Gå til innhold

Noen andre med høy blodprosent?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed hos jordmor i går at min ligger på 14,8. Den bør ikke overstige 13,5 under svangerskapet sa hun men insisterte på at jeg kunne forholde meg rolig til neste kontroll, for å ta nye prøver da. Men jeg syns hun så litt stressa ut da tallet kom opp, og noterte fælt i journalen! Har noen andre her fått samme beskjed om høy bp? Og kanskje litt informasjon om hva det innebærer? Blir litt nervøs, jeg..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141420923-noen-andre-med-h%C3%B8y-blodprosent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. Det er nok litt høyt ja. Har du hørt om blodfortynnende?

Jeg hadde også 14,8 ved første måling. Jeg fikk truet meg til blodfortynnende pga svangerskapshistorien min ( har mistet noen ganger) Siste jeg målte hadde jeg fått det ned til 14, 2. Det er ikke ideelt, men tror det skal gå greit nå.

Jordmor ba meg drikke masse vann gjennom dagen. Så du kan jo kanskje starte med det og se om det er lavere neste gang du måler:D

Er ikke noen ekspert, det er sikkert mange andre som kan dette mye bedre. Jeg bare forteller om min erfaring:)

Annonse

Jeg tar blodfortynnende hver dag, det er ingenting farlig med det. Begynnte med dette når jeg fant ut jeg var gravid, og skal sannsynligvis ta dette til svangerskapet er over og etter at babyen er født. Dette er kun til hjelp for deg selv, og er ikke farlig, da hadde vi som gravide ikke fått det..

Det er jo slik at man blir både beroliget, informert og bekymret når en leser andres "legehistorie".

I mitt tilfelle har jeg også mistet tre ganger før dette svangerskapet. Legen sa at høy blodprosent i noen tilfeller kan føre til økt risiko for blodpropp i livmoren slik at fostret ikke får næring og dør. Jo høyere blodprosent jo mer koagulerer/klumper blodet seg.

Men dette er kanskje mest fokusert på de som har en slik historikk som meg og jeg tror leger er uenige i om de bør gjøre slik eller slik. jeg har en annen venninne som har fått beskjed fra sin lege om at han absolutt ikke vil sette henne på blodfortynnenede fordi det er unødvendig i følge ham.

Legen din vet jo om din høye blodprosent og har ikke sett dette som en risiko for deg. Men du kan snakke med legen om bekymringen din, og si at du vet andre som har så høy blodprosent står på blodfortynnende.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...