Sjokoladebanan Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Jeg sitter på siden av ei som har dyseleksi, og dermed bruker pc på skolen. Men under forelesningene sitter hun på facebook, msn, chatteforum, og spiller. (ja helst alt på en gang) Hun sier hun lærer mest når gjør noe annet. Men jeg må ærlig si at det er ganske forstyrrende. Øynene mine dras mot skjermen ubevisst hele tiden, å jeg blir ukonsentrert. Desuten syns jeg det er ganske respektløst ovenfor foreleserne. Det har visst blitt tatt opp med henne før, uten hell. Hvordan kan jeg ta det opp med henne uten at hun skal bli sur? Hun er desverre litt typen bedreviter, (skal alltid rette på lærerne om de sier noe annet enn det hun ha lært, og det er ganske ofte til tider.) og så har hun en del andre problemer så jeg føler hun hele tiden spiller på hvor vanskelig hun har det. Da blir det ikke så lett å ta noe opp med henne heller.
Fire småtroll Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Ville bare lagt skylden på meg selv jeg.. Du kan jo si at du sliter med å konsentrere deg med en skjerm ved siden av, øynene blir bare dratt mot den av seg selv. Du trenger ikke si hva du ser på den, vi mennesker er jo ofte bare sånn, utrolig hva man kan bli sittende å se på TV om den bare står på også. Spør om å få sitte et annet sted i klasserommet/forelesningssalen.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 MÅ du sitte ved siden av henne da? Jeg ville bare sagt at det forstyrret min konsentrasjon, og så byttet plass.. Om det er faste plasser ville jeg sagt til foreleser at jeg var nødt til å bytte plass pga vansker med konsentrasjonen.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Hun gjør ikke noe galt. Du kan bare endre din egen reaksjon på henne. Eller la henne være helt i fred, på alle måter.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 hehe, det synes jeg ike du kan si fra om i det hele tatt....
Sjokoladebanan Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2010 Kunne jo ha satt meg lengre bak, men synet mitt er ikke så godt, så jeg ønsker å sitte fremst siden jeg da klarer å lese det som blir skrevet på tavla. De andre plassene er faste ja, så det er kun bakerst det er plass. Ja jeg må kanskje jobbe mer med meg selv og min konsentrasjon også, men syns det er litt rart at det skal være ok å sitte på facebook o.l når man er på forelesning. da burde man heller ha sittet hjemme.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Tror nok du må jobbe med å fokusere øynene dine der hvor de skal. Hadde noen sagt til meg at jeg ikke skulle sitte på msn eller noe annet, da hadde jeg ledd. Og hvorfor er det respektløst ovenfor forelesere? Om hun stille spørsmål til/korrogerer det som blir fortalt, så viser det da vitterlig at hun følger med.
Nagilimia Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Deja vu! Denne debatten hadde vi i klassen min på lærerskolen også! Alle hadde bærbar pc. (Alle måtte ha det med tanke på heving av den digitale kompetansen hos lærere). Vi var 90 stk, og 45 stk valgte å ha pcn for å ta notater. Ganske paranoia egentlig når du sitter bakerst i et auditorium og ser 40 pcer forann deg... (og til info, kansje bare 10 stk tar notater...) Vi ble enige om at de som hadde pc fikk sitte bakerst, og jeg var en av de ganske mange forelesninger var rett og slett dårlige og da surfet jeg på annen nyttig info om temaet. Vedlig kjekt! (og msn var oppe, så det hendte jeg svarte på meldinger der også). Jeg hadde respektert hvis noen ble forstyrret av det.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Heldigvis er det slik idag at de fleste forelesningssaler og forelesere tillater PC som verktøy. På min skole oppfordres man til å bruke PC og forelesningssalene er tilrettelagt for det. Hvorfor er det faste plasser i en forelesningssal? Jeg hadde flyttet meg hvis eg var deg.
Iris Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Slik er det på skolen min også. De aller fleste har internett, facebook, nyheter, spill o.l. oppe under forelesningen. Men de færreste av disse er i stand til å faktisk kunne klare å stille foreleseren et eneste spørsmål, såpass følger de nemlig ikke med. Og alle lærerne er klar over det. Hvis de skal gjennomgå noen viktig ber de nemlig folk legge ned facebook for ei stund og følge med... Så hvis denne medstudenten din faktisk er i stand til å stille kritiske spørsmål, så mener også jeg at da MÅ hun jo få med seg ganske mye likevel. Har hun tatt utdanning tidligere? "Ikke stemmer med det hun har lært før", sier du. I så fall kan det jo hende hun synes det meste er gammelt nytt og utrolig kjedelig.... Ellers: Bytt plass, vri deg vekk eller stirr kun rett fram! Hvis ikke det går, kan du jo prøve å spørre pent om hun kan bytte plass med noen? Skyld på din dårlige konsentrasjonsevne (altså: legg feilen på deg selv), så blir hun nok ikke såret.
Sjokoladebanan Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. februar 2010 Nei hun forteller det ikke til lærerne men til meg mens forelesningen pågår. Det er det som er slitsomt. hadde hun fortalt det til lærerne er det en annen sak. Og jeg skjønner om det er av og til, men det er jo hele tiden. hele dagen. hver dag. Desuten er det et lite klasserom. bor ikke akkurat i oslo. Men det er sikkert kun fordi jeg irriterer meg over henne ellers at det plager meg så voldsomt, ser jo nå at det er ganske normalt. Lærerne er vel ikke spesiellt glad i at vi bruker pc i undervisningen, men hun får jo selvfølgelig lov siden hun har dyseleksi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå