Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Ja, nå idag ble det endelig, jeg er blitt alene med barnet mitt på 5 år. Må innrømme at det føles skummelt, ensomt og alt annet av en røre av tanker som fyker igjennom hode mitt. Hva kommer jeg nå til å ha rett på ? Hadde vært kjempefint om noen ville skrevet litt om rettigheter og hva de fikk av hjelp og støtte fra NAV. Jeg har avtale med NAV på mandag, men det føles som en evighet til her jeg sitter.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jeg var der på Mandag, men er ikke offisielt singel enda. Har vært der uten at samboer vet om det. Ifølge Nav rådgiver hadde jeg krav på - OS ( Men det er vel bare for barn opptil 3 år?) - Dobbel barnetrygd. Men da må dere på en time mekling på fam.vernskontoret. først. - Stødnad til barnetilsyn. Hvis man f eks har dagmamma får man kontantstøtte, og stødnaden dekker 64% av utgiftene. Anbefaler deg og å se på aleneforelderdebatten. Der har de en liste over hva man kan ha krav på. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 må korrigere anonym over her. OS er for barn under 8 år, men man kan ha OS i 3 år. Valgfritt når, så lenge du ikke har samboer og som sagt, så lenge barnet er under 8 år.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Her finner du litt info: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140341453
Frk Marge Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 OK dette kan jeg da litt om siden min sønn var 5 år når jeg flyttet. Vi valgte å dele nesten 50/50 i utgangspunktet, men passet på at det var ulik deling for å oppnå status som enslig forsørger. Du MÅ ha mer enn 50% av samværet om du skal få status som enslig. Så MÅ dere til mekling i allefall om dere er gift. dette for å få stønadene fra NAV og for å få godkjennt søknadspapirene på separasjon. Om dere er samboere er jeg litt usikker på hvordan det der fungerer... Da har du rett på: OS, inntil ca12000,- (husker ikke nøyaktig sats). Denne blir redusert med 40 øre per. krone du tjener som overstiger 1/2G (grunnbeløpet). Da jeg tjente 25000,- brutto fikk jeg ca 2000,- i mnd i OS. Siden barnet er over 3 år MÅ du være i aktivitet; dvs registrert arbeidssøker, fulltidsstudent eller i jobb. du kan f denne satsen inntil barnet fyller 8 år (kan søkes om opp til 10 år), men perioden kan ikke vare lenger enn 3 år til sammen. (om utvidet søknad godkjennes kan du få i 5 år gitt at du er under nødvendig utdanning - hva nå det er). Du får skatteklasse 2, aldså mye lavere skattetrekk. Du får støtte til barnepass = dekket 64% av dokumenterte utgifter til barnehage eller sfo (vet ikke ang dagmamma). Du får en ekstra barnetrygd. Du får inntektsberegnet og samværsberegnet bidrag fra samværsforelderen. Dette får du så lenge du er alene. Om du får samboer har de fortsatt rettighetene i 12 mnd fra dere flytter sammen som en prøveperiode for å se om forholdet holder. Dette er for å sikre at man skal slippe å søke på nytt om forholdet sprekker før det har gått et år. Om du får barn eller gifter deg med noen, mister du alle rettigheten på dagen. Går utifra det gjelder for en mnd av gangen som med alle andre støtteordninger fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Å, tusen takk for fantastisk utfyllende og oppklarende råd Uttrolig snilt at dere hjelper meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå