Turtelduen Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Har bare maks 6 uker igjen. Og jeg har hatt angst for å føde... Men jeg tør heller ikke keisersnitt. Så etter samtaler med jm og lege har vi bestemt oss for å føde. Skulle bli lovt epidural. Men etter det innslaget på nyhetene her om dagen tør jeg ikke det heller!! For sist fødsel så fikk jeg nemlig epidural, som ble satt 2 ryggvirvler nedenfor normalt fordi jeg hadde fått lekasje av spinalveske fødsel før der igjen... Og da sist ente det med at jeg har slitt med en nerveskade. Har verking i venstre ben (Det eneste jeg kjente av den epiduralen sist var i venstre ben) Nå som jeg er gravid igjen har denne verkingen kommet oftere og oftere. Derfor tør jeg ikke ta epidural denne gang. Hva om jeg ender opp som hun på nyhetene? Noen som vet om det fins annen måte å komme gjennom smertene på? Alle smertene sitter i ryggen, muskelene spenner seg. Har ikke smerter noen annen sted. Tenker da på om det fins noe som kan gjøre at disse korsryggsmertene slapper litt mer av...?
ღMadame_mim ღ Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Det må vel bli de andre smertelindrende alternativene det da? - Lystgass - akupunktur - vann - massering av ryggen under riene Hva var det forresten med epiduralen?? Jeg har 2 uker igjen og har planer om å bruke lystgass og epidural. Jeg er iallefall ikke så tøff at jeg tar en fullstendig naturlig fødsel!
SpongeBob Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Er livredd epidural, men hadde nok tatt det om det ble for ille og jeg fikk råd om å bruke det. Så til HI: snakk masse med jordmor og de der du skal føde om at du er redd, sikre at du får oppfølging under fødselen, så får du nok den hjelpen du trenger. Mye bedre for begge parter om de er forberedt på at du vil trenge ekstra oppfølging! Og du vet aldri, det kan jo gå kjempefint! Jeg har hatt to fødsler uten epidural uten å være noe overmenneske av den grunn, mildt sagt - jeg brukte varme, dusj og risposer i begynnelsen og fikk "vepsestikk" etterhvert. Lykke til!
gullegget Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har hatt 3 helt forskjellige fødsler. Så jeg syntes ikke du skal grue deg! For du vet ikke hvordan fødselen blir. Kanskje det blir en drømme fødsel:) Når nummer to ble født hadde jeg også riene i ryggen, da satte jordmor akupunktur nåler så riene skulle komme i magen. Etter at nålene var satt kom riene i magen:) Jeg hadde epidural med første, men ikke med de andre to. Badekar gir masse smertelindring. Brukte det, lystgass og akupunktur med nummer to. Nummer 3 ble satt i gang og gikk for fort til å bruke noe annet enn lystgass. hvis du vet hvem som satte epiduralen sist, så kan du jo spørre om å få en annen denne gangen? Tenk på hvor mange som får epidural, så om det har gått galt med ho på nyhetene så er det veldig liten sjanse for at det skal skje deg! å føde gjør vondt. Men jeg syntes det er verdt det!!! Når du har hatt vondt lenge, presset for harde livet og den følelsen når barnet kommer ut. Ingen press eller smerter og du får den klissette nydelige ungen på magen! Prøv å glede deg i stede! Lykke til:) Klem:)
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Noen som kan fortelle hva som har skjedd me ei som sto fram i nyhetene?? Har hatt to fødslser uten epidural,vurderte epidural denne gangen ,men tørr jeg??
Turtelduen Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2010 Hun var blitt stukket 7 ganger, og til slutt så stakk de slik at spinalvæske latt ut. Dette medførte til at hun nå 6 år etter er hver uke og setter smertestillende intavenøst, setter noen nåler i ryggen og en ting til for å lindre nervesmertene. På grunn av disse smertene har hun nå fått erstatning eller uføretrygd pga psykiske lidelser dette medfører. Hun er 100% ufør. Jeg tenker mye på dette iom de på fødsel nr 3 stakk gjennom til spinalrommet og det lakk ut spinalvæske, noe som igjen førte til spinalhodepine. Med nr 4, altså siste fødsel så turte ikke annestesilegen sette på samme sted som fødsel nr 3 og satte 2 virvler nedenfor. Noe jeg (med bekreftelse fra en annen annestesilege i ettertid) mener har ført til disse smertene jeg har i venstre ben. Dette blir fødsel nr 5. Og med nr 1 og 2 fødte jeg med 100% virkende epidural. Men etter fødsel nr 3 og 4 vet jeg ikke om jeg tør mer.... Med fødsel nr 4 funket ikke epiduralen, så det ble så og si 100% naturlig fødsel, som jo gikk greit. Føler meg jo som en fødselsmaskin og burde takle å vite at fødsel nr 5 blir 100% naturlig og vond. Men lurer litt på hva vepsestikk er...? Og om det fins noen alternativer til epidural. Har hørt om noen lokalbedøvelser jm kan sette. Men vet ikke mer enn det... Jeg har forresten også prøvd badekar, petidin og akupunktur, og ikke igjen... Men lystgass fikk jeg bare prøvd på slutten sist, i et panisk øyeblikk. Jeg fikk helt panikk av å puste det inn, men vi er klare for å prøve igjen. Men får ikke disse lokalbedøvelse greiene ut av hode...
Turtelduen Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2010 Og iom jeg har allerede blitt stukket gjennom til spinalrommet og fått nervesmerter i benet tør jeg ikke. Var jo ikke redd epidural før, og hadde nok ikke vært det om jeg ikke allerede føler meg utsatt for feistikking. Annestesilegen sa at mitt epiduralrom lå unormalt langt ute, og derfor var jeg veldig lett å stikke feil på. Så de dere som lurer på epidural, jeg hadde uten tvil gjort det. For dette gjelder enkelte og fødselssmertene er deilig å komme over via epidural. Bare jeg som ikke tør nå siden jeg er så unormal i ryggraden. Han som stakk i fødsel nr 3 hadde aldri opplevd lignende...
Ronja&Odin Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 jeg er livredd sprøyter og derfor var det uaktuelt for meg... jeg hadde kunn lystgass. hadde en så sinnsykt fin fødselsopplevelse... vondt er det jo, men jeg gledet meg til og føde igjen. jeg hadde også lyst og ha vann... men karet var opptatt der jeg var. meeen nå er jeg livredd... er redd alt skal gå galt. føler at siden alt gikk så bra sist så kan det ikke gjøre det igjen.. lyst på keisersnitt med full narkose tror jeg... da vet jeg hverfall hva som skjer... og eneste jeg trenger er litt embla krem på armen til kanyla... (ja jeg vet jeg er litt rar) uff.... skulle ønskke jeg fortsatt gledet meg slik som jeg gjorde i starten... men mareritt om natta har snudd synet mitt helt på denne fødselen.. usj:(
Mamma til to guttegull Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Har noen av dere vurdert å bruke doula? Jeg har aldri født før, og har heller ikke noen angst for det - foreløpig. Er i uke 21 nå. Den siste tiden har jeg lest endel om doula/fødselshjelp og dette appelerer til meg. Tror dette kunne bidratt til å redusere smertene (opplevelsen av smerter!) for meg. Lykke til!
lin76 Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Kor bur du, Turtelduen? Mao: Kva sjukehus skal du føde på? Mange av sjukehusa har spesielle opplegg kor ein i forkant av fødselen kan få hjelp til å bli litt mindre redd. På Ullevål heiter det Gaia, så viss det er der du skal, anbefaler eg verkeleg å ta kontakt. (meir her: http://www.jordmorforeningen.no/tj/layout/set/print/content/view/full/2571). Kanskje du evt kan ringa dei og høyra om dei veit om nokon som driv med det same på ditt sjukehus viss det ikkje er Ullevål? Forstår du er redd no, men ho over som skreiv at fødslar kan vera veldig ulike, har heilt rett. Det er IKKJE sikkert at du får like vondt denne gongen som sist, og treng epidural. Generelt er pusteteknikk veldig nyttig mot smerter, både før og under fødsel. Veldig kort fortalt går det ut på at ein liksom skal "åpne" kroppen ved å puste hardt inn med nasen, og så tungt ut med munnen. Roleg takt, mens ein fokuserer på å prøva å slappa mest mogleg av i heile kroppen. Opne hender, mjuke hofter, laus nakke osv. Det følest littt jalla når ein øver på det, men er EKSTREMT effektivt. Her kan du lesa meir om pust og om avspenning: http://www.lamazemetoden.no/teknikker.html og http://www.lamazemetoden.no/teknikker.html#pusteovelser Lukke til, eg trur dette går bra, eg!
Turtelduen Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2010 Hei! Det er telemark sykehus jeg skal føde på. Vet ikke om de har det der. Men det som er litt rart er at jeg husker sist at jeg syns det var bedre den gangen enn alle de gangene jeg har prøvd epidural.... Hadde liksom mer kontroll. Men jeg har hørt hver gang at pusteteknikken har jeg inne, men sist ble det litt slitsomt og tungt å tenke pust. Husker jeg ble sliten ja, null hviletid... Og pressing på trass, hadde ikke pressrier, men ungen kom nå ut. Går nok bra, får høre neste fredag om de har noe der, tenkte bare å høre om noen viste noe her. Hva er dublo eller hva du over skrev? Du som ikke har født før?
SpongeBob Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Doula er en fødselshjelper, altså ikke jordmor eller noe slikt, men en som er der kun for å fokusere på deg, hjelpe deg med pust, behov etc. Sjekk på nett om det finnes noen i nærheten av deg hvis det høres interessant ut:)
Morgonfuglen Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Eg har to fødslar bak meg, og eg trur ikkje du treng å frykte fødselen din. Den blir sannsynlegvis ikkje slik som den første, og kanskje går det med deg som med meg då eg skulle ha nummer to. Fødselen gjekk fort og greit, og eg hadde ikkje vondt før pressriene sette i gang. Det tok ein time til ungen kom ut, og smertene vart borte då fødselen var over. Så derfor; hent fram urkrafta i deg, og stol på at fødselen går bra! Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå