Gå til innhold

HATER jordmora mi!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll i dag, akuratt 36 uker på vei. Og hittil har symfysemålet ligget på den røde streken, men nå ligger den øverst på den grønne.

35 cm.

Og i det siste har jeg vært ganske flink med spisinga mi. Har gått opp 19 kg hittill, de fleste på starten grunnet røykeslutt og treningsstopp.

Også sitter hu jævla jordmora å sier at nå må jeg være kjempe forsiktig, for nå er babyen så stor som den skal være, og det ser ut som ungen blir 4-4,2 kg.

Og jeg kunne ikke en gang spise frukt...

Blir så sinnsykt lei meg her jeg sitter. Siden forrige kontroll har jeg gått opp 0,9 kg (to uker siden), og da sa hun at det skulle mye til for at ungen veide over 4 kg siden jeg bare veide 3,3 da jeg ble født og i tillegg at min mor gikk to uker over tiden.

Tør jo ikke spise noen ting nå jeg.

Jeg trodde det var sånn at symfysemålene ikke var et direkte mål på hvor mye babyen veier.

Det skal også nevnes at jeg bare er 1,58 høy og har en liten overkropp. Har ikke det også noe å si, nå som jeg er høygravid?

Har ikke gruet meg til fødselen hittil, men nå blir jeg jo livredd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hater jordmora di fordi hun gjør jobben sin? Ut i fra det du skriver har hun ikke vært ufin på noen måte, bare fortalt deg at det ikke vil være bra dersom du legger på deg mer nå. Kan fostå at du ikke likte beskjeden, men er vel drøyt å skylde på jordmora?

Skrevet

Baby kan være stor, hvis det ligger på farsida også.. Derfor de fleste thai-damer som får barn med norske menn må ta keisersnitt; barnet blir rett og slett for stort for dem.

Men jeg vet om mange som har vært langt utenfor hele diagrammet, som har fått barn på 3600-3800, så trenger ikke ha noe å si

Skrevet

Sukker er en uting i svangerskapet. Spis noe uten sukker du. Jordmora di sier ikke saant for aa vaere ekkel, men fordi sukker kan bidra til stoerre barn.

Naar det er sagt kan det gaa helt fint aa foede en paa 4.2 kg. Min foerste var det, selv om jeg var gjennomsnittelig som babyen.

Og dessuten er det nok bare tull at hun kan "se" hvor stor babyen din er. Ingen trodde jeg bar paa et saa stort barn da jeg gikk gravid (ikke kunne de se det paa ul dagen foer jeg foedte heller).

Skrevet

jeg fikk samme beskjeden av legen min.. han sa at hvis det ble overtid ville han sette i gang fødselen slik at babyen ikke ble større... jeg fikk en litta tulle på 2900 gram... ble litt sint på legen for at jeg gikk en jul uten julebrus og marsipan;)

folk er forskjellig og legger på seg forskjellig.. en vennin eav meg la på seg 7 kilo, ungen veide 4,5... ingen sammenheng...

Skrevet

hvis det er no trøst så hater jeg også jordmora mi.

Skrevet

Ikke hat jordmora di bare fordi hun påpeker fakta. Jeg fikk også beskjed av gyn at jeg ikke måtte spise melkeprodukter, bananer og druer for det er det for mye sukker i. Jeg er bare glad for at jeg får råd jeg.

Sist unge var 4,5 kilo 2 uker før termin, jeg var 3,4 kilo da jeg ble født 2 uker over termin, så stort barn kan slekte på far også.

Skrevet

Jeg er forresten enda mindre enn deg. La paa meg 24 kg i hvert svangerskap. I det foerste dyttet jeg i meg en troika daglig. I det andre null sukker.

Babyene var veldig forskjellige i vekt, men det er nok arv. Eldstemann slekter paa faren sin og var en stor gutt paa 4.2 kg og 53 cm lengde, minsta var bare 48 cm lang og veide 3.5 kg. Hun slekter nok paa mor :)

Begge foedslene gikk helt fint!

Skrevet

Målet mitt lå også på 35 i uke 36+6. jeg har kun gått opp 6kg i dette svangerskapet!!

Synes det er litt rart egentlig at jm var så streng med deg med tanke på stort barn da... Jeg får hele tiden bare beskjed om at alt er normalt og at jeg har vært flink som ikke har gått så mye opp...

Sikker på at det ikke er med tanke på din egen vekt at hun sier du må være forsiktig? 19 kg kan være vanskelig å få bort dersom ikke mye er vann på en måte...

jeg trodde ikke de begynte å "kjefte" slik dersom ikke sf målene begynte å komme et stykke på utsiden av det skraverte området?

Skrevet

synes jordmora di er veldig lite fintfølende ovenfor deg! herregud,ikke spise frukt engang??

19 kilo er jo endel,men absolutt ikke noe å være bekymret over.jordmora mi sa til meg at hadde jeg begynt å lagt på meg 30 kilo hadde hun begynt å blitt bekymra.

og nei,jeg tror jammen meg ikke at SM er direkte mål på hvor stor babyen er,spesielt ikke om du har kort overkropp,da sier det seg selv at babyen ikke har så god plass ergo blir SM målene høyere.

og hvordan vet hun egentlig at babyen er "så stor som den skal være"? husk at til og med når de måler babyer for å finne ut hvor stor/små de er så kan de bomme på opp til en kilo,så hvordan kan hun vite hvor stor den er ved å se på ett mål?

nei,jeg synes du skal fotsette spisinga som du gjør nå (0.9 kg er jo ikke mye på 2 uker,vi SKAL jo legge på oss litt hele tiden!) og heller snakk med en annen jordmor om du fortsatt går og tenker på dette?finne sprivate også som du kan gå til...

lykke til!

Skrevet

Jeg veide 3300 ca, og far veide 3400 ca.

Så jeg syns hun kunne roet meg ned med å si at det ikke nødvendigvis betyr at jeg får en stor unge. Men at jeg kan passe på litt.

Hu er direkte ufin!

Hu sier jo rett ut at jeg får en stor unge, noe som vistnok ikke trenger å være fakta. Jeg blir overnervøs nå jeg, og har ikke lyst til dette lenger!

Skrevet

Det har da ikke noe å gjøre med å være lite fintfølende! Frukt inneholder masse fruktsukker, det er ikke slankekost. Hun sier det jo for at babyen ikke skal bli kjempestor og fødselen vanskelig. Ville jo vært ille dersom hun ikke sa noe, og du endte opp med en baby som satt seg fast fordi den var for stor?

Synes en del folk her inne har en fryktelig barnslig tankegang.

Skrevet

"Hu sier jo rett ut at jeg får en stor unge, noe som vistnok ikke trenger å være fakta. "

Hva er så galt med å få en stor unge? Er det noe å bli sur for?

Skrevet

Føler for å støtte HI litt her:)

Jeg la på meg under 10 kg i mitt svangerskap, men JM som ikke kjente meg fra før påpekte (faktisk ganske ufint) at jeg hadde en bmi på 28 før graviditeten (hun regnet den ut mes jeg satt der), ble helt stum jeg - skal sies at jeg gikk til JM på slutten av svangerskapet (uke36 eller 37). Hun aner ikke hva det kunne trigget i meg, hun vet ingenting om min historie (har hatt et anstrengt forhold til mat, spise ikke når folk så meg - men goflet i meg da jeg var alene... det har tatt mange år å bearbeide dette...) jeg kunne sluttet å spise - igjen. Så for min del så tråkket hun i salaten for å si det slik.

Skrevet

Det høres ut som om din jordmor var ufin, ja. Men mener du at hun ikke skulle ha sagt noe? Hennes rolle er å ivareta moren og barnets helse. Det kan godt være at det er sårt for en gravid å få påpekt at hun har lagt på seg for mye, men det er jordmors jobb. Mye negativt og direkte farlig for mor og barn er forbundet med overvekt i graviditeten. Jm kan ikke la være å påpeke det, men det skal selvsagt skje på en ordentlig måte.

Skrevet

Nå er det vanskelig å estimere vekt på babyen ut i fra sf mål. rart hun ikke vil få sjekket med ul hvis sf målet har økt mye på kort tid. Kan jo være mengden fostervann som gjør det også.

Hvis du ikke har fått påvist insulinresistens / sv.diabetes skal det ikke spille noen rolle om du spiser noe frukt. Det er jo viktig at du får i deg de vitaminene du trenger.

Selv har jeg ligget over det grønne feltet på alle mine tre og de har veid mellom 3 og 3,5 kg.

Ikke vær redd, men er du urolig så spør om du kan bli henvist til ul. Lykke til, du far sikkert en fin fødselsopplevelse :)

Skrevet

Jeg håper min sønn blir over 4 kg :) Rett og slett for at det gjør alt så mye enklere for både meg og ham.

Skrevet

Jeg ville faktisk ikke brydd meg om hva jordmor sa i det tilfelle, om at ungen kan bli over 4kg altså. Jeg hadde nok passet på hva jeg spiste, men en jordmor kan IKKE spå hvor stor ungen din blir, da skal hun være veldig flink! Tilogmed gynekologer som bruker ultralyd tar feil i vektestimering. Når du og mannen din veide det dere gjorde, skal det mye til for at ungen skal bli en halv kilo-kilo større.

Spis sunt resten av svangerskapet, men ikke tenk på hva jordmor sier angående vekta til babyen din!

Skrevet

Takk 14.52 :)

Det er det jeg mener, litt vanskelig å få tankene på papiret bare.

Selvfølgelig skjønner jeg at hu mener det godt når hun sier at jeg må passe på, og det tar jeg selvfølgelig til meg, eller det gjorde jeg for lenge siden.

Det er det at hun er så skråsikker på at ungen blir stor, når det er rom for feil, og derfor føler jeg nå at alt jeg spiser er galt.

Og nei, det er ikke verdens undergang at babyen veier en fire kilo, men når hun sier at den kan bli 4.2 - 4.3 så blir man jo nervøs. Den skal jo ut også. Så da går det jo å si at den trenger ikke være tilfellet at den blir så stor, og i tillegg passe litt på!

Skrevet

Jeg gikk på kontroll på sykehuset hver 14 dag med min første, og hver uke den siste mnd fordi baby skulle være så liten.. Ut kom ei tulle på 3,8 kg.. Snakk om masse unødige bekymringer..

Har snakket en del med jordmoren jeg går til denne gang, og hun sier at symf. mål og str. på baby ikke nødvendigvis henger sammen. Avhenger av hvordan babyen ligger også.

JM sa at den største estimatfeilen hun hadde vært bort i var 1,5 kg.

Evt.få målt babyens str. på UL :-)

Lykke til!

Hadde jeg vært deg hadde jeg spist frukt med god samvittighet.. Gir mye vitaminer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...