mesana Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Hei. Lurer på hva andre mammaer syntes om dette lille problemet mitt Jeg har en gutt på 7 , som kommer inn til meg flere ganger hver eneste natt og henter meg fordi han vil sove sammen med meg. Vi er veldig close og han har alltid vært bortskjemt når det kommer til oppmerksomhet å kjærlighet (om det går da) Jeg ligger inne hos han til han sovner , så ja det er min skyld, men jeg har ikke hjerte til å ikke gjøre det når han absolutt vil det , å sier han vil kose med mamma sin. Jeg kan ha det slik, forddi om det går litt utover nattesøvnen. Men syntes dere jeg bare skal vente til han blir større å det går over av seg selv?? Eller er det riktig å sette ned foten å si at du er stor å du skal sove alene ? Den som har størst prob. med dette er stefar, som virkelig syntes at dette er drøyt, å at han er altfor stor. Min sønn går foran stefars ønsker samme hva. Men kan stefar ha rett ? Takk for svar,
SpongeBob Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Er vel en liten maktkamp mellom stefar og gutten din her i tillegg til kos - men det verste er jo at det går ut over din nattesøvn selv om du synes det er OK. En sjuåring kan du forhandle med, du kan ikke bli enig med ham om noen "kjøreregler" som også er OK for partneren din uten at det oppfattes som "kosenekt" av guttungen? Kosemorgen på lørdager, for eksempel, eller at han får lov til å ha på lyset og lese et blad eller noe når han våkner om natten hvis han ikke kommer og henter deg?
NormaJean Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 helt ærlig? jeg syns gutten din er altfor stor til slikt! jeg skjønner mannen din veldig godt! En ting er slik kos i helgene, men hver natt?' Jeg hadde vel forsøkt å begynne å avvenne, det finnes mange fine måter å kutte ut slikt på gradvis, man må jo ikke bare stenge døren på dagen. Man kan ha en madrass inne på gulvet ditt hvis han vil være inne på ditt rom, man kan bestemme at kosen skal unnagjøres FØR natten ved at dere har fin lese stund osv. Må nok si at jeg støtter mannen din i at dette er litt mye, men vi er jo alle forskjellige. Selv syns jeg det finnes mange andre måter å kose med barna på, vise omsorg og kjærlighet som ikke innebærer å la en 7 åring holde på slik om natten!
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg skjønner hva du mener med at sønnen dine sine behov går foran din manns, slik er naturen og en mors rett. Men kanskje ikke på slike punkter når gutten er så stor. Da bør han sove i sin egen seng, og ja jeg mener du bør sette ned foten. Vi har en datter på snart 4 som de siste mnd har begynt å komme ned til oss om natten. Vi sa ja noen dager men måtte fort innse at dette ikke gikk. Både jeg og min mann hadde problemer med å få nok søvn. Vi inngikk en "avtale" med henne om at hun fikk lov å komme inn til oss i helgene. Det vil si natt til lørdag og natt til søndag. Etter hvert vil vi gå ned på 1 natt i helgene og før baby nr 3 kommer skal det vært stopp. Vi kan ikke ende opp med 3 unger og en hund på 43 kg i sengen. Til syvende og sist er det du som vet hva som er best for dere:)
FrøkenSprøken Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Så ungene blir nektet for at HUNDEN tar så mye plass?!?! Nå håper jeg inderlig at jeg misforstod... Til HI: Har du prøvd å snakke med sønnen din? Høre hvorfor han kommer og henter deg om natten? Jeg ville ha begynt med det, og så tatt en avgjørelse etterpå. Kanskje kan du forklare ham at du også trenger å sove hele natten (selv om du ikke opplever det som et problem) og høre om han har noen forslag til hva dere kan gjøre? Hvis han er redd kan kanskje en madrass på gulvet deres hjelpe i en periode, og hvis det er kosen det er snakk om kan det kanskje hjelpe at dere har kosestund hver kveld, med bøker og snakking? En annen ting jeg lurer på er hvor lenge denne stefaren har bodd sammen med dere? Kan det være at sønnen din føler seg litt "presset ut" av denne mannen? At det er derfor han henter deg?
mesana Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2010 Takk for svar . Stefar har bodd med oss i 3 år. Før det sov jeg å sønnen min sammen hver natt, så ja, kan jo være han prøver å presse seg inn der på en måte. Høres jo ikke veldig dumt ut Men jeg snakker mye med han , og han sier det bare er fordi han ikke vil sove alene. Jeg koser masse med han om dagen og før han legger seg , så han trenger ikke mer kos akkurat. Jeg er redd at han skal syntes at han er utenfor fordi jeg sover med mannen min og ikke han. Det vil jeg jo absolutt ikee at han skal føle. Så lurer på om jeg bare må fortsette til han vil gi seg selv. Hvis jeg bestemmer meg for det må jeg fortelle det til stefar , at dette er noe vi må leve med fordi gutten min trenger det. Tror neppe jeg klarer si til gutten min at han ikke får lov å komme inn om natten.
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 nei gud, hunden vår får ikke ligge oppi senga med oss om natten,. Var en liten metafor.Er kun eldste her som kommer oppi sengen til oss utpå natten til tider, ikke minste. Til HI: Du finner nok ut hva som er best for dere. Hva med å snakke med Helsestasjonen om dette?
mesana Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2010 Takk for svar alle sammen Tror nok jeg fortsetter å la han hente meg og sove med meg en stund til. Morsfølelsen min sier meg at han trenger det. Føler meg bare litt presset av stefar. Men det er jo ikke riktig det heller. Er jo ikke så mange år til jeg får kos å kyss så , får nok nyte det
Monique8 Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Om du googler på tilknytningsomsorg (eller attachmentparenting) så vil jeg tro du kanskje vil finne noen med lignende erfaringer der. Og ellers finne gode råd og støtte ift det Synes imidlertid det er fint at du ikke lar deg presse til å gå imot dine egne følelser her. Er ikke lett, og egentlig et ganske urettferdig dilemma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå