Gå til innhold

eggløsning og mulig tett eggleder + ultralyd/scanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått sjekket om det var passajse i egglederne (kontrastveske). På den ene siden var det ikke passasje, men de kunne heller ikke bekrefte at det var tett - da alt så veldig bra ut.

Snakket med gynekologen etterpå i forhold til ultralyd/scanning for å se hvor egget slippes. Gyn mente at dette ikke var noen vits. Hadde man eggløsning så kom det egg der det var passasje var svaret.. Jeg har VELDIG stabil syklus og kjenner når el kommer og er ikke klar for hormoner.

Mange her som begynner å bli riktige eksperter på dette området. Har dere noen tips?? Er det bare å høre på gyn og fortsette som før og håper at det til slutt klaffer (blir jo lei av negative tester etter noen forsøk også).. Har barn (2 år) fra før, så jeg vet at jeg kan bli gravid. Men er jo eldre nå, og realistisk i forhold til at det kanskje ikke går en gang til..

Alle tips mottas med et hjertelig takk.

Og beklager at jeg signerer som anonym, men noen ganger føler man bare for å være det!

Skrevet

Jeg er heller ingen ekspert på dette. Ble gravid med vanlig inseminasjon forrige runde.

Men jeg har alltid trodd at venstre eggled/stokk var en "leverandør" og høyre siden en annen. Og at man hadde el fra enten venstre eller høyre annen hver syklus?

Dere som har vært gjennom dette (scanning/ivf) er det noen som vet dette bedre enn oss?

Jeg sliter også med å komme i mål med nr. 2 - foreløpig uten hormoner.

Skrevet

Hei,

jeg synes det høres ut som du har fått litt rare råd fra gynekologen, jeg.

Er det ikke passasje i egglederen ved kontrastundersøkelse, er da sjansen stor for at den faktisk er tett. I så fall bør du scannes hver syklus for å se om du har eggløsning på riktig side. Det er ingen automatikk i at eggløsning bare vil skje på den siden som har en åpen eggleder, og det har vært i hvert fall en aktiv bruker her inne som sjekket dette før hver danmarkstur.

Skrevet

MamT2:

Det er vistnok ingen automatikk i hvilken side eggløsningen skjer på, dvs det er ikke annenhver gang.

I følge min gynekolog så er det den største follikken som er dominant og undertrykker de andre, og det er tilfeldig hvilken side denne follikken er på.

Skrevet

Hei,jeg skal også ta kontrastvæske i egglederne i mars.

Var det vondt?

Jeg må bare spørre jeg. Vet ikke hva jeg går til :-/

Har vært igjennom to inseminasjoner,men ingen positive tester dessverre.

Hvis det ikke var passasje i den,men heller ikke tett??!!?? hva er det da? Jeg tror jeg kanskje jeg hadde kontaktet en annen gynekolog jeg...

Noe må det jo være... ?

Merkelig. Uff,når det blir sånn,blir man så usikker,og da føler man det er bortkastet å ta sånne tester :(

Lykke til ihvertfall :)

Tyrejenta

Skrevet

Hei.

Det var merkelig uttalelse: ingen passasje, men kunne ikke bekrefte om den var tett eller ei.

Jeg har en tett eggeleder og den ble påvist etter laproskopi for mange år siden. Vi tok likevel et sjekk med kontrastvæske for å se om den evt hadde åpnet seg underveis - nei, den var forsatt tett. Og det kunne man tydelig se på UL skjermen. Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet gynokolog. Jeg også hadde en gyn som sa at det ikke var noe vits å ta UL hver syklus, jeg måtte bare ta sjansen sa hun (Medicus i Trondheim). Rart og kostbart råd tenkte jeg og byttet gynokolog. Jeg fant en annen gyn og tok UL hver syklus for å se hvilken side folikkelen var dominant. En gang hadde jeg folikler på feil side 4 mnd på rad :-(

Mitt råd er: bytt gynokolog, be vedkommene lese resultatet fra kontrastvæskeundersøkelsen og vurd evt ny undersøkelse. Spør folk her inne om det er noen som kan anbefale en dyktig gyn du kan være trygg på at vedkommende vet hva h*n gjør.

Det positive er at du har et barn på 2 år, du kan jo bli gravid :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...