Gå til innhold

gymtøy på skolen - inspirert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke slik at undervisningen i grunnskolen skal være kostnadsfri?

I klassen til eldstemann ønsket lærerene at barna skulle ha en bestemt plastmappe til ark og oppgaver. Denne, informerte læreren om, kunne hun ikke _be_ foreldrene kjøpe på bokhandelen, da den kostet , og skolen skal være kostnadsfri.

Ha da med gymtøyet? Kan man pålegge foreldrene å kjøpe gymtøy? Er det godt nok med skifteklær - eller må det være egne treningsklær som man kanskje ikke normalt har i huset (til vanlig, hverdagslig bruk)

Gymskoene skal være hallsko, har vi fått vite på vår skole. Hallsko er ikke noe man normalt har til hverdagslig bruk - ergo er det en ekstra kostnad.

For å dra det litt videre... Ransel koster også. Dette er også forventet at barna har.

Synes det blir litt paradoksalt.

Hva tenker dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Ransel og gymklær anser jeg som en selvfølge at barna har på skolen, og ser ikke problemet med å kjøpe det.

Selv om skolen skal være kostnadsfri, så er det noen ting og klær som bør kjøpes til barnas beste. Har man ikke råd til skolesekk (som man forsåvidt får i 1. klasse av skolen, samme med postmappe, fargeblyanter, blyant, viskelær og refleksvest.....mulige lokale forskjeller her) bør man kontakte sosialen.

Skrevet

gymtøy = t-skjorte + shorts/joggebukse = noe alle har??

Hallsko = joggesko som ikke har svart såle, dvs, vanlige joggesko, 150,- på økonomisko...og enda billigere på salg..

enig i at skolen ikke skal koste noe, men syns det er å dra den litt langt å dra inn gymklær og sekken..du kan jo sende med tinga i en pose om du vil...

Skrevet

Sorry, men jeg tenker at du høres ut som en "bortskjemt drittunge"?

Er du klar over hvor heldige vi er i dette landet? Det er ikke alle forunt å få gratis utdanning, flotte&relativt nye (gratis!) bøker, gym med fint utstyr i sportshaller mange barn i Afrika ville gispet om de så, osv. osv.

De fleste unger er i dag med på fritidsaktiviteter, som ofte innebærer sport. Det holder da å ha en joggebukse og en t-shirt?

Strengt tatt trenger jo ungen din underbukser for å gå på skolen liksom. Skal Staten bekoste det også?

Skrevet

Hehe... Tror neppe du forstod innlegget Mom2Two. Les det en gang til.

HI, jeg er enig, det er litt morsomt at de er nøye på at ting ikke skal koste noe på et punkt, men nærmest melker foreldre for penger og forventer ting på andre punkter. Helt i orden så klart, man må jo forvente litt utgifter med barn, men likevel litt artig :-)

Skrevet

Barnet mitt klarer sikkert fint å bli undervist på skolen - helt uavhengig om han har underbukse på :-D

Poenget mitt var ikke hvorvidt jeg var uvilllig til å kjøpe gymtøy - men pardaokset med prinsippet kostnadsfri skole. Kan man ikke be noen kjøpe en plastmappe til kr 20 (der fant jeg prisen) - er det merkelig at man kan be noen kjøpe gymsko (annet innlegg i dag)

Vet forøvrig ikke hvordan skolene er der du bor - men her er det ikke mye snakk om:

- flotte&relativt nye bøker - nyeste er 10 år gammel og fullstendig utdatert

- gym med fint utstyr i sportshaller. gym får de ha på en annen skole hver annen uke, tilbudet er ekstremt dårlig sier oppverkst-bydels-personen

skolen har 580 elever. det er plass til 300. derfor er mesteparten av utearealet dekket av barakker til undervisning.

Hva de gisper over i Afrika er ikke mye relevant når vi diskuterer norsk skole. (dårlig hersketeknikk det der)

Forøvrig plager det meg aldeles ikke å betale for litt av hvert som barna trenger på skolen. Det var altså paradokset jeg forsøkte få frem... :-)

En annen ting er at om det ikke plager meg personlig å bruker penger på barnets behov på skolen - så plager det andre. Noen foeldre har strammere økonomi enn andre.

Annonse

Skrevet

Vi lever i én verden, selvsagt er det relevant hvilket tilbud barn i andre land har.

Skolen til mitt barn har en av landets dårligste bygningsmasser (seriøst!), og er vedtatt totalrehabilitert for mange år siden, men ting tar tid osv. Men det er engasjerte lærere, og de ligger i norgestoppen på nasjonale prøver osv. For et eller to år siden var den vel den beste skolen i landet. Skolen ligger midt i "storbyen", utearelet er skralt.

Ja, det kan være tungt for en del foreldre å betale for ransel og gymtøy. Men er man i en slik situasjon så er det jo ikke bare dette som er tungt, men det er tungt å ha nok penger til strøm, mat, klær, medisiner, tannlege, busskort, telefon osv. også. Mange blir fanget opp av støtteapparatet, ikke alle. Men det er altså ikke enestående i forhold til skole at noen har stram økonomi.

Men når det gjelder f. eks leirskole og slike ting, så mener jeg at man må legge seg på en linje som gjør at alle kan være med. Hvis ikke synes jeg heller man skal la være. Derfor skjønner jeg ikke at man ikke bare kan holde seg innenfor den summen som faktisk blir bevilget per barn (som er nok til å dekke leirskole i følge rektor på vår skole).

Skrevet

Vi lever også i ett land - og det er lokale forhold vi diskuterer. Derav mangler relevansen til resten av verden.

Det med leirskole og skidager og andre slike happenings er faktisk vanskelig. Den linjen som gjør at alle kan være med gir omtrent ingen et tilbud. La være kan man heller ikke - for da blir den skyldige fattiglusen fort pekt ut. Stigmatisering er ikke gøy.

Lykken på vår skole er at leirskolen blir booket i 1 klasse - da har man noen år på å møte den økonomiske utfordringen.

I år valgte jeg faktisk å gjøre noe med saken. Skidagen for 5 og 7 klasse blir betalt av meg. Hele greiene, ferdig arbeid.

Da sikrer jeg at alle får samme gode tilbudet - og ingen trenger flisespikke om penger.

Eller som de diskuterte i FaU.... ååå... kan ikke de som ikke har råd bare ta i mot noen kroner eller gå på sosialen...

På sosialen får man neppe sponset alpinkort og leie av ski, tenker jeg.

Skrevet

Betaler du for 5. og 7. trinn sin skidag? Altså alle elevene? Hatten av for deg og all ære - men skammer skolen og kommunen seg ikke litt?

Skrevet

Det med én verden og ett land blir en sirkulær diskusjon, lar den ligge. Noen liker ikke å se lenger enn ut av stuedøren, det kan være både vondt og slitsomt.

Man kan faktisk fint få leirskole til en pris som dekkes av den stykkprisen staten dekker per barn. Jeg tror ikke leirskole trenger å være ekstravagant for at det skal bli en fin opplevelse for ungene. Jeg tror f. eks fint man kunne leid en billig hytte i Nordmarka og laget et tilpasset opplegg. Det må ikke være en uke på Sørlandet liksom. Mange av leirskolene er jo reneste rip offen, og koster mer enn en tur til utlandet.

Betale skidagen? Er ikke skidagen gratis sånn uansett da? Her tar man bare tbanen til Marka, alle tar med seg noe å grille, så er man i gang.

Og det er ganske arrogant av folk å komme med den uttalelsen om å ta i mot penger eller gå på sosialen. Det er snakk om selvrespekt og integritet. Det er ikke noe lettere å vite at noen andre dekker skidagen, fordi noen ikke har råd. Men som sagt, jeg skjønner ikke helt at skidag trenger å koste da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...