Gjest Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Vet det her helt sikkert har vært spurt om flere ganger før, men er litt (veldig) forvirra... Når bør en ta UL for å avdekke eventuelle feil ved foster? Hvor kan en få gjort dette i Trheim? Leste ett sted at medicus ikke tilbyr noe som helst form for "analyse" av foster, at det kun var ett tilbud for å se hjerteslag osv
Miaxz Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Er det ikke sånn at man skal ha "gode grunner" for å få sjekket dette. Hvis man har det blir man henvist av legen sin. Tror ikke de private har lov til å sjekke sånt. Men hvis man får en slik undersøkelse gjøres det i uke 12-13, da sjekkes nakkefolden bl.a.
*Nøtta* Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Hva sjekker de i en tidlig UL da,kun om hjertet slår? Og hvilke sykdommer kan man finne ut om et foster har ved hjelp av UL? Det prates om nakkefolden her inne,men som helst fersking i dette "gamet" så vet jeg ingenting om hva de måler og slikt på UL,eller hva de leser utav de forskjellige tingene de ser på. Noen som kunne tenkt seg å forklare litt?
Truda- mor til 2 Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg synes det virker som det er vanlig å sjekke nakkefolden på tidlig ul. De gjorde det da jeg var førstegangs for tre år siden, og gjorde det på en venninne av meg for tre uker siden. Ingen av oss hadde spessielle grunner. Bortsett fra det sjekka de hjertelyden, antall babyser og størrelsen på knøttet.
Monique8 Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Vanligvis så får en jo ikke tidlig UL. De som har hatt det er enten pga blødninger o.l. , eller så har de tatt privat på egen bekostning. I et normalt sv.sk har man bare èn ul, rundt uke 17/19. Og da sjekker de hjerte, vitale mål osv. Nakkefolden osv for å sjekke for de forskjellige trisomiene er et tilbud en får om man er 39 eller mer ved termin. Da sjekkes dette i uke 12, ved UL og blodprøver. Dette er ikke noe de gjør på de som er yngre, og det er frivillig for de som er innenfor aldersgrensen. Duotest som det heter kom for noen år siden, og er et tilbud man kan benytte seg av om man ikke vil ta fostervannsprøve som innebærer en liten risiko for abort. Duotesten er dog ikke 100& sikker. Så langt jeg vet så er eneste måtene å få vite 100% sikkert om fosteret har downs eller annen trisomi er ved enten fostervannsprøve eller morkakeprøve. Det siste får man ikke før man er over 44, eller om resultatet fra duotesten gir et behov for det. Så bottom line. I et normalt sv.sk får man ikke vite om det er noe spes ved et foster før ved ordinær UL, som er den eneste UL man vanligvis får.
mamma til twins Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Tror de ser nakkefolden i uke 11-13 og at det er derfor det er så "in" med tidlig ultralyd, men de kan jo avdekke andre feil ved barnet også. Anbefaler derfor ultralyd i løpet av uke 11 slik at man kan ta abort uten å måtte gå gjennom senabort-saksbehandlingstid osv. Kan ihvertfall si en ting med sikkerhet, det er mye bedre å finne ut av allerede i uke 11 fremfor å vente til ordinær ultralyd i uke 18. Vet ikke hvor du får gjort dette i Tr.heim, men det er garantert noen private klinikker som tilbyr ultralyd på lik linje som i Oslo hvor vi har flere å velge mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå