Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Før baby ble født, flyttet jeg og BF sammen i en leilighet. 1 måned etter fødselen, ble det oppdaget muggsopp. Jeg er allergisk, og det er ikke helsemessig for noen (spessielt ikke baby) å bo i et hjem med muggsopp. Det kom jo på kleskommoden og senga til baby også... Så vi fikk være hos moren min mens vi lette etter ny leilighet. Da beholdt vi fortsatt adressen hos leiligheten siden vi ikke skulle bo fast hos mamma. Til slutt fikk vi tak i en leilighet, men det tok en stund før vi kunne flytte inn, siden NAV gir oss bostøtte nå. (Som det forhåpentligvis snart blir slutt på, men vi må flytte bort fra bygda da det er for mange jobbsøkere her og for lite arbeidsplasser) Vi stengte ikke av strømmen i den forrige leiligheten da vi måtte hente varene våres og vaske ned først. (Hadde jo ikke noe annet sted å ha varene våre, og oppsigelsestiden var på 3 måneder.) Så det ble masse tull med strømleverandøren selv om vi prøvde å snakke med dem og rette det opp. De sendte regningene til den gamle leiligheten på den adressa vi hadde der, selv om vi sa fra at vi hadde flyttet, men trengte strømmen noen dager til. Null problemer sa de, var bare å ringe å si fra når vi ville stenge. Det endte jo selvfølgelig opp med at rett før jul fikk et brev som inneholdt en stor bunke purringer på regninger vi aldri hadde fått... Dette fikk vi skylda for av NAV, selv om vi har prøvd å rette opp i dette så mange ganger.. Nå sitter NAV og tror at vi aldri gidder å gå til postkassa og hente posten vår og sørge for at regningene blir betalt. De synes også at det er bekymringsfullt at vi har flyttet til en ny leilighet. "Familien har nå sitt tredje bosted etter at barnet ble født, og det har vært mye rot med regninger." Lyder det i et brev fra dem... Hadde det stemt, så hadde jeg jo ikke blitt irritert, men når vi bare har flyttet en gang etter at baby ble født, og det var p.g.a muggsopp, og vi gjorde det vi kunne for å ordne opp i forvirringen den stakkars strømleverandøren hadde fått, blir vi nå sett på som rotete, ubalanserte og uansvarlige... Vi hadde ingen problemer før den flyttingen, og har ikke hatt noen problemer etter flyttingen. Vi har alltid hentet posten hver dag, og vi hadde ingen problemer med huseier da vi leide den forrige leiligheten. Det var rett og slett for sopp og allergi. Så det at de synes det er uansvarlig å tenke på sitt barns beste, gjør meg litt paff.. Spurte dama på NAV om dette, om hun heller synes vi bare skulle fortsette å bo der, så baby og jeg kunne bli syke av allergi, men det virket som hun bare rodde seg unna, og sa at uansett så var det bekymringsverdig at vi har flyttet "så ofte". Er vi virkelig så ille? Som sagt; null problemer før og etter flyttingen. Er det noe vi KUNNE ha gjort for å få mindre tull, så vi slipper sånn neste gang? Og, nei; Jeg blir ikke snurt om noen her sier at jeg har gjort noe feil her, og at jeg kunne ha gjort ting bedre. Jeg skriver her for å finne ut om det er jeg eller NAV som er helt på bærtur. Jeg tåler kritikk, så lenge den er fornuftig. Unnskyld for at det ble så rotete. Bare surr i hodet mitt nå. ;p Liker ikke at de sitter og mener jeg er en dårlig mor på grunn av dette..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Å herregud.. Det ble langt. Unnskyld! HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 lurte dere ikke på hvor strømregningene hadde blitt av?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jo. Og sambo hadde mange samtaler med strømleverandøren. De spurte hvorfor de fikk regningene tilbake hele tiden. Og de ble fortalt grunnen gang på gang. Men likevell fikk vi ikke noen regninger før den digre bunken med purringer kom. Man skulle da tro de hadde lagret informasjonen etter så mange beskjeder. HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Der er din, og samnoers, oppgave å holde styr på posten og regninger. Det er ikke NAV, strømleverandør og andre som skal passe på dere. Og om det var så vanskelig så kunne dere bare bedt om å få opplyst sum, kid og kontonr. over telefon slik at dere fikk betalt. Det har jeg gjort i flytteperioder. Her har dere rotet det til og det er kun deres egen feil.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 NAV passer ikke på posten vår. Den er like utenfor vårt hjem, så vi går og henter og åpner den selv. Så geniale er vi. At det ikke er strømleverandørens oppgave vet vi også, det var derfor vi sa fra til dem med engang, istedenfor at de skulle ringe oss opp og lure på hva det var som foregikk. Som skrevet i hovedinnlegg; vi snakket med dem om det og de sa det løste seg. Vi har ikke rotet det til. Det ble bare litt hektisk i en liten periode, som fort ble fikset opp. Hadde vi rotet det til så hadde vi jo ikke fått fikset det så fort. Så flaks har ikke en gang jeg
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Synes det er rart at dere fikk en stor bunke med purringer i posten hvis dere virkelig hadde snakket med strømleverandøren deres. Regner med de fikk deres nye adresse? Skal ikke være så himla vanskelig for de å lagre sånn informasjon, iallefall ikke etter mange samtaler med dere. Hvorfor NAV henger seg opp i dette vet jeg heller ikke. Men du sier det har ordnet seg nå, så da regner jeg med at NAV snart roer seg ned også. De kan iallefall ikke lage problemer ut av ingenting. Men hvor fikk NAV det tredje bostedet fra? Dårlig mor på grunn av dette er du iallefall ikke. Selvsagt skal man ikke bo i en leilighet med muggsopp, og at NAV kritiserer dere for å flytte da skremmer meg. Håper virkelig at dere snart greier dere på egne bein uten hjelp fra NAV. De er jo helt håpløse.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Og om det var så vanskelig så kunne dere bare bedt om å få opplyst sum, kid og kontonr. over telefon slik at dere fikk betalt. Det har jeg gjort i flytteperioder. Takk, da vet jeg det til neste gang. Får man det per telefon eller i brev? Får man det i brev er vi kommet like langt.. Også har jeg lært at jeg ikke skal stole på en strømleverandør som sier at det ordner seg.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Mulig ikke jeg leser nøye nok etter, men... Er saken at dere prøver å få NAV til å betale regningene deres siden de er involvert?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 De fikk vår nye adresse ja. Siden vi hadde ny leilighet fikk vi jo strømregninger der også. Ja, får håpe NAV roer seg ned nå. Vi skal iallefall ikke gi de noe å uroe seg for. Aner heller ikke hvor de fikk det 3. bostedet fra. Kan hende det er fra da vi fikk være hos moren min. Men det var jo bare mens vi ventet på ny leilighet, og vi hadde ikke bostedadresse der. Håper og satser på at vi klarer oss selv ganske snart. Men som sagt, så må vi ut av bygda, og da blir det litt vanskeligere å planlegge alt. Hadde ikke noe imot NAV før, og det virket ikke som om de hadde noe imot oss heller. Fikk jo masse skryt om hvor flink vi var til å ordne alt. Så bare skjærte alt seg på grunn av de regningene. HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Hvorfor får dere skriv fra nav at det er uansvarlig å flytte så ofte? hva har de med det å gjøre? evt hva har de tenkt å gjøre med den meningen? bv?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 min baby er 4 mnd og jeg har flyttet til bfs hjemby nå og til høsten flytter jeg hvis jeg kommer inn på skole en annen plass. får se hva nav har tenkt å gjøre med det. herregud
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Missforstå meg rett nå folkens; Jeg skjønner jo at det ble litt frustrerende for NAV at det ble sånn med strømregningene. Men det var jo utrolig frustrerende for oss som hadde fått beskjed om at alt var ordnet, for at det så viste seg at det ikke var det. Vi er da ikke tullinger som gir blanke i strømregninga, da sitter vi jo plutselig uten strøm. NAV har en ordning der de betaler strømregninger om det trengst. Men det var ikke nødvendig for oss før dette skjedde. Vi bruker utnytter ikke en støtte vi kan bruke, om vi ikke trenger den. Bedre pengene blir brukt på de som virkelig trenger hjelp. NAV er jo helt sikker på at vi bare har spart på purringene en god stund før vi hadde ork til å løfte på rompa å få gjort noe med det. Noe som ikke var tilfelle i det hele tatt. Jeg liker å ha orden på ting. Jeg er litt perfeksjonist av meg. Så dette er virkelig ikke noe som skjer 2 ganger for å si det slik. Men snart er permisjonen min slutt og jeg kan ut i jobb igjen og da slipper vi unna NAV. Føles mye bedre når man kan forsørge seg selv. Uff, høres sikkert ut som ei gammal hormonkjerring nå. Det bare toppet seg litt for meg. HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Vi hadde et møte med NAV der de nevnte ofte flytting, og at vi virket uansvarlig og ubalansert på grunn av det. Skrivet var et referat fra møtet, hvor det stod hvor mange ganger de hadde fått for seg at vi har flyttet.. De har ordnet sånn at miljøarbeidere kommer til oss noen ganger i uka. Men de skal bare være hos oss til de føler vi ikke har bruk for dem lenger. Så den ordningen varer ikke lenge for å si det sånn. HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Ja, huff! Man blir jo bare redd NAV jo.. ;p
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Sært... Jeg kunne ha skrevet et ganske så lignende innlegg om min situasjon. Skummelt.. ;P
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Regner med dette er skrevet i et sosialhjelpsvedtak, og er ogås noe jeg kunne skrevet. Dere har jo rotet med regninger. Alle vet når strømregningene forfaller, og om dere ikke har de i hende da kunne dere ringt og fått opplyst kid--nr på telefon, eller bedt om elektronisk faktura. Og så skriver du at dere vanligvis ville ordnet det selv, hvorfor kan dere ikke betale nå da? FOrdi dere har brukt opp pengene dere skulle brukt på strøm, men så så kom ikke strømregningene og da brukte dere pengene på noe annet? Hilsen frustrert Nav-ansatt, som er litt oppgitt over alt folk mener er vårt ansvar. Hva med å ta litt styring på eget liv?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Hei Frustrert NAV-ansatt Jeg mener IKKE at det er NAV sitt ansvar. Hvor i all verden har jeg skrevet det?? Jeg mener heller ikke at det strømleverandørens ansvar. Nå er det på tide å lese det som faktisk står i innleggene mine, så jeg slipper å gjenta meg selv hele tiden. Vi fikk ikke noe kid nummer, vi fikk bare til svar at det ordnet seg, og at de hadde fått vår nye adresse. Det var i november dette problemet begynte, og vi fikk fikset det i desember. Nok en gang; Les det som står: VI RINGTE TIL STRØMLEVERANDØREN FOR Å FÅ DET FIKSET OG FIKK TIL SVAR AT DET VAR DET. Sorry for store bokstaver, men noen her trenger det tydeligvis Skulle vi si til de at de løy til oss, å fortsette å mase på dem? Man stoler jo på at det er fikset når man får beskjed om det. Vi ga ikke ansvaret til dem. VI TOK ANSVAR OG MELDTE FRA OM SITUASJONEN. Når de sier de har vår nye adresse og at det ordner seg er det ikke stort mer vi kan gjøre. Jeg har full kontroll på mitt eget liv jeg takk Men her ble full kommunikasjonssvikt. Og det er ikke bare fra vår side, da vi gjorde det vi kunne. JEG HAR IKKE SAGT AT DET ER NAV SITT ANSVAR Å FÅ REGNINGENE VÅRE BETALT. MEN NÅR DET HAR SKJEDD EN STOR GLIPP VI GJORDE DET VI KUNNE FOR Å UNNGÅ; SÅ ET DET IRRITERENDE AT VI MISTER ALL TILLIT MED EN GANG.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 ANONYM 16:44 Seriøst? ;P Hva er din historie? HI.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Huff. Skjønner frustrasjonen din Hi. Det er ganske tydelig at noen her ikke leser det du skriver, men dømmer før de vet hele historien. Så det var ei dame fra NAV her som selvsagt måtte forsvare sitt territorium. Nå vet jo jeg bare din side fra saken. Men det høres ganske rart ut hele greia. Det ble surr med reginger en gang og dere får beskjed om at dere er dårlige foreldre? Pass på så du ikke glemmer det igjen, da blir du vel fratatt barnet ditt. Jeg har også fått støtte via NAV da jeg var alene med et barn. Jeg klusset mange ganger, og jeg fikk aldri høre dømmende ord om min egenskap som mor. Det at du valgte å flytte så barnet ditt ikke fikk allergiske reaksjoner sier meg at du bryr det godt om ditt barn. SÅ ikke hør på de du. Det ordner seg nok snart. Men ta dette som et lite dytt til å fort komme deg ut i arbeidslivet igjen. Hvor gamle er du og din samboer?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #22 Skrevet 11. februar 2010 Jeg får ikke hjelp fra NAV, men vil bare skrive at alle vet ikke når strømregninger forfaller. Jeg er 35 år og vet det ikke. Så langt i livet har jeg først hatt mange leiligheter det strøm var inkludert i husleien og etter at jeg giftet meg og kjøpte hus er det mannen som tar seg av strømen. Når betaler man strøm?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #23 Skrevet 11. februar 2010 Så problemet er at dere ikke fikk regningen - fint - da legger man av penger til en regning man VET kommer... At strømleverandøren sier at "det ordner seg" betyr IKKE "dere slipper å betale".... Du har enda ikke svart på hvorfor dere ikke la tilside penger til denne regningen som dere var 100% klar over??????????
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #24 Skrevet 11. februar 2010 Men du vet at man betaler strøm? Og at man må sette av penger til dette? Du vet sikkert også hvorvidt leiligheten/huset du leier er inkludert strm eller ei. Og dersom din man ikke hadde betalt strømregningen hadde du kanskje vurdert å gjort det? Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #25 Skrevet 11. februar 2010 Hei. Siden vi får bostøtte nå så sier det vell litt om vi ikke har verdens beste økonomi? Planen var å få ekstra hjelp av NAV den tiden vi hadde to leiligheter som tok strøm. Pluss vi hadde julegaver å handle. Vi sparte av penger, men var umulig for oss å forutse hvor mye det kom til å koste og klare å betale strømmen for begge leilighetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå