p-in-the-snow Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 og .. er det noen som vet om hvordan arbeidsdagen for en sykepleier er.. f.eks. en som jobber på et sykehus.
Mom2Two Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Kjenner nå opptil flere som hadde lave karakterer i matte, som har kommet seg veldig greit gjennom sykepleien. Hvis det er det du vil, så go for it:-)
Aliena Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg hadde bare matte i første klasse på gymnaset, bare med karakteren 4 (Da 6 var det beste). Hadde ingen problemer med matte på sykepleien. Eneste regning man har på studiet er medikamentregning, og det er ikke vanskelig.
Sjokoladebanan Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Jeg går på sykepleien nå, og er ikke flink i matte. Har akkurat begynt med medikamentregningen, og det er bare å regne, regne og regne. Hvis det er matematikkkunskapene som gjør at du tviler på hoppe på det studiet, syns jeg ikke du skal la det stoppe deg. :-) Det finnes mange gode bøker der ute, som tar deg steg for steg inn i medikamentregningen. :-) jeg syns du skulle hoppe i det jeg, så tar du medikamentregninga som det kommer! :-D lykke til
ape Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Medikamentregning er ikke vanskelig! pluss, minus, og enkle delestykker som oftest. Dersom du skal jobbe på sykehuset er det alltid noen å spørre dersom man vil dobbelsjekke seg selv. Noen medikamenter er også "plikt" til å dobbelsjekkes der jeg jobber slik at ikke fatale feil skal skje. Medikamentregningen er noe av det enkleste på sykepleien syns jeg, det er ca ungdomsskole nivå.
Mille** Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Javisst er det håp! Matten er enkel, ingen grunn til å la være å bli sykepleier fordi man ikke er flink i matte. Arbeidsdagen for en som jobber på et sykehus er veldig hektisk, spesielt på medisinske avdelinger, men utrolig lærerikt og spennende. Som sykpleier har du ofte ansvaret for å gi medisiner til din gruppe med pasienter, alt fra tabletter til blod og div i.v. Man sitter i previsitt med legen hvor man går igjennom pasientene, så går man visitt med legen, legen forordner nye medisiner evt og man får oppgaver som må følges opp. Hvis man ikke har ansvaret for visitten har man mer pasientkontakt, man hjelper pasienter i stell, følger de på undersøkelser, legger inn venefloner osv osv. Det følger også med en del administrative oppgaver og tverrfaglig samarbeid med sosionom, fysioteraputer, leger, lab. osv. Lykke til! )
kokosyklus Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Du greier deg fint uten matte! Jeg hadde heller ikke noe fordypning i matte på videregående, men det var ikke noeproblem under medikament regningen. Og på jobb er man jo alltid to som kontrollerer så da er det sjelden det blir feil:) Jeg har vært sykepleier siden 2004. HI, siden du spør hvordan en sykepleier jobber: Jeg blir ekstremt sliten av å jobbe i tredelt turnus. Når man forholder seg til syke mennesker bruke rman mye av seg selv og det tar også på i lengden. Jeg følte ikke at jeg hadde noe igjen til familien min da jeg skulle hente datteren i bhg og komme meg hjem til mann og middag. Har jobbet i kontorstillinger tidligere med vanvittig mye overtid uten å være langt på vei så sliten som jeg var i en 75% stilling tredelt turnus på en tungt belastet avdeling med mange alvorlig syke. Andre venner av meg føler det ikke på denne måten i det hele tatt og stortrives på sengeposter:) På enkelte avdelinger må man forholde seg til triste sjebner og døden hver neste dag, Det er rimelig utmattende når man selv skal stå som representant for trygghet og håp for personer i krise. For meg har det vært utrolig å¨oppleve hvilke situasjoner jeg har kunnet stå rak i ryggen gjennom, som vanligvis ville knekket meg, for å støtte en pasient i en vasnkelig tid. Det er en god ting. Man har mulighet til å gi pasientene en vanvittig god hjelp og omsorg. Det er en veldig meningsfull jobb og jeg er glad jeg har hatt muligheten selv om jeg mest sannsynlig trekker meg litt ut av sykehus nå. Du kommer nok til å få mange gode opplevelser om du velger sykepleier, men sørg for at du velger en avdeling som passer deg. Det er vanlig å bytte litt i starten for å finne noe man trives med. mange av arbeidsoppgavene er de samme og rutinene er froholdsvis like fra sykehus til sykehus. Opplæring får man i fht de forskjellige sykepleiefaglige rutinene og så har man jo den generelle sykepleien i bunn. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå