Gå til innhold

Imunforsvaret mitt ødelegger alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nå to ferskforsøk og et frys bak meg. Og har siden oppstart for mange måneder siden lagt merke til at jeg i HVER ENESTE medisinfri syklus mellom forsøkene blir jeg forkjølet og ute av form!

Det virker som om ingenting biter på kroppen mens jeg går på medisiner eller ruger, mens det kommer raskt etter noen uker etter jeg er ferdig med medisiner.

Noen som har opplevd det samme?

Tenker jo mye rart, men kan dette være at medisinene mine skaper et for sterkt imunforsvar??

Har lest om flere her inne som har fått medisiner mot imunforsvaret og slik jeg har forstått dette så er det slik at imunforsvaret ikke skal skyve embryet fra seg pga et for aktivt imunforsvar...

For de av dere som har opplevd det, hvordan fant legen ut at dere trengte ekstra medisiner i forbindelse med imunforsvaret?

Jeg tenkte å høre her inne på deres erfaringer før jeg kontakter de. Så jeg kan ha litt kunnskap evt å "slå i bordet med" på en travel offentlig klinikk som bare kjører på med samme behandling hver gang :=)

Takker for alle erfaringer, kunnskap og tips:=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lurer også på dette så håper du får svar!!?!:)hvordan finer amn ut sånt??

mistenker ikke dette da men aner ikke hvordan kroppen oppfører seg i en sånn situasjon så kan jo ikke mistenke det heller på en måte....

men man grubler no og tenker på alt:s

Skrevet

Hei!

Har ikke opplevd det samme som deg med at jeg blir syk utenom forsøk, men forstår godt din frustrasjon og at du søker svar.

Jeg synes dette med infertilitet og immunforsvar er veldig interessant. Har akkurat kjøpt en bok som heter "Is your body baby-friendly?" (Alan E. Beer...). Han sier i denne boken at det er en sterk link mellom overaggressivt immunforsvar og infertilitet. Kjøpte boken på nettet, betalte ca 160 kr. Synes det står mye interessant i boken, og føler at det absolutt kan gi meg noen svar for hvorfor jeg ikke har blitt gravid selv om jeg har satt inn fine embryo 5 ganger nå.

Det står også om hvilke blodprøver og tester som bør tas dersom man har hatt 2 el 3 negative IVF forsøk på tross av god embryokvalitet. Hvor man kan bli testet for dette, vet jeg ikke.. I det private brukes det medisiner for å dempe immunforsvaret for at egget skal kunne feste seg og for at man skal forebygge mot tidlig abort. Jeg har spurt om å få immundempende medisiner i det offentlige, men blitt avspist med et "disse medisinene er ikke sukkertøy, så vi kan ikke bare gi det til hvem som helst". Har sendt kopi av journalen min til en privat klinikk hvor legen har anbefalt meg bl.a prednisolon ved et evt nytt forsøk, så håper dette kan gi meg et positivt resultat neste gang:o)

Skrevet

Jeg får medisiner for å "roe ned" immunforsvaret....noen får prednisolon i tablettform, jeg får Depo Medrol i sprøyte. Begge deler er kortison.

Legene har ikke funnet ut av dette på noen annen måte enn at jeg har abortert 4 ganger uten å bruke det.... Jeg har en del allergi.....og dermed trekkes konklusjonen at kroppen min kanskje har et overaktivt immunforsvar som behandler et lite embryo som et allergen - og angriper det istedet for å verne om det.

Å bruke kortison under svangerskap er kontroversielt og ikke alle leger applauderer dette da det ikke finnes statistikker på at det faktisk har en medisinsk verdi for svangerskapet.... Men - for noen har det faktisk gjort hele forskjellen og da mener jeg det er verd å prøve!

Skrevet

Hei sunshinebaby70!

Ser du ble gravid nå når du gikk på kortison, gratulerer!

Hvor ofte fikk du den sprøyten? Var det legene i danmark som sa at du burde prøve den eller legen din hjemme i norge?

Lykketil i svangerskapet!

Skrevet

Ja jeg føler vel at alle forslag jeg har kommet med så har det blitt avspist så langt i prosessen.

Jeg har alltid fått supre embryoer som deler seg perfekt, og føler selv på helsa at det kan være en link mellom imunforsvaret mitt og forsøkene. Er normalt sett aldri syk og slik har det vært i alle år, annet enn toppen en mild forkjørelse en gang i året kanskje. Og syntes derfor at det er litt merkelig at jeg blir tett i nesa, får vondt i halsen og litt verking i kroppen kun kort tid ut i medisinfri syklus HVER eneste gang....

Men vet at sannsynligheten for å bli avspist i det offentlig når jeg foreslår evt å se på det er stor:=)

Så har noen gode innspill på hva jeg kan be om å bli testet for eller forsøke utover det som har kommet, så blir jeg veldig glad. Føler jeg må ha konkrete innspill, og de i det hele tatt skal ta det på alvor.

Skrevet

Jeg har brukt medisin mot overaktivt immunforsvar. Bakgrunn, 4 aborter helt tidlig i svangerskapet. Det ble spurt om det er leddgikt i familien, for det er et tegn på overaktivt immunforsvar. Leddgikt er det på hele morssiden min hvor hun og alle søsken og bestemor alle er blitt delvis uføre av det!

Jeg har også allergi, men det glemte jeg å informere om, men det spiller sikkert inn. Er jo også tegn på overaktivt immunforsvar.

Uannsett, ble gravid og er straks 6 uker på vei og har ingen planer om å abortere denne gang:)

Jeg valgte å gå privat før offentlig pga nettopp bli riktig medisinert fra første stund!

Skrevet

Takk, Lie79:=)

Jeg skal gå inn å lese med engang!!

Skrevet

Hei Nita_86 :)

Jepp - gravid nå - spørsmålet er om jeg klarer å forbli gravid - og det er der kortisonen kommer inn for min del....

Det er legene i Danmark som har sagt jeg skal ta Depo Medrol. Min lege er skikkelig imot, men skriver ut resepter siden han er et bindeledd mellom meg og DK.

Første sprøyte skulle settes på dag 1-3 i syklus. Dette leste jeg på dag 2 - i en mail en fredag kl 17....så da fikk jeg ordnet alt på legevakten - selv om det ble poengtert at "dette er strengt tatt ikke en legevaktoppgave" :) Men - de fleste - også innen helsevesenet - synes jo historien er så spennende at jeg møter egentlig mye velvilje :)

Masse lykke til - håper du får DepoMedrol eller Prednisolon tabletter om du har behovet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...