Gå til innhold

Er det virkelig sant at barnefar nesten aldri vinner omsorgssaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dette tilfellet vil barnefar hindre mor i å flytte da barnet har bodd her hele sitt liv hittil, men så hører vi at det nesten ikke er vits å stevne mor (som i dag har hovedomsorgen) fordi mor nesten alltid vinner slike saker.

Barnet skal snart begynne på skole.

Er det noen som vet noe om slike ting?

Må legge til at selv om mor har hovedomsorgen, så har barnet hatt 50% samvær med sin far.

Fortsetter under...

Skrevet

I dag er det like stor sjanse for at far vinner omsorgen som mor.

Det han trenger er en god advokat og bevis på at han er skikket som omsorgsperson, og at barnet har det best hos far.

Skrevet

En kompis av meg vant nettopp en sak og fikk hovedomsorg for sine 2 sønner. Mor ville flytte og barna ville bli igjen. Så etter rettssak så endte det opp med at far fikk hovedomsorg og guttene ble igjen.

Det var en tøff sak, men han vant. Så det er alltid håp

Skrevet

Spesielt ved flytting er det vanskelig nå.

Hvis barnet har bodd på denne ene plassen hele sitt liv, har et etablert liv, familie og venner DER, vinner nesten garantert far omsorgen.

Skrevet

Men hvis far har 50% samvær, så har ikke mor hovedomsorgen. Da har de delt omsorg, og da stiller det seg annerledes. I så tilfellet er det status quo-prinsipeet som teller, skulle jeg tro.

Skrevet

Selv om han har så mye samvær, så har mor hovedomsorgen i dette tilfellet.

Rart at så mange hadde eksempel på at far vinner da jeg til nå har hørt at mor nesten alltid vinner.

Jeg kjenner selv til to tilfeller der mor fikk flytte.

Flere med erfaringer på dette?

HI

Annonse

Skrevet

Er det halvsøsken i bildet på en av sidene kan vel det spille en rolle?

Skrevet

Kjenner til et foreldrepar der mor og far hadde barnet 50/50 og mor gikk til sak for å få barnet mer pga barnebidrag (hun var åpen om det).

Der fikk (dessverre) far barnet pga stort nettverk og familie.. ,og hva gjorde far? han tok det med seg og flyttet 50 mil unna og rett inn til en ny dame og hennes barn. Dette var samme år som barnet skulle begynne på skole, og h*n hadde all sin omgangskrets og tilknytning i det området mor bodde i..

Synes synd på det lille barnet som bare får se mammaen sin i ferier.. Mange teite foreldre ute og går..

Skrevet

Mor har ny familie så barnet har fått to nye søsken ja. Har det noe å si?

HI

Skrevet

Kan ha det, men det kommer an på alle andre fakta også som legges fram. Det skal mye til for at de skiller søsken. Er det stor aldersforskjell på barna?

Skrevet

Hun kan ikke ha hovedomsorgen dersom de omgår barnet like mye :o) Da er det ingen som har hovedomsorgen, men du tenker kanskje på foreldreansvar.

Foreldreansvaret er mer en formalitet i dette tilfellet, vil jeg tro, ettersom far i praksis har like mye ansvar. Det beste er å ta det opp med en advokat med erfaring. Da vil dere kunne få svar som går ut på mer enn synsing og mening. For det er jo det du får her.

Det eneste jeg vet, er at dersom hun har hovedomsorgen (altså har barnet hos seg klart mer enn ham), så står man rimelig maktesløs om hun ønsker å flytte. Men det er ikke saken her.

Videre vet jeg at status qou-prinsippet alltid står sterkt med mindre hovedomsorgspersonen ikke er evnet. Men her har begge foreldre like mye omsorg, og da skulle en tro at den av foreldrene som kan tilby barnet mest stabilitet skulle vinne frem. Men som sagt, ta det med en advokat, så får du mer profesjonelle synspunkter på saken deres.

Skrevet

Så nå at det er søsken med i bildet, og det har en del å si. Det kommer jo inn under status quo, det også.

Skrevet

En ting er iallefall helt sikkert i alle saker:

BARNET TAPER ALLTID!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...