Gå til innhold

Mat og døgnrytme 7 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er døgnrytmen og hvor mye mat gir dere til deres 7 mnd gamle babyer? Her er det sånn vi har det

05.30 - mm, sover deretter videre

08.30 - mm, står så opp

10.30 - mm, så sove

12.00 - våkner, får havregrøt (4mnd grøt) så mm

14.30 - mm, så legge seg mellom 14.30 og 15.00

17.00 - våkner, banan, så mm

19.30 - maisgrøt (4mnd grøt) så går vi på badet

21.00 - mm, så sengen, sover da som oftest til rundt 04.30-05.30 ca hvor vi er på starten igjen

og hvordan jeg tenker vi skal prøve å ha det.

05.30 - mm, sove videre

08.30 - stå opp, deretter litt brødmat også mm/vann??

10.30 - mm??(eventuelt ingenting før sove?)

12.00 - en eller annen type 6mnd grøt (hvilken??)

14.30-15.00 mm eller banan/fruktmos? Hva er best??, så legge seg

17.00 Våkne, middagsmat (begynne med potet/gulrot/brokkoli eller middagsglass??

19.30 Grøt (en eller annen type 6mnd grøt?)

20.30 mm, så sove??

Ser at middagen blir sen, men sånn vil det være når jeg begynner i jobb og.. Tar i mot alle tips med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min er 6 mnd og vi har denne rytmen

07-08: står opp og får litt maisgrøt i tillegg til mm

09-10:ca to timer etter at han har våkna sover han i 30 min

10-11:mm

12-13: sover i 30 min

13-14: halv pakke fruktmos og i tillegg mm

14-15: sover i ca 30 min

16-1630: middag(lager noe selv og bruker noe middagsglass) og drikker vann, så i tillegg får han mm

1645-1715:sover (som regel) i 30 min

1830-19: mm

19-1930- sengetid

Du setter spørsmål i parantes på rytmen du ser for deg, og til det vil jeg nesten si at du bare bør prøve deg frem på hva ungen liker. Til middag vi jeg anbefale at du bytter p å lage selv og kjøpe middagsglass, slik at ungen vender seg til begge deler. Vi har laget potet og gulrot, og har tenkt å prøve ut forskjellige ting etterhvert, men introduserer bare en ting om gangen, tilfelle han skulle reagere på noe så vil jeg vite hva det er.

Vi har hittil brukt maisgrøt, men har nå kjøpt havregrøt for å prøve, men har akkurat introdusert mangomos, så prøver det et par dager til før jeg prøver den nye grøten

Skrevet

Tvillingene mine er 7 mnd. Slik ser dagen vår ut;

De står opp mellom 07 og 08. Da bruker vi god tid på badet, de elsker å være der. Så spiser de 250 ml melk til frokost. Så sover de tre kvarter/time etter ca to-tre timer.

Ca kl 12 er det lunch. En skål grøt + litt melk, evnt. vann.

Middag ca kl 15.30; et middagsglass + vann. Så sover de en dupp til. Varierer veldig vedr. hvor lenge de sover. Jenta mi sover ikke så mye iløpet av en dag, gutten sover litt mer.

Kl 18.30 får de melk blandet m. maisgrøt, full flaske. Så er det natta kl 19.00.

Innimellom får de most banan, fruktmos el.l, men de er ikke så glad i det. Vann har de tilgang til hele tiden, men sutter mest på tutekoppen:)

Skrevet

Hvorfor gir du 4 mnd grøt til en på 7 mnd når det finnes grøt som er beregnet fra 6 mnd?

Skrevet

Grunnen til at jeg gir 4mnd grøt, er at jeg begynte med grøt når hun var 6mnd, og tenkte at jeg måtte begynne med en mild grøt.. Men etter grøten vi har i skapet nå er tom, skal vi gå over til 6mnd grøt, men vet ikke hvilken som er best? Og da må vel jenten vår venne seg til den ved å få den på dagen først? Føler vi har litt flere måltider enn andre..

Skrevet

Hun var da mye våken gjennom natten, våkner tidlig for mat og legger seg seint. Min legger seg halv syv-syv. Ikke oppe før åtte på morningen.

Skrevet

vil anbefale å prøve nye produkter på dagtid ja, tilfelle barnet får reaksjoner

Skrevet

Men hvordan få henne til å sove mer om natten? Bør jeg vekke henne om dagen så hun ikke sover så mye? hvilke måltider bør jeg beholde/starte med?

Skrevet

har du prøvd å gi sutt når barnet våkner om natte og lulle det i søvn i gjen istedet for mat?

bare et tips, jeg gjør det når min våkner om natten, han har ikke spist om natten siden han var rundt 3-4 mnd. nå får han mat tidligst kl 07, han er 6 mnd

Skrevet

Er begynt med det nå, før fikk mini mat to ganger per natt, nå holder det med en..

Skrevet

Og jeg er egentlig fornøyd med nettene, men lurer på hvordan dagene skal være, hvor mange måltider jeg skal gi, og hva.. Og lurer på om jeg skal prøve å få hun i seng til kl åtte..

Skrevet

foreslår at du tar deg en tur til helsestasjonen, der kjenner de deg og barnet og kan komme med bedre råd enn oss som ikke kjenner dere. det er jo så individuelt hva som er riktig

Skrevet

0700. Mm

0900. Grøt

1000-11 Mm og sove

1200. Mm og avokado med banan eller litt middagsmat.

1330-1500 mm, og sove.

1500. Mm og middagsmat.

1730. Grøt

1900. Mm og natt.

2300. Mm

0400. Mm

Skrevet

På 6 mnd kontrollen til tassen sa legen at man kan ikke forvente at babyer på denne alderen skal sove natta gjennom før de har kommet opp i 4 faste måltider pr dag.

Vi begynte med grøt da han var 4 mnd, men det var vel først ved ca 6,5 mnd alder at han faktisk begynte å sove natta gjennom uten å få melk på natt. Han kan fortsatt våkne om natta, men sovner igjen uten å få melk.

Og når det gjelder døgnrytmen ellers så er det vel bare å begynne å gradvis komme inn i den rytmen du vil ha. Tassen her spiser mat ca hver 3 time. Ammer da først og deretter fast føde. Slik er vår rytme:

Kl 6 ammer og står opp.

Kl 7 grøt

Kl 8-9 sover fra 30 min til en time

Kl 10 Ammer og gir enten grøt eller 1/2 glass middag. Har tenkt å la dette bli brødmåltid etterhvert

Kl 11.30 Sover igjen. Alt fra 30 min til 1,5 t

Kl 13 Ammer og 1/2 middagsglass

KL 16 Enten 1/2 middagsglass (hvis han fikk grøt på formiddag) eller frukt (hvis han spiste senere enn kl 13. Ammer først

Kl 17.30 Grøt

Kl 19 Ammer på senga før han sovner

Når det gjelder rytmen du ønsker...

* Dersom du syns det blir for lenge mellom frokosten og lunsj, så gir du melk før babyen sovner kl 10.30. Du kjenner jo babyen din og vet om h*n trenger det eller ikke :)

* Av 6 mnd grøt, så har i grunn den med hvetegrøt med eple (nestle) falt best i smak hos min tass :) Men smak og behag :) Bare å huske at 6 mnd grøtene er MED gluten, så hvis du har brukt glutenfri grøter til nå, så bør vel gluten introduseres litt forsiktig.

* Kl 14.30 kan du godt gi både mm og frukt. Det hadde jeg gjort

* Middagen er vel best å starte forsiktig med f.eks potetmos eller gulrotmos. Enkelt å lage selv. Så kan dere gå over til middagsglass etterhvert

Langt svar kanskje :) Men klarte ikke å skrive det kortere :) Hehe... Lykke til med rutinene deres :)

Skrevet

morgen kl 7-9

Hvis han våkner kl 7 får han mme og kan sove videre til kl 9 , hvis han våkner kl 9 står vi opp og han får mme ( vi liker å dra oss litt ;) )

lunsj med grøt og vann ca 2 timer etter at vi har stått opp, ca kl 11

Hviler i 12-tiden, alt fra 30min-1,5 timer.

får middag og mme i 14 tiden ca.

Hviler siste hvil før kl 17

får en flaske mme når han står opp da

kvelds er en porsjon grøt + 200ml mme.

legger seg kl 20 ca, av og til før av og til seiner, alt ettersom når han våkna.

Får bare vann og smokk når han våkner om natten. her har vi ikke morgen før kl er 7 tidligst :)

liker å ha middag litt tidlig på dagen for å se om han reagere på noe. Han får også frukt innimellom her.

Skrevet

07:00 Står opp. Spiser grøt med vann. For mme etterpå.

09:00 Sover

10:30 Spiser ei brødskive + presset frukt til maten så mme

13:30 Middagsmat. Hjemmelaget.

15:00 Sover 30-60 min

18:30 Kveldsmat. Grøt.

19:00 Sover til 00:00

00:00 mme og sover til 07:00

Skrevet

Ser det er mange ulike rytmer her, kjekt å se.. Ser at den rytmen jeg vil inn i nå, ikke er altfor gale.. Tror jeg kommer til å gi litt mm til 14.30 måltidet. Takk for alle svar, veldig kjekt, og tar gjerne imot andre sine svar og. Veldig kjekt med dere som tar dere tid til å svare, setter stor pris på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...