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 (ser forresten at det var en del feilskriving her. Iphone-ordboka har skylda! )
Romeren Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Jepp, jeg også føler at jeg har lite melk. Men jeg tror han klarer seg, altså. Ikke veid han på et par uker nå, men det er godt hold i han fra før (6,8 kilo da han var 10 uker), så jeg er ikke så redd for vekta egentlig...
Chrizzie Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2010 Han har nok å gå på her også... Veide 7510 for en uke siden, da var han litt over 3 mnd. Krysser fingrene for at alt er bra Men jeg blir litt skeptisk siden jeg har blitt fortalt at det sikkert snart vil komme noen økedøgn fordi de trenger mer, men de har jeg ikke sett noe til...
Romeren Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Pjff... Økedøgn har han her hatt, men hva hjelper vel det om han ikke vil spise dagen etterpå. Så jeg hadde skikkelig brystspreng en stund, og så vips gikk det over. Typisk! Han er stor gutten din da! Hvor stor var han da han ble født da?
Chrizzie Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2010 Har sliti mye med brystspreng jeg også... Deilig å bli kvitt det og slutte med pumpingen.. Men det har vært kjekt å ha litt melk i fryseren da! Ja, gutten min var stor da han ble født; 4210 g og 53 cm. Så han er litt større enn de fleste jeg har sett på hans alder... Men kanskje de tar han igjen nå som han ikke legger på seg så mye mer, og lengden har også stagnert litt nå.. Var 65,5 cm ved 3 mnd kontroll.
Romeren Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Ok. Min var 4110 gram og 53 cm ved fødsel, så de er nok litt like i størrelsen våre to.
Romeren Skrevet 13. februar 2010 #13 Skrevet 13. februar 2010 Apropos "brystvegringen", eller hva jeg skal kalle det: Hender det at din begynner å gråte når du skal legge han til? I dag var jeg i byen, og når det var tid for mat tok jeg han med opp på en kafé. Og gjett om ikke han begynte å storgråte med en gang jeg skulle legge han til, det var rett og slett umulig å få i han noe selv om han var kjempesulten. Jeg måtte bare pakke sammen og skynde meg hjem... Hjemme bare ammer jeg liggende for tida. Han virrer noe fælt hele tida, bortsett fra om natta da. Og de siste gangene jeg har prøvd å amme han i offentligheten har det rett og slett ikke gått i det hele tatt. Uff. Føler meg ikke særlig bra når han begynner med det der når vi er ute... Og for ikke å snakke om hvor upraktisk det er! (Tror dette er noe jeg må prøve å ta opp med hs på mandag...)
Chrizzie Skrevet 14. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 14. februar 2010 Ja, dette opplevde jeg i begynnelsen da appetitten ble mindre... Men da fikk jeg han til å sove istedet. (Vi var på kafè på barseltreff). Men nå har han vært mye bedre på puppen de siste dagene. Vi ammer alltid liggende hjemme da jeg synes vi får til det best, men han gråter som regel ikke når jeg legger han til puppen, men heller midt i ammingen. Men som sagt, de siste par, tre dagene har han blitt mye bedre Aner ikke hva som har vært problemet hans, jeg, men han er litt tett i nesa om dagen og litt slimete i halsen, så kan jo hende det er derfor han ikke har vært helt seg selv de siste tre ukene.. Han våkner mye om natta pga nesa, og da har vi ammet i tillegg, så han har fått i seg mer melk nå. Skal veie han til onsdag, så får vi se hvordan vekta er etter de siste to ukene.. Er litt spent.
Romeren Skrevet 18. februar 2010 #15 Skrevet 18. februar 2010 Trekker denne opp igjen jeg, for å høre hvordan det går... Så bra at han er blitt mer ivrig på puppen igjen, da! Her ammer vi fremdeles KUN liggende, og av en merkelig grunn bare ved hans venstre side. Prøvde kaféamming i går igjen, men det var bare en vits. Veide han forresten på mandag, og han har gått opp 240 gram på 2 uker. Ikke helt ille (han veide 7040 gram da), men såklart mindre enn det var i begynnelsen. Har ikke snakket med hs om noe av dette med vekta eller ammingen, men tenkte å gjøre det. Jeg er litt redd for at jeg legger til han en vane nå for tida med å KUN amme liggende. Hvordan var vekta da?
Chrizzie Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har dessverre ikke fått vært og veid han enda... Siden det har tatt seg opp litt igjen (fortsatt litt opp og ned), så har jeg valgt å holde han hjemme pga veldig tett nese og at han har vært i dårlig form.. Er litt forkjølet stakkar.. Og siden jeg har vært mye oppe om nettene pga den dumme nesa, så har vi vært så trøtte på dagen at vi har sovet litt for å hente oss inn igjen. Men jeg skal på 4 mnd kontroll om en uke, så da får vi se hvor mye han har lagt på seg de siste tre ukene. Han virker så fornøyd om dagen, så jeg tror nok ikke det er noe problem Det var bra vekt på din, synes jeg, i hvert fall til å tulle med spisingen! Det er jo kjempebra! Min gikk jo bare opp 40 g på en uke sist jeg veide..
Romeren Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Jepp, vekta er jo god, og helsesøster mente faktisk at en del av problemet kan være at jeg gir han for ofte rett og slett. Nå trekker jeg tida ut til han virkelig selv gir signal om at han er sulten, og da spiser han altså! Kanskje bare i fem minutter, før han mister interessen, men det funker! Er han sulten nok spiser han når jeg sitter også, og jeg trenger ikke å lure han med smokken eller andre lure triks som jeg har brukt i det siste. Rådet fra helsesøster var nemlig å prøve å la han regulere dette med spisinga selv, og så skal jeg komme inn igjen på tirsdag for å veie han. Tenk at svaret på hvorfor han har hatt denne brystvegringa, eller hva jeg skal kalle det, kan være så enkelt: Han var rett og slett ikke sulten. (Jeg har jo blitt så vant til at han spiser så mye, for det gjorde han jo i begynnelsen.) Håper det ordner seg, for oss begge! Og godt å høre at det går bedre med dere!
Chrizzie Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 19. februar 2010 Hmmm, det var jo egentlig ganske logisk, og det skal jeg virkelig tenke på selv... Jeg har nok hatt akkurat samme tankegang som deg... Er så vant til at han spiser med tre timers mellomrom, og da mye om gangen, men tror jaggu jeg skal gjøre det samme som deg Når jeg tenker meg om er det sjeldent jeg ser at han virkelig er sulten lenger. Jeg bare legger han til puppen automatisk når det har gått tre timer... Huff, man føler seg jo nesten litt dum når det er så logisk. Hi hi..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå